برداشت چغندرقند در مزارع مهاباد آغاز شد

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: برداشت چغندرقند از ۲ هزار هکتار مزرعه در این شهرستان آغاز شد و کارخانه‌ها آماده دریافت محصول از کشاورزان هستند.

برداشت چغندرقند در مزارع مهاباد آغاز شد

جعفر علیزاده روز دوشنبه اظهار داشت: پیش‌بینی‌ می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن چغندر قند از اراضی زیرکشت این محصول در این شهرستان برداشت ‌شود که ۴۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

وی با بیان اینکه برداشت این محصول به صورت مکانیزه و سنتی انجام می‌شود، اضافه کرد: چغندرقند تولیدی در این شهرستان به کارخانه‌های قند شهرهای اطراف از جمله ارومیه، میاندوآب و خوی ارسال خواهد شد.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد میانگین برداشت چغندرقند در مزارع این شهرستان را حدود ۵۰ تن در هکتار عنوان کرد.

علیزاده با اشاره به افزایش قیمت تضمینی خرید چغندرقند از کشاورزان اضافه کرد: با تصویب دولت امسال این محصول با نرخ تضمینی هر کیلوگرم هشت هزار و ۴۰۰ ریال با عیار ۱۶ از کشاورزان خریداری می‌شود.

وی گفت: بعضی از کشاورزان چغندرکار این شهرستان به خاطر مهیا کردن زمین خود برای کشت پاییزه غلات، برداشت چغندرقند را کمی زودتر برداشت کرده و برخی نیز تا آبان ماه برداشت محصول را به تاخیر می‌اندازند.

سال گذشته بیش از ۶۰ هزار تن چغندر قند در سطح هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع مهاباد برداشت شد؛ این شهرستان در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار دارد و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها