4 نکته درباره تغذیه در ماه رمضان

هرساله با فرارسیدن ماه رمضان بسیاری از روزه داران در جستجوی راه هایی هستند که به سلامت تغذیه آنها کمک کند.

در همین راستا برخی از مهمترین نکات درباره این ماه را مورد اشاره قرار می دهیم.

توصیه هایی که می تواند به بهتر شدن کیفیت غذایی و رفت بیماری های مختص این ماه کمک کند.

نکته اول : در ماه رمضان، روزه داران حتماٌ باید حتی به مقدار کم سحری بخورند .

نکته دوم : عده ای به بهانه ضعف یا تشنگی روزه نمی گیرند که اینها نیز راه حل دارد .

راه حل مقابله با ضعف در طول روز این است که حتما در سحری سویق یعنی گندم وجو میل کنید .براساس برخی روایات، سحری پیامبر سویق با خرما بود . اگر شخصی سویق وخرما بخورد تا شب گرسنگی خاصی بر او عارض نمی شود ومی تواند روزه بگیرد .

همچنین راه حل مقابله با تشنگی در طول روز این است که باید در سحر خرما را با آب مصرف نماید (یک خرما که می خورد یک استکان آب نیز همراه آن میل نماید) . روش دیگر فع تشنگی خوردن سویق عدس (در سحر) است . حتی در هوای گرم اگر انسان سویق عدس میل نماید تشنه نمی شود.

نکته سوم : فرهنگ مردم این است که در سحری غذای سنگین می خورند ولی افطار یک چیز سبک میل می نمایند . ولی این فرهنگ اشتباه است، از روایات استفاده می شود افطار معادل شام، وشام باید قوی باشد وسحری معادل صبحانه است وصبحانه باید چیزهای سبک میل شود همانند سویق .

نکته مهم در این مورد اگر شخصی غذای سنگین همانند گوشت وغذای چرب میل نمایند بعد از غذا مجبور است آب زیاد میل کند ومی دانیم مصرف آب زیاد بعد از غذا چرب وگوشت معده را خراب می کند . این عمل در ماه رمضان رایج است، لذا بعضی افراد بعد از بیداری صبح در ماه رمضان احساس می کند معده اش مشکل دارد در حالی که این احساس ناراحتی ناشی از خوردن آب زیاد بعد از غذاها گوشتی وچرب سحری است.

نکته چهارم: روزه وبیماری هایی که داریم . خیلی از بیماری ها با روزه منافاتی ندارد زیرا بسیاری از حالت ها را مردم بیماری حساب می کنند در حالی که بیماری نیست . ما سفارش داریم در آیه قرآن برای کسی که بیماری در سر دارند این ها نباید روزه بگیرند و... اینکه می گویند معده ام مشکل داره دلیل بر روزه گرفتن نمی شود، مشکلات معده با یک داروی داروی هاضوم برطرف می شود .

از یاد نبرید که غذا برای دیابتی ها مضر است وقند خون را بالا می برد . در دیابتی ها مشکل اصلی آنها این است که آب بدن آنها نباید کم شود که برای درمان این حالت همان دو راهی که گفته شد یکی خوردن چند عدد خرما همراه باچند استکان آب ویکی مصرف سویق عدس در سحری مفید است .

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علیرضا
    0

    بسیار مفید بود. همچنین کوتاه و کاربردی

  • مهدیه
    0

    ممنون که مطالب مورد نیاز این روزها را می گذارید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها