یک متخصص بیان کرد

ابتلای حدود ۶ تا ۹ درصد افراد در طول عمر به سنگ کیسه صفرا

مدیر گروه جراحی بیمارستان شریعتی گفت: سبک زندگی از جمله عوامل مهم ایجاد کننده سنگ کیسه صفرا محسوب می شود.

ابتلای حدود ۶ تا ۹ درصد افراد در طول عمر به سنگ کیسه صفرا

احمد رضا سروش با حضور در برنامه ضربان شبکه سلامت گفت: کیسه صفرا در زیر بستر کبد قرار دارد و اگر شکم را به چند قسمت تقسیم کنیم، کیسه صفرا در قسمت راست فوقانی آن قرار دارد. بیماری‌های کیسه صفرا، به خصوص سنگ کیسه صفرا، یکی از شایع‌ترین علت‌های بستری بیماران به دلیل مشکلات گوارشی است. این عضو بدن بسیار کوچک است و حجمی بین ۵۰ تا ۷۰ سی سی دارد. 

وی تاکید کرد: کیسه صفرا تولید کننده صفرا نیست و تنها ذخیره کننده آن است. زمانی که غذا می خوریم، این کیسه منقبض شده و صفرا وارد دستگاه گوارش می‌شود. صفرا در هضم و جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول در چربی نقشی کلیدی دارد؛ بنابراین در صورت برداشت کیسه صفرا هنگام جراحی، فقط مکان ذخیره صفرا از بین می رود و گردش صفرا قطع نمی شود.

سروش گفت: مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر ایجاد سنگ کیسه صفرا ژنتیک، محیط و تغذیه هستند. در کشور ما حدود ۶ تا ۹ درصد افراد در طول عمر خود مبتلا به سنگ کیسه صفرا می شوند. 

مدیر گروه جراحی بیمارستان شریعتی اظهار کرد: سبک زندگی از جمله عوامل مهم ایجاد کننده سنگ کیسه صفرا محسوب می شود، افراد کم تحرک ریسک بالاتری برای تشکیل سنگ صفرا دارند.

وی ادامه داد: بین چاقی و ایجاد سنگ کیسه صفرا نیز رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. بارداری نیز از عوامل افزایش دهنده ابتلا به سنگ صفرا است، زیرا در هنگام بارداری، تغییرات هورمونی گسترده‌ای در بدن ایجاد می شود. بعضی دارو‌ها نیز می توانند این ریسک را افزایش دهند.

او افزود: بارداری شانس ایجاد سنگ کیسه صفرای علامت دار را افزایش می دهد. امروزه در کل مدت بارداری می توان سنگ کیسه صفرا را به روش بسته عمل کرد، زیرا جراحی‌های مدرن، ایمن هستند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها