مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی :

خریداری چهارتن آرتمیا ارومیانا برای حفظ ذخایر ژنتیکی

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: به منظورحفظ ذخایر ژنتیکی آرتمیا اورمیانا، بیش از چهار تن سیست این جاندار ریز خریداری شده است.

خریداری چهارتن آرتمیا ارومیانا برای حفظ ذخایر ژنتیکی

مهران نظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه در طی ساله‌های بحرانی وضعیت دریاچه ارومیه، بخش جنوبی آن به طور کامل خشک شده و نگرانی از احتمال از بین رفتن آرتمیا در سطح بالایی مطرح بود، اظهار داشت: برای حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه بومی و منحصر بفرد، اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به خرید بیش از چهار تن سیست آرتمیا ارومیانا کرد که هم اکنون در سردخانه با شرایط استاندارد نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گونه مجوزی برای برداشت سیست و آرتمیا از دریاچه ارومیه صادر نمی‌شود، افزود: چنین تصمیمی نیازمند بررسی‌های بیشتر و ارزیابی دقیق ذخایر آرتمیا در دریاچه در طی ماه‌های آینده می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه برای ارزیابی ذخایر با سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکاتبه شده‌است، بیان کرد: در صورت تامین اعتبار مطالعات ارزیابی ذخایر آرتمیا انجام می‌شود.

وی صنعتی سازی پرورش آرتمیا توسط بخش خصوصی در خارج از مرز پارک ملی دریاچه ارومیه را راهکاری دیگر برای حفاظت از ذخایر ارزشمند آرتمیا اورمیانا بیان کرد و گفت: این اقدام هم می‌تواند منجر به اشتغالزایی شود و نیز جلوی صید غیر مجاز را سد کند.

نظری افزود: این اداره کل آمادگی خود را جهت بررسی و اظهار نظر درباره درخواست های موجود در آن زمینه اعلام کرده ‌است.

زندگی آرتمیا (نوعی میگوی ریز آب‌های شور) که جزو ارزشمندترین ذخایر آبهای نیلگون دریاچه ارومیه محسوب می‌شود، در دهه های اخیر به علت کم آبی دریاچه در معرض تهدید قرار گرفت و مدتی نیز اثری از این آبزی در سطح دریاچه مشاهده نشد.

با افزایش سطح آب دریاچه ارومیه در سال های اخیر که به همت دولت تدبیر و امید روی داد، زمینه رشد دوباره و زیست آرتمیا در بستر پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتری دریاچه فراهم شد و بار دیگر مردم منطقه شاهد بازگشت زندگی به این زیست بوم و آبزی منحصر به فرد آن هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اورموی مسلمان
    0

    عجب ماجرایی داری کل علی،غارت منابع طبیعی توسط م . ل .ظ و...کردن کلفت های مافیایی مفت خور چه سود و فایده ای برای مردم آذر بیجان قریب دارد،غلط کردن 4تن برداشت کردند،سرجاشون بمونن به مصلحت مردم و طبیعت اورمیه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها