آیا خون کثیف و تمیز حقیقت دارد؟

موضوع خون کثیف و تمیز که در حجامت مطرح می شود، واقعیت علمی دارد؟

 آیا خون کثیف و تمیز حقیقت دارد؟

دکتر محمد میرخانی در کانال تلگرانی خود به نام «به وقت بیداری» نوشت: ‌حتما این جمله را شنیده اید که با حجامت خون های کثیف بیرون می آید و با بیرون آمدن کثافات از خون، بدن دوباره سلامت می شود.

‌خیلی از کسانی که حجامت می کنند می گویند خودمان دیدیم که خونی بسیار تیره از محل تیغ خوردن بیرون آمد که در تیرگی چیزی کم از قیر نداشت.

خونی که از حجامت بیرون می آید تیره است ولی کثیف نیست.چرا؟

‌در بدن همه ی پستانداران و همینطور انسان ساختار رگ ها مشابه هستند و همه ی رگ های خونی یا شریان به حساب می آیند و یا ورید هستند.تفاوت شریان ها و ورید ها در چند چیز است که به زبان ساده می گویم.

شریان ها از قلب به سمت اعضا می روند

‌ورید ها از اعضای بدن به سمت قلب می روند

‌شریان ها دیواره ای ضخیم دارند و خون با فشار درونشان حرکت می کند

‌ورید ها دیواره ای نازک دارند و فشار خون در آن ها بسیار کمتر از شریان ها است.

‌این تفاوت ها فقط در ساختار عروق است وگرنه خون همیشه خون است.

وقتی قلب می زند خونی که تازه با اکسیژن ترکیب شده است را به شریان و شریان به اعضا می دهد و اعضای بدن وقتی اکسیژن خون را مصرف می کنند آن را به ورید ها و ورید ها هم آن را به قلب می دهند.

‌این اتفاق در کمتر از یک ثانیه می افتد و دوباره چرخه تکرار می شود.

خون داخل شریان ها به خاطر همراه داشتن اکسیژن قرمز روشن و خون وریدی به خاطر از دست دادن موقت اکسیژن قرمز تیره است. 

در بدن انسان سطح پوست پر است از ورید های کوچک با دیواره های نازک و این سطحی بودن ورید ها حتی در تنظیم دمای بدن هم به کار می آید.

و حالا حجامت 

‌احتمالا یادتان بیاید که در کودکی احتمالا لیوان را دور دهانتان کیپ و محکم گذاشته باشید و با مکیدن هوای درونش آن را به دهان چسبانده باشید بعد از چند ثانیه لب ها کبود می شدند

‌این کبودی برای تجمع بیشتر خون در ورید های لب ها بود بادکش حجامت هم درست همین است.

وقتی لیوان یا کاپ که هوای درونش را می کشند را به پوست می چسبانند خون های وریدی سطحی که دیواره ای نازک دارند و فشاری برای مقابله با فشار منفی بادکش ندارند در سطح پوست جمع می شوند.خون وریدی اکسیژن کمی دارد و تیره است و از پوست زخمی زیر بادکش به بیرون می آید.

این خون اگر به مسیر گردش خون بدن بازگردد در ثانیه ای روشن می شود و خون روشن در جای دیگر بدن تیره می شود.

‌این تیرگی ها دلالت بر آلودگی یا کثیف بودن ندارد.

‌البته قصدی بر تایید یا رد کردن حجامت ندارم ولی بدانید خون کثیف و خون تمیز زمینه ای علمی ندارد.

‌از بالا به پایین

‌خون وریدی

‌خون شریانی

photo_2024-03-05_22-26-25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    6

    خداخیرت بده بااین مطلب منطقی وعلمی وساده

  • علی رضا
    11

    توضیحات درسته، اما کامل نیست
    سیستم خونرسانی بدن رو به سیستم آبرسانی داخل اپارتمان تشبیه کنیم
    همه‌ی آب‌های داخل منزل یه جور نیستن.
    آبی که داره از کنتور وارد میشه و آبی که داخل تانکر آب جمع شده و رسوب داره و آب داخل رادیاتور و آبگرمکن و کولر آبی و ...همه از یک منبع هستن، اما با کیفیت‌های متفاوت.
    بدن انسان هم دارای یک نوع خون هست که بسته به اینکه این خون کجای بدن باشه، تا حدی تو کیفیتش تاثیر میذاره.
    شما اگه تانکر آب ساختمونو از قسمت زیرین پاره کنی میبینی که مقدار زیادی رسوب همراه آب خارج میشه...حجامت هم تقریبا همین کارو می‌کنه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      این آب هایی که شما میگی گردش ندارن
      یعنی دوباره به مبدا برنمیگردن
      ولی خون گردش داره

    • الف
      0

      آقای علیرضا شما یا متن رو دقیق نخوندید یا تعصب دارید روی حجامت. خون در بدن گردش داره و مثال شما درباره آب آپارتمان قیاس مع الفارقه. مثل اینکه بگیم تو قلب بعد یه مدت «رسوب» میگیره! خون حاوی اکسیژن و غیر اون، به همین سادگی. برای اثبات طب سنتی با دلایل منطقی بحث کنید نه اینکه مثال مشابه اما غلط بیارید

  • ناشناس
    4

    دقیقاً ، خون کثیف و خون تمیز داریم. حجامت هم هیچ ارتباطی با کیفیت خون ندارد. تنها فایده ی حجامت چیزی شبیه به اهداء خون است با این تفاوت که در اهداء خون خون قابل استفاده است ولی در حجامت خون دور ریخته می‌شود

  • ناشناس
    0

    یوهان آبل (JOHANN ABELE) پزشک و محقق آلمانی نیز در کتاب خود با عنوان "حجامت شیوه درمان آزمون‌شده" که در سال ۱۹۹۷ چاپ شده، در مورد حجامت می‌گوید: "اعتقاد راسخ دارم که نه‌تنها امروز بلکه برای همیشه،‌ امر حجامت را در درمان بیماری‌ها نباید نادیده گرفت؛ حجامت پدیده‌ای است که در خود تنظیمی کردن عملکرد بدن انسان دخالت دارد، امری که هرگز با روش‌های دیگر نمی‌توان آن را جایگزین کرد. مطالعات ما نشان می‌دهد که در آلمان می‌توان ۷۵ درصد بیماری‌ها را با شیوه‌های درمان طبیعی از جمله حجامت درمان کرد".

  • بیمارخونی
    1

    سلام.من دراثرکاردرمحیط شیمیایی دچاراگزما شدم.حجامت کردم وتاثیر آنرادیدم.بنیه جسمی که یک واحدکامل خون بدهم رانداشتم.الان حالم بهترشده،ازاگزما تاحدی زیادی راحت شده ام.

  • صدیقه
    1

    خطاب به دکتر میرخانی: برادر من تصفیه خون فقط بعهده قلب تنها که نیست میگید خونی که اکسیژن نداره بخاطر همین تیره س و ربطی به کثیف و تمیز نداره
    در واقع خون ما توسط شش ها و کلیه ها و کبد تصفیه و پاکسازی میشه
    👈🏻 توی شش ها دی اکسید کربن که گاز سمی برای خون هست از خون گرفته و دفع میشه
    👈🏻توی کلیه ها اوره و کراتین هم از خون گرفته و از کلیه ها دفع میشه
    👈🏻توی کبد مواد سمی و شیمیایی خون متابولیزه و فیلتر میشه
    خوب پس کثیفی خون که یه اصطلاح عامه ولی جنبه علمی داره در واقع فقط مربوط به موضوع خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن نیست تمام مواردی که بالا ذکر شد توی کیفیت خون تاثیر داره که توسط حجامت پاکسازی
    و تصفیه انجام میشه

  • امیر
    1

    حجامت مبنای علمی داشته و صدها مقاله برای آن نوشته شده، اگر وقت حجامت و آداب حجامت رعایت شده و خون تیره ای که غیرعادیست خارج شود این خون در طب سنتی دارای غلبه ی سوداست و دارای فضولات مختلف است، اگر صد سی سی خون را معیار قرار دهید اخلاط آن حدودا دارای ۴۵ سی سی بلغم، ۴۵ سی سی دم و ۵ سی سی سودا و صفرا خواهد بود، به هم خوردن این اخلاط فرد را به نسبت آن به هم خوردگی گرفتار بیماری خواهد کرد و به نسبت آن بیماری یا بادکش و یا حجامت تجویز میشود، بزرگترین صافی و توری بدن در بین دو کتف قرار دارد که با حجامت صحیح آن رسوبات و فضولات خارج میشود نکته مهم اینکه در حجامت اصلا مقدار خونگیری مطرح نیست در حجامت پنج سی سی خون کافیست گاهی چند خراش در حجامتی مانند حجامت حساسیت کافیست پس مکانیزم حجامت یک مکانیزم ثابت شده است منتها بشرطی که آداب آن رعایت شود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سلام علیکم میشه چند نا مقاله علمی بابت تاثیر مثبت حجامت بر بدن معرفی بفرمایید ؟

  • رحیم اصغری
    0

    تشکر از توضیحات ساده و قانع کننده
    فکر کنم دکتر واهمه داشت که بگه من به طب سنتی اعتقادی ندارم 😏

  • بیتا
    1

    طرفداران شبه علم اینجا شروع کردند شلوغ بازی که حجامت 75 درصد بیماریها رو درمان می کنه شما یک متن اثبات شده طب سنتی از اینکه مکانیسم قلب در گردش خون رو تایید کنه ندارید. هنوز به بحث گردش خون اعتقاد ندارن و تز هم میدن. حرف دکتر علمی و ساده است حالا هی میگن اصغرآقا و صغری خانم حجامت کردند خوب شدند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها