۱۵ هزار کیلومتر شبکه گذاری گاز با همت بلند دولت در آذربایجان‌غربی

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ویژه در مناطق روستایی در آذربایجان‌غربی مورد توجه قرار گرفته و این امر با شبکه گذاری و احداث لوله های انتقال گاز به میزان بیش از ۱۵ هزار کیلومتر طی هفت سال اخیر به بار نشسته است.

۱۵ هزار کیلومتر شبکه گذاری گاز با همت بلند دولت در آذربایجان‌غربی

افزایش میزان لوله‌گذاری گاز در آذربایجان‌غربی از سال ۱۳۹۲ تاکنون بسیار محسوس بوده و شاخص اجرای شبکه و خط انتقال در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۱۱۶ درصد نسبت به دولت‌های قبل رشد داشته است.

طبق آمار تا پایان سال ۱۳۹۱، میزان کل لوله‌گذاری انجام شده در استان، هفت هزار و ۱۸۷ کیلومتر بود که این رقم از سال ۱۳۹۲ تاکنون به هشت هزار و ۴۰۳ کیلومتر رسیده که سه هزار و ۲۴۳ کیلومتر از این مقدار مربوط به سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بوده و همچنین پنج هزار و ۱۶۰ کیلومتر آن نیز از سال ۱۳۹۶تاکنون انجام گرفته است.

همچنین در هفت سال گذشته سالانه میزان شبکه گذاری گاز طبیعی در آذربایجان غربی بالاتر از هزار کیلومتر بوده که این امر نشان از عزمی جدی برای جبران عقب ماندگی ها در این استان بلند قامت کشور دارد.

هم اکنون ۷۱ درصد خانوار روستایی و ۹۹.۶ درصد خانوار شهری در آذربایجان غربی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که بخش عظیم آن، در دولت های یازدهم و دوازدهم شکل گرفته، اجرایی شده و به بهره برداری رسیده است.

تداوم گازرسانی به ۵۱۱ روستای آذربایجان‌غربی با وجود برودت هوا

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی از تداوم اجرای عملیات پروژه‌های گازرسانی روستایی با وجود برودت هوا و بارش‌های برف و باران خبر داد و افزود: پروژه‌های گازرسانی به ۵۱۱ روستا با دربرگیری ۱۵ درصد از جمعیت روستایی استان هم اکنون در دست اجراست و با وجود برودت هوا، اجرای این پروژه‌ها به همت پرسنل شرکت گاز آذربایجان‌غربی همچنان تداوم دارد.

علیرضا شیخی در ادامه با بیان اینکه هم اینک شاخص بهره‌مندی خانوار روستایی از نعمت گاز در آذربایجان غربی ۷۱ درصد است، افزود: از کل روستاهایی که قابلیت گازرسانی در این استان دارند، ۱۲۲۰ روستا از گاز طبیعی برخوردارند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۲، تتها ۳۰۶ روستای استان از گاز بهره‌مند بودند، گفت: این در حالی است که برغم مشکلات اقتصادی موجود به ویژه از سال ۱۳۹۶ به بعد، عملکردی خوبی در حوزه گازرسانی روستایی از خود بر جای گذاشتیم.

وی ادامه داد: تعداد ۳۰۳ روستا در دولت یازدهم و از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون نیز ۶۰۹ روستای آذربایجان‌غربی به شبکه گاز طبیعی کشور متصل شده‌اند و این روند با گازرسانی به ۵۱۱ روستا تداوم دارد.

شیخی ادامه داد: گازرسانی به روستاها تنها برنامه شرکت گاز آذربایجان نیست بلکه گازرسانی به ۴ شهر باقی مانده استان نیز در مراحل مختلفی از اجرا قرار دارند و از پیشرفت قابل ملاحظه ای برخوردار هستند.

مدیر عامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی اظهار کرد: تسریع در روند خدمت رسانی نیازمند تامین اعتبارات و حمایت دستگاه‌های دیگر خدمات‌رسان است که امیدوارم با عملی شدن بیش از پیش این ضرورتها شاهد جهشی در برخورداری از گاز طبیعی در آذربایجان غربی باشیم.

وی فرآیند پیشرفت پروزه ها را امیدوار کننده ارزیابی کرد و افزود: رتبه اول جایگزینی سوخت گاز با مایع در کشور به آذربایجان‌غربی نیز تعلق دارد.

شیخی اظهار کرد: برغم آنکه استان ما جزو استان‌های صنعتی نیست، با این حال طی سال‌های اخیر در زمینه جایگزینی سوخت گاز با سایر سوخت های مایع مورد استفاده در صنایع باعث عملکرد خوبی شدیم و توانسته‌ایم از این حیث رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۰۳ جایگاه CNG در آذربایجان‌غربی فعال بوده است، اظهار کرد: با گازرسانی به ۱۲ جایگاه در دولت یازدهم و ۱۷ مورد نیز در دولت دوازدهم، تعداد جایگاه سی ان جی فعال استان به ۱۳۲ مورد رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی، با اشاره اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۲، تعداد ۴۳۷ صنعت گازرسانی شده بود، افزود: در دولت یازدهم ۲۲۳ صنعت و در دولت دوازدهم ۴۹۰ صنعت گازرسانی شده که نشان از رشد ۱۶۳ درصدی این شاخص است.

شیخی در ادامه به شاخص گازرسانی به شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۰ شهرک صنعتی مورد گازرسانی قرار گرفته بود که در دولت یازدهم به دو و دولت دوازدهم نیز برای ۱۰ شهرک صنعتی گازرسانی صورت گرفت تا در این بخش نیز شاهد رشد ۵۵ درصدی باشیم.

اجرای ۷۳۰ کیلومتر شبکه گاز طبیعی در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری، ۷۳۰ کیلومتر شبکه گاز طبیعی در استان اجرا شده است، افزود: با همت تلاشگران عرصه گازرسانی مجموع شبکه و خط انتقال گاز استان به ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

شیخی افزود: در راستای گازرسانی به مناطق بی‌بهره از گاز طبیعی و همچنین جبران عقب ماندگی‌ها به طور میانگین، سالانه بیش از یک هزار کیلومتر شبکه گاز طبیعی در آذربایجان غربی اجرا می‌شود و امسال نیز تاکنون به بخش مهمی از اهداف و برنامه‌های برنامه‌ریزی شده، رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در سال جاری ۶ هزار و ۵۶۰ مورد انشعاب گاز نیز نصب شده که چهار هزار و ۷۱۰ مورد آن مربوط به بخش روستایی و بقیه آن مربوط به بخش شهری در این استان است.

شیخی اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری ۲۱ هزار مشترک گاز طبیعی به مشترکین گاز آذربایجان غربی اضافه شده است تا میزان کل مشترکان گاز استان به رقم مطلوب یک میلیون و ۱۲ هزار مشترک بهره مند از گاز طبیعی برسد.

وی افزود: برای گازرسانی به این تعداد مشترک، تعداد ۶ هزار انشعاب جدید گاز طبیعی نیز از ابتدای سال در آذربایجان غربی نصب شده است و هم اکنون تعداد انشعابات نصب شده استان رقمی بالغ بر ۴۵۸ هزار انشعاب را نشان می دهد.

عملیات افزایش ظرفیت ایستگاه CGS سردشت پایان یافت

رییس اداره گاز سردشت نیز که از شهرستان های دور افتاده آذربایجان غربی در جنوب این استان است، با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی پرسنل این اداره برای اجرای عملیات افزایش ظرفیت ایستگاه CGS شهرستان، گفت: این عملیات برای افزایش ظرفیت ایستگاه از ۲۰ هزار متر مکعب بە ۳۰ هزار متر مکعب انجام شد.

یونس آذریون با بیان اینکه افزایش ظرفیت این ایستگاه ضروری بود، اظهار کرد: با توجه به توسعە بی‌وقفه گازرسانی بە شهر و روستاهای ناحیە سردشت و متعاقب آن افزایش تعداد مشترکان و بالا رفتن میزان مصرف گاز، ارتقای ظرفیت ایستگاە CGS شهرستان برای جلوگیری از قطعی احتمالی گاز ضروری بود.

وی با اشاره به اینکه این عملیات از پنجم آذرماه امسال کلید خورده و به صورت شبانه‌روزی اجرا و به سرانجام رسید، افزود: اجرای مستمر این عملیات با وجود شرایط سخت سرمایی و بارندگی توسط پرسنل ادارە گاز شهرستان انجام و با موفقیت به اتمام رسید.

وی با اشاره به گازرسانی به روستاهای این شهرستان گفت:در راستای توسعه گازرسانی به مناطق روستایی، ۵۶ روستا در قالب ۶ طرح با برآورد هزینه ۸۷۰ میلیارد ریال درحال برگزاری مناقصه و پیمان‌سپاری است.

وی با بیان اینکه با تبدیل شدن نلاس به شهر، تغییراتی در میزان بهره‌مندی روستایی و شهری شهرستان روی داده، افزود: شهرستان سردشت دارای ۲۸ هزار مشترک گاز است که از این تعداد سه هزار مشترک روستایی و ۲۵ هزار مشترک شهری هستند.

گازرسانی به ۳۰ روستای مرزی و سخت گذر سردشت

فرماندار سردشت نیز با اشاره به طرح گازرسانی به ۳۰ روستای مرزی و سخت‌گذر این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد اظهار داشت: گازرسانی به این تعداد از روستاها در قالب چهار محور روستایی "زوران"، "آلوتان"، "ملاشیخ" و محور روستایی تابعه شهر میرآباد با ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری در حال اجراست.

اقصی نخشی‌پور با بیان اینکه با اجرای این طرح بیش از ۲ هزار خانوار با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت گاز از مزایای آن بهره مند می شوند، افزود: علاوه براین گازرسانی به شهر "میرآباد" این شهرستان نیز با تمام توان و با وجود سخت‌گذر بودن و شرایط خاص توپوگرافی منطقه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به ازای هر خانوار ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال برای برخورداری از نعمت گاز در قالب این طرح هزینه خواهد شد، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ مشترک شهری و ۸۰ مشترک روستایی به تعداد مشترکان این شهرستان مرزی افزوده شده است.

نخشی پور اضافه کرد: اگر شرایط جوی مناسب باشد تا پایان امسال ۱۰ روستا و در سال آتی تا هفته دولت ۲۰ روستای دیگر از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و هم‌مرز با کشور عراق واقع شده است.

بهره‌مندی ۱۱ روستای چالدران از گاز طبیعی تا پایان امسال

رییس اداره گاز چالدران با اشاره به اینکه امسال در ۲۹ روستای شهرستان عملیات گاز رسانی در دست اجراست، گفت: ۱۵ روستا از این تعداد در بخش مرکزی و مابقی در بخش دشتک این شهرستان است که عملیات گاز رسانی در آن در حال انجام است.

رضا فرهادی ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود.

وی با اعلام اینکه اجرای این طرح‌ها شامل ۹۷ کیلومتر شبکه خط تغذیه با یک هزار و ۳۰۰ انشعاب است، گفت: تاکنون ۳۳ کیلومتر از شبکه خط تغذیه به اتمام رسیده است.

چالدران با ۵۰ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

آذربایجان غربی تا پیش از دولت یازدهم، یکی از استان های کم برخوردار در حوزه گازرسانی بود ولی این روند، هم اکنون برعکس شده و به استانی نسبتا برخوردار تبدیل شده است.

همه این آمار و ارقام در ارتقای رفاه روستاییان و افزایش رضایتمندی آنان از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت نمود می یابد که می تواند در توسعه روستاها با محوریت مردم، بسیار مثمرثمر باشد.

هم اینک این استان با بیش از ۱۵ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری گاز طبیعی بیش از یک میلیون مشترک گاز دارد و بیش از یک هزار روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

آذربایجان‌غربی به دلیل شرایط جغرافیایی کوهستانی یکی از مناطق سخت در بحث گازرسانی محسوب می‌شود که دولت تدبیر و امید به نحو شایسته ای خدمات خود را در تمام مناطق مختلف در این استان گسترش داده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها