آلودگی بی صاحب

از میان 23 دستگاه‌ مسئول در خصوص آلودگی هوا، 9 دستگاه هیچ‌گونه اقدامی نکرده‌اند و 7 دستگاه اندک وظایفی را انجام داده‌اند.

آلودگی بی صاحب

در سال1396 قانون ملی هوای پاک تصویب و وظایف دستگاه‌های مسئول در 34ماده آن مشخص شد.

در این قانون، مشخص شده بود که حدود 23دستگاه مختلف کشور باید 112 اقدام که بعضی از اقدامات به صورت مشترک بین چند نهاد تعریف شده‌اند، انجام دهند، اما در سال1399 «گزارش حسابرسی زیست‌محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک با دامنه‌ ۸ کلانشهر» منتشر شد که نشان می‌داد به جز 10اقدام، بقیه تکالیف قانونی یا اجرا نشده یا به‌صورت ناقص اجرا شده است. در سال1400 هم گزارش دیوان محاسبات اعلام کرد که فقط 10درصد تکالیف قانونی اجرا شده است. در اینجا تعداد وظایفی که بر عهده دستگاه‌ها بوده و تعدادی که بنا بر گزارش دیوان محاسبات انجام گرفته است را می‌بینید. برخی دستگاه‌ها هم برنامه‌هایی را به اجرا درآورده‌اند، اما این کار ناقص پیش رفته و اغلب نتیجه لازم را نداشته است.طبق این پایش وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، دادگستری، راه وشهرسازی، صمت، بهداشت و کشور و سازمان‌های شهرداری‌ها و محیط زیست  اندک وظایفی از تکالیف قانونی خود در خصوص کاهش آلودگی هوا را انجام داده‌اند.7دستگاه هم  در سال 1400 اقدام خاصی نداشته‌اند.

وظایفی که نیمه‌کاره ماند
دستگاه‌هایی که براساس قانون هوای پاک مسئولیت بیشتری در زمینه مقابله با این مشکل دارند، برنامه‌هایی را به اجرا در آورده‌اند اما بنا به تحقیق دیوان محاسبات این برنامه‌ها ناقص اجرا شده و به هدفی که برای آنها مشخص شده بود نرسیده است.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها