از هر ۵ زن یک نفر در محیط کار قربانی آزار و خشونت می‌شود

گزارش جدید ILO به نقل از کمیته ایمنی و بهداشت شغلی نشان می‌دهد هنوز درباره آزارهای جنسیتی و پیشگیری و حذف خشونت و آزار در بازار کار، پروتکل‌هایی جامع تدوین نشده است.

از هر ۵ زن یک نفر در محیط کار قربانی آزار و خشونت می‌شود

به نقل از سازمان جهانی کار، گزارش ILO می‌گوید: کمیته ایمنی و بهداشت شغلی جهانی (OSH) طی بیانیه‌ای خطاب به «ILO» (سازمان جهانی کار) خواستار رسیدگی فوری به مشکلات مربوط به آزار و اذیت علیه زنان و خشونت جنسیتی در محیط کار در سراسر جهان شد. 

گزارش جدید ILO به نقل از کمیته ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) نشان می‌دهد که هنوز رویکردی فراگیر، یکپارچه و پاسخگو درباره آزارهای جنسیتی و برای پیشگیری و حذف خشونت و آزار در بازار کار به‌عنوان پروتکل‌هایی جامع و با جزئیات کافی تدوین نشده است. 

گزارش جهانی «پیشگیری و رسیدگی به خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار و تولید» OSH نشان می‌دهد که از هر پنج زن شاغل بیش حداقل یک نفر تجربه آزار و اذیت و خشونت جنسیتی و غیرجنسیتی را در محیط کار خود تجربه کرده است. این درحالی است که بسیاری از کشورهای جهان یا به کنوانسیون منع خشونت و آزار و متمم‌های آن درباره زنان نپیوستند و یا در صورت پذیرش آن، به درستی نظارت و اجرا نمی‌کنند. 

این مشکل می‌تواند بر همه انواع محل‌های کار کارگران و کارمندان تأثیر بگذارد و همچنین می‌تواند در طول رفت‌وآمد، مسیرهای کار، رویدادها، درون محیط کار و حتی ارتباطات دیجیتالی و اینترنتی محیط کار، قربانی آزارها و خشونت‌های مختلف باشند. 

این گزارش تاکید می‌کند که چارچوب‌های OSH با پرداختن به خطرات اساسی مانند سازمان‌دهی ناکافی کارگران در محیط کار و فقدان آیین‌نامه‌های انضباطی درباره آزار و خشونت، و شرایط کاری که سطح استرس بالایی را ایجاد می‌کنند، زمینه را برای بروز این آسیب‌ها در درون و حاشیه محیط کار فراهم‌تر می‌سازند. 

این تحلیل می‌گوید چارچوب‌های ایمنی و بهداشت شغلی که مبتنی بر همکاری در محل کار و گفتگوی اجتماعی است، هم کارفرمایان و هم کارگران را برای ایجاد محیط‌های کاری عاری از خشونت و آزار بسیج می‌کند که در این زمینه اجرای پروتکل‌های دارای جامعیت و جزئیات کافی می‌تواند نقشی مهم در صیانت از کرامت کارکنان و بهبود بهره‌وری در محیط کار ایفا کند. 

این مطالعه نشان می‌دهد؛ در ۲۵ کشور مورد مطالعه، حدود دو سوم از کل مقررات قانونی در مورد خشونت و آزار و اذیت در محل کار در قوانین و مقررات OSH موجود است که نقض می‌شود. این درحالی است که خود این سیاست‌ها به صورت محلی و دقیق تدوین نشده است. 

در قاره آمریکا، اروپا و آسیای مرکزی، مقررات مربوط به خشونت و آزار و اذیت عمدتاً در قوانین حاکم بر OSH گنجانده شده است، در حالی که در استرالیا و برخی از کشورهای عربی تمرکز بر رسیدگی به منع آزار جنسی در محیط کار بسیار دقیق‌تر از غرب اجرا شده است. 

مثلا برخلاف تصور، اتفاقا در کشور دانمارک برخلاف بسیاری از کشورهای مدعی، قوانین خاصی برای جلوگیری از خشونت و آزار وجود دارد، اما در کشورهای آمریکای لاتین و به ویژه آمریکای مرکزی (نمونه خاص السالوادور) آزار جنسی و خشونت کلامی و فیزیکی در محیط کار به یک خطر روانی اجتماعی و عمومی تبدیل شده است. ضمن اینکه در میان کشورهای آسیایی نیز بنگلادش و در آمریکای شمالی خود ایالات متحده آمریکا بیشترین تجربه آزار جنسی در محیط کار گزارش شده است.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • 🐜
    6

    باید زنان شاغل در محیط کار خود مجهز ب سلاح‌های گرم باشند هر نامرد حرامزاده ای فکر پلیدی داشت ب آن نامرد شلیک کند!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      تبریک به لیبرالیسم
      عامل بیرونی کنترل مانند قوانین مفید فایده نیست در کنترل میل جنسی که یک امر درونی است
      امر درونی را باید از جنس خودش کنترل کرد ؛
      از خداوند همگی این در خواست را میکنیم
      میفرمایند عفاف وپشتوانه معاد
      تا زمانی که به این قاعده تن ندهیم دریغ از دیروز
      تکرار میشود تا غرق کامل

    • ناشناس
      6

      پیشنهاد میکنم زن‌ها وقتی سوار تاکسی میشن و یا وارد محیط ناشناخته‌ای، اسپری فلفل همراه داشته باشن
      به خدا خیلی واجبه
      به هر حال اتفاق خبر نمی‌کنه

  • ناشناس
    5

    چند سال پیش شوهرم تصادف بدی کرد کارش رو از دست داد مدت زیادی خونه نشین شد بعد من مجبور شدم برای کار اقدام کنم چون خیلی وضعیت بدی داشتیم یک کارگاه کوچک ساخت جعبه تخم مرغ بود چند روز اول خوب بود ولی بعد از یک هفته صاحب کارم پیشنهاد زشتی به من داد که در قبال اون دستمزد بیشتری دریافت کنم من سر باز زدم چند روز بعد بهانه گرفت و منو اخراج کرد این اتفاق برای چند خانم دیگه هم افتاد ولی هیچ کس حرفی نزد فقط این رو می‌دونم زنانی که اونجا کار می‌کنند امکان نداره بدون پذیرفتن پیشنهاد کثیف
    دوام بیاورند

  • ناشناس
    6

    زن و مرد غریبه در هر جایی به مدت طولانی باشند بین آنها رابطه عاطفی برقرار می شود هر کسی باشد!!

  • شهرام.ر
    10

    از هر پنج زن ، چهار تاشون هم در خانه مورد خشونت قرار میگیرند. فرهنگ و قوانین باید عوض بشوند وگرنه همین اش و همین کاسه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرسی

  • ناشناس
    12

    با احترام به اکثر خانم های نجیب ایران زمین. اما نظر شما در رابطه با خانم هایی که مردان را سر کار مورد آزار و اذیت قرار می دهند و آویزان مردان هستند چیست. در همین مورد مردان بد ذات هم هستند. نمیتوان گفت که فقط خانم ها مورد آزار قرار میگیرند.

  • ناشناس
    6

    در جامعه و ادارات ایران همین است قبل از تشویق به ازدواج و فرزند آوری سیاست معکوس بود و بعضی ها قربانی شدند و به کسی هم مربوط نیست

  • ناشناس
    0

    لطفا از کشور خودمان هم آمار تهیه کنید

  • ناشناس
    4

    لعنت بر سازمانهای فمنیستی که در سراسر دنیا شبانه روز فعالیت می کنند تا مرد ستیزی کنند بهتره بدانید اونکه مورد خشونت قرار داره مردان هستن نه زنان زیرا نوزده هزار سازمان مرد ستیز و فمنیست دارن تبلیغ سوء علیه مردان می کنند در حالی که مردان یه سازمان حامی ندارند و اسلام است که میگه زنان باید به کارهای خانه و بچه داری برسند تا آقایان هم بیرون خانه به معاش برسد عامل ایجاد فتنه و هوس شیطانی زنان هستند که باید محدود شوند

  • ناشناس
    2

    زمان شاه زنان خیلی در سختی واذیت بودند.اما در جمهوری اسلامی از بس به زنان میدان دادندوپررو و لوس کردند دیگه مردها جرأت حرف زدن ندارند.میگید نه در خیابان خودتون به ظاهر معلوم هست.این نشان میده هم شاه در اشتباه بوده وهم نظام جمهوری اسلامی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      پس با این حساب زنده باد جمهوری اسلامی😄😄😂😂
      از طرف زنان ایران

  • ناشناس
    0

    در ایران هم که مدیران و مسئولین به مافیای قدرت وصل هستند و اگر خانمی آزار ببیند هیچ راهی ندارد برای شکایت جز سکوت و یا نرفتن سرکار و یا خودکشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها