عواملی که سکته مغزی را کاهش می دهد

رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: برنامه ریزی دولت برای کاهش آلودگی هوا، فعالیت فیزیکی مردم در هوای سالم و برخورد با عرضه قلیان و سیگار در اماکن عمومی از افزایش بروز سکته مغزی در کشور می کاهد.

عواملی که سکته مغزی را کاهش می دهد

بابک زمانی افزود: برای کنترل، کاهش و درمان سکته مغزی در کشور که از هر 100 هزار نفر،150 نفر سالانه به این بیماری مبتلا می شوند، پیشگیری اجتماعی بر پیشگیری فردی مقدم تر است.
وی اظهار داشت: سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که خون رسانی به مغز را مختل می کند و مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.
زمانی با بیان اینکه قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد یا اینکه علائم بسیار جزئی هستند، ادامه داد: افراد هنگامیکه مشاهده کردند فردی دهنش کج، دستش فلج و اختلال تکلم پیدا کرد، باید سریعا به اورژانس اطلاع داده و از حمل بیمار با خودروی شخصی خودداری کنند، زیرا پرسنل اورژانس می توانند علائم خطرناک بیمار را کنترل و وی را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند.
رئیس انجمن سکته مغزی ایران با انتقاد از اینکه درمان سکته مغزی در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر عقب افتاده است، تصریح کرد: سکته مغزی در سه ساعت اول بروز بیماری قابل درمان است و برای درمان این بیماری مهلک نیازمند همکاری مردم و دولت هستیم.
زمانی توضیح داد که پزشکان برای بیمار مبتلا به سکته مغزی دارو تزریق نکنند و باید لخته خون را در آورند.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد بیماری سکته مغزی در کشور باید از سوی رسانه ها وسیع تر انجام شود، گفت: پرسنل آمبولانس نیز باید آموزش ببینند و برنامه ای زمان بندی شده برای بیمار دچار سکته مغزی انجام دهند زیرا در هر دقیقه چندین میلیون سلول عصبی این بیمار از بین می رود.
رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به اینکه تغذیه در بروز سکته مغزی نیز تاثیر فراوانی دارد، اظهار داشت: سازمان های دست اندرکار باید میزان نمک غذاهای پیش ساخته را کنترل کنند، زیرا فشار خون با نمک تنظیم می شود و مقدار زیاد نمک در مواد غذایی پیش ساخته احتمال سکته مغزی را افزایش می دهد.
بابک زمانی تصریح کرد: سکته مغزی در کشور رو به افزایش است و محدود به گروه سنی میانسال نیست و جوانان نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

منبع:ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها