مقام وزارت بهداشت:

بارداری در هیچ سنی خطر ندارد، طبق تحقیقات آمریکایی‌ها نوزاد مادر زیر ۱۸ سال نوزاد طلایی است

سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نسبت به وقوع «ابربحران سالخوردگی» در کشور هشدار داد.

بارداری در هیچ سنی خطر ندارد، طبق تحقیقات آمریکایی‌ها نوزاد مادر زیر ۱۸ سال نوزاد طلایی است

صابر جباری، در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما، گفت: کشور ما در لبه پرتگاه ابر بحران سالخوردگی جمعیت قرار دارد و اگر این بحران را جدی نگیریم، دچار مشکل خواهیم شد.

وی در ادامه به برخی گزاره‌های اشتباه در موضوع جمعیت اشاره کرد و افزود: بارداری در هیچ سنی خطر ندارد، تنها در برخی شرایط نیازمند مراقبت بیشتر است و حتی طبق تحقیقات آمریکایی‌ها می‌گوید نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است.

جباری ادامه داد: گفته می‌شد فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد اما اکنون می‌گوئیم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد و نباید مادر سرزنش شود.

وی افزود: گفته شده که هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالگی باردار شود اما امروزه می‌گوئیم بارداری در تمامی سنین مجاز است و بالای ۴۰ سال هم مشکلی ندارد چون در تمامی کشورها سن ازدواج افزایش یافته و نباید محدودیت قائل شویم.

جباری ادامه داد: گزاره دیگری می‌گفت تأخیر در بارداری مشکلی ندارد، در حالی که تأخیر در بارداری احتمال ناباروری اولیه را افزایش می‌دهد.

وی، زایمان طبیعی را زایمان برتر برای مادر و نوزاد دانست و گفت: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اجرای این قانون به اولویت وزارت بهداشت بدل شد؛ چرا که از ۷۳ ماده آن ۴۳ مورد یعنی معادل ۶۰ درصد کل قانون، مستقیم و غیر مستقیم تکلیف وزارت بهداشت است و در این راستا وزارت بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت را تأسیس کرد.

جباری به نقش ماماها در اجرای سیاست‌های جمعیتی اشاره کرد و ادامه داد: ماماها وظایفی بر عهده دارند که اهم آن نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت و برخورد با تخلفات است.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • علی
    1

    اگر چند سال بعد بچه امون گفت غلط کردید مارو توی این کشور زادوولد کردید چی جوابشو بدیم

  • ناشناس
    1

    عجبا علم رگ به رگ شد

  • یک پدر
    1

    آیا این مسئول دختر دارد که در سن کودگی ازدواج کند یانه مرگ برای همسایه خوب است لعنت بر شما ،زندگی واقتصاد وثبات را به این مملکت برگردانید تا جوانان بتوانند ازدواج کنند با چرت وپرت گویی وجایزه دادن مشگل حل نمی شود

  • ناشناس
    0

    الان حرف لمریکاییها سنده و کرونا چینیتون ویقیه موارد کذبن

  • ناشناس
    0

    اگر دنبال افزایش موالید و جمعیت هستید لازم نیست به پزشکان متخصص زنان و زایمان آمریکایی دروغ ببندید بلکه می توانید از پیر زنان یائسه ایرانی بخواهید دوباره بچه دار شوند!!!

  • ناشناس
    0

    یادش بخیر انگار همین دیروز بود دکتر مرندی وزیر بهداشت دوره رفسنجانی می امد برنامه خانواده و در مورد جمله طلایی" فرزند کمتر زندگی بهتر" درس تفسیر داشتند. روی در و دیوار شهر ها ، کنسرو و رب گوجه فرنگی، پشت دفتر های دولتی ..... می نوشتند " فرزند کمتر زندگی بهتر" ، در مدارس و دانشگاه ها کتابی برای کاهش جمعیت را باید دانشجویان امتحان می دادند و شیوه های ضد بارداری را می اموختند و / حالا ناگهان شد فرزند بیشتر زندگی بهتر، .....🤔🤔🤔🤔😉😆😅😄😃😂😁😀

  • دندان شکن
    0

    هر چقدر شما به حرف مردم گوش کردید مردم هم به حرف شما گوش خواهند کرد

  • ناشناس
    0

    آخه شما حرفای آمریکایی هاروباور نداشتین. الان چی شده یهو

  • ناشناس
    0

    فقط فکر زاد و ولد هستند ،یکم فکر امکانات باشید ،تا کارتون میخواهد پیش بره اسم امریکا میارید ،تا ۴۰ سالگی که گفتید خطر داره دروغ دیگه بسه

  • ناشناس
    0

    ای کاش همانطور که از تولد طلایی آمریکایی الگو پذیری می‌کنید از اقتصاد طلایی آمریکایی هم الگو پذیری داشتید

  • ناشناس
    0

    باسلام.
    جالبه وقتی به مطب مراجعه میکنید.با صراحت و بدون هیچگونه آزمایشی مامای متخصص زنان و نازایی میگه سن بالای 40 سال نباید و نمی تونه زایمان کنه و بهتر است رحم اجاره ای بگیرین.ولی در رسانه اعلام میکنند محدودیتی وجود ندارد.
    یاد داستانی افتادم که در دوره راهنمایی در کتاب فارسی داشتیم و آن این بود؛پادشاهی هوس بادمجان کرد و دستور داد برایش غذای بادمجان بیاورند،وقتی شروع به خوردن غذا ی بادمجان کرد از مزه بادمجان خوشش آمد و ندیم (پاچه خوارهای قدیم)شروع کرد به تعریف و تمجید کردن از بادمجان تازمانی که پادشاه سیر شد درحدی که بادمجان دلش را زد.ندیم نیز شروع کرد در مورد بادمجان بد گفتن تا جایی که پادشاه تعجب کرد و رو کرد به ندیم وگفت تو که تا یکساعت پیش از بادمجان تعریف می کردی.ندیم هم در جواب گفت من ندیم توام نه ندیم بادمجان.
    کاش روزی برسد که با تعهد در مورد تخصصمان صحبت کنیم .نه اینکه بخواهیم نقش ندیم را داشته باشیم.کمی تامل

  • 0

    گاهی وقت‌ها روزگار کاری می‌کنه که از دست کسی کاری ساخته نیست چند وقت پیش رفتم کارنامه پسرمو بگیرم مدیر که منو نمی‌شناخت گفت خانم بگین پدر یا مادرتون بیاد
    گفتم من مادر بچه هستم
    گفت بهتون نمیاد مگه چند سالتونه
    گفتم بیست و دو
    گفت بعد بچه کلاس پنجم بچه شماست
    مگه چند سالگی ازدواج کردید
    گفتم ده یازده سالگی
    باور نکرد
    گفت باید شناسنامه یا کارت ملی بیاری
    برگشتم خونه و با خودم بردم تا کارنامه بچمو دادن
    یازده ساله و نیم بودم که زایمان کردم بچه اولم پس از چند روز از بین رفت گفتن دچار فشار و آسیب مغزی شده موقع زایمان
    بچه دومم زنده موند ولی خیلی کم وزن و ضعیفه نسبت به بچه‌های هم سن خودش
    بچه سومم ولی سالم‌تر و سرحالتره
    البته شاید بعضی موارد بچه سالمتر باشه که در سن نوجوانی متولد بشه ولی آسیبهایی که به مادر می‌رسه جبران ناپذیره
    من قبل زایمان مشکل خاصی نداشتم ولی بعد زایمان عفونت‌های زنانه گرفتم افتادگی رحم داشتم عادت ماهانه های سنگین دارم افسردگی شدید گرفتم که هنوز کامل درمان نشدم و خلاصه هر چیزی و هر کاری بهتره در زمان مناسب خودش انجام بگیره
    نه خیلی شور نه خیلی بی نمک
    به نظرم تعادل بهترین راهکار زندگیه

  • اسی
    0

    جالبه، هر دم از این باغ بزی می رسد، قبلا می گفتن بارداری و ازدواج در سن کم بده، ضرر داره ، خوب نیس، حالا میگن خوبه، عالیه، نوزاد اگه به دنیا بیاد از مادر کم سن و سال طلایی میشه!!؟؟

  • یک مادر
    0

    خدا ازتون نگذره باید شرم کنید این مطالب رو می نویسید حالا که جمعیت کم شده هی دروغ ببافید بعدها دوباره دروغ هاتون رو می شه هنوز هم عاطفه ی مادری ام ارضا نشده ولی دیگه سنمون بالای ۵۰ سالگی ست اون زمانی که ما می خواستیم بچه بیاریم اونقدر تبلیغات کرده بودید فرزند کم تر زندگی بهتر که شرممون میومد بچه بباریم خجالت می کشیدیم تا می خواستیم فرزند سوم رو بیاریم دکترا و کارکنان بیمارستان و بهداشت بد و بیراه می گفتند همکارا اذیتمون می کردند که بی فرهنگیم من به نوبه ی خودم از مسئولین نمی گذرم

  • 1
    0

    احتمال اوتیسم کودک برای مادران زیر 18 سال از مادران بالای 40سال هم بیشتر است لطفا اینهمه عقب منده رو دست ملت نذارید

  • ناشناس
    0

    چرا تو هر خبر که دلتون میخاد ارسال دیدگاه رو باز میذارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها