پدر مرد محکوم به قصاص که از پرداخت دیه ناتوان است، مطرح کرد:

فقط چند روز فرصت برای نجات جان مرد جوان

مردی که طی ٩ سال حبس با بخشی از کمک‌های اهدایی خیران باعث آزادی چند محکوم به قصاص شده است فقط چند روز فرصت دارد تا با فراهم‌شدن مبلغی که با اولیای‌دم توافق شده آزاد شود.

فقط چند روز فرصت برای نجات جان مرد جوان

به گزارش خبر فوری به نقل از روزنامه شرق، اگر تا چند روز دیگر مبلغ درخواستی اولیای دم فراهم نشود، در سال آینده آنها مبلغ را افزایش می‌دهند و مشکلات این زندانی و خانواده‌اش دوچندان می‌شود.

یونس در زندان به ورزشکاری و اخلاق‌مداری معروف شده و حافظ قرآن کریم است و در مسابقات حفظ و قرائت قرآن در زندان‌های کشور افتخاراتی کسب کرده، اما یک اشتباه کوچک مسیر زندگی او را به بیراهه برده است؛ اتفاقی که ممکن است برای هرکس بیفتد و او را به قهقرا بکشاند. ماجرا به روزی برمی‌گردد که بین او و باجناقی که هیچ‌وقت او را ندیده بود درگیری اتفاق افتاد و یک لحظه عدم کنترل خشم کافی بود که یونس یک‌ بار پای چوبه دار برود. اما وساطت «هدایت فرزادی»، رئیس زندان کرمانشاه، او را از اجرای حکم قصاص نجات داد تا بتواند دیه درخواستی اولیای دم را تهیه کند. تا امروز خانواده یونس هرچه را که داشته‌اند فروخته‌اند تا بتوانند مبلغ مورد نیاز را فراهم کنند اما در این کار ناتوان بوده‌اند، این در حالی است که با تلاش خانواده و خیران و مطالب مکرر روزنامه «شرق» و با پیگیری‌های خبرنگار این روزنامه، مبلغ ٢٢٠‌ ‌میلیون تومان با کمک خیرین نیکوکار هم‌وطن جمع‌آوری شده و فقط ٢٦ ‌میلیون تومان از مبلغ ٢٥٠‌ ‌میلیون‌تومانی اولیای دم مقتول باقی مانده است تا یونس پس از تحمل بیش از ٩ سال حبس به یاری نیکوکاران هم‌وطن به زندگی بازگردد.

براساس مستندات پرونده، ٢٤ مهر ٨٨ با تماس شهروندان کرمانشاهی، پلیس١١٠ در جریان یک نزاع دسته‌جمعی منجر به جرح قرار گرفت و یک اکیپ از مأموران کلانتری به محل درگیری اعزام شدند. با بررسی‌های پلیسی مشخص شد در جریان درگیری بین دو باجناق، یکی از آنها دیگری را مجروح کرده که مصدوم پس از انتقال به بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه به دلیل شدت جراحت واردشده تسلیم مرگ شد. یونس، جوان میوه‌فروش دوره‌گرد، مدتی پیش از درگیری با باجناق خود، از دوره‌گردی و شکایت کسبه میوه‌فروش به ستوه آمد و موضوع را با همسرش در میان گذاشت. آنها با هم‌فکری هم تصمیم گرفتند با پس‌دادن منزل استیجاری خود و گرفتن وجه رهن منزل، یک مغازه اجاره کنند تا یونس کسب‌وکار خود را در مغازه و با خیال راحت ادامه دهد.

پس از آن بود که قرار شد آنها مدتی در منزل مسکونی پدر یونس زندگی کنند تا اوضاع مالی‌شان بهتر شود و دوباره خانه‌ای برای خود اجاره کنند. آنها این تصمیم را عملی و به منزل پدر یونس نقل مکان کردند، اما گفته می‌شود دخالت مادر همسر یونس اوضاع را تغییر داد و همسر یونس از تصمیم قبلی خود منصرف شد، اما دیگر دیر شده بود و یونس مغازه‌ای را اجاره کرده بود. این پایان ماجرا نبود و در نهایت پای باجناق یونس که با خانواده‌اش در شهر کرج زندگی می‌کرد، به درگیری خانوادگی باز شد. براساس مندرجات دادنامه و گفته‌های همسر مقتول، با تماس مادرزن یونس مقتول از رفتار باجناقش عصبانی شد و برای متقاعدکردن یونس برای ساختن زندگی مستقل، به کرمانشاه رفت. روز بعد او و باجناقش به تفاهم نرسیدند و گفت‌وگو به نزاع تبدیل شد و در ادامه مقتول و همراهانش در محله یونس با هم درگیر شدند و این درگیری به جرح مقتول و درنهایت به مرگ او منجر شد.

یونس پس از شنیدن خبر مرگ باجناقش از ایران فرار کرد و به شهر «یوگساوا» واقع در ترکیه رفت، اما دچار عذاب‌وجدان شد و به ایران بازگشت و خود را تسلیم قانون کرد. پس از آن بود که یونس روانه زندان ‌شد و سپس محاکمه و به دلیل تشخیص دفاع مشروع از قصاص تبرئه شد. اما خانواده مقتول به حکم ابلاغ‌شده اعتراض کرده و برای ادامه دادرسی دو وکیل استخدام کردند. به این ترتیب در ادامه دادرسی حکم قبلی نقض و یونس به قصاص محکوم شد و درنهایت برای اجرای حکم قصاص تا پای چوبه دار رفت که با تلاش‌های رئیس زندان و هیئت سازش زندان، خانواده مقتول اعلام کردند در صورت دریافت مبلغ ٧٠٠‌‌میلیون تومان راضی به گذشت از اجرای حکم قصاص می‌شوند. از آنجایی که تهیه این مبلغ کار بسیار سختی بود و خانواده یونس از همان ابتدا عدم توانایی مالی خود را اعلام کردند، با وساطت اعضای شورای حل اختلاف و خبرنگار «شرق»، خانواده مقتول سطح توقعات خود را تا مبلغ ٢٥٠‌میلیون تومان پایین آوردند. با وجود این، جمع‌آوری وجه آزادی یونس به‌کندی پیش می‌رفت تا آنکه یک زوج آذری ساکن تهران با تقبل و پرداخت مبلغ ٨٤‌ میلیون تومان، امید به نجات یونس را به اردوی خیران آورد.

هم‌وطن خیر دیگری که پیش‌تر برای نجات یونس کمک‌هایی را واریز کرده بود، با تماس با خبرنگار «شرق» مبلغ ٢٠‌ میلیون تومان دیگر را برای آزادی یونس تقبل کرد. اکنون یونس تا آزادی ٢٦‌میلیون تومان فاصله دارد. این زندانی که می‌دید روند تکمیل موجودی مبلغ مورد نیازش به‌کندی پیش می‌رود، با بخشی از کمک‌هایی که برای آزادی‌اش جمع شده بود، موجبات آزادی سه نفر از زندانیان محکوم به قصاص را فراهم کرده است. او اکنون برای جمع‌آوری باقی‌مانده مبلغ دیه درخواستی، در ناامیدی به سر می‌برد؛ به طوری‌که درخواست تعیین‌تکلیف خود را به شعبه چهار دادگاه کیفری ابلاغ کرده است. یونس اعتقاد دارد که خیران هم‌وطن همه تلاش خود را برای آزادی او انجام داده‌اند و دیگر در توان آنها نیست که به او کمک کنند.

با توجه به گواهی حسن رفتار یونس در زندان و شرکت او در کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه، به محض تهیه مبلغ درخواستی اولیای دم، از زندان آزاد می‌شود، چراکه او تاکنون هشت سال از شیرین‌ترین لحظات عمر خود را به دلیل قتل ناخواسته‌ای که انجام داده، پشت میله‌های زندان سپری کرده است. پدر یونس درباره آخرین وضعیت پسرش در زندان به «شرق» می‌گوید: «وضعیت جسمی یونس خوب نیست. او از درد کلیه و سنگ‌کلیه در عذاب است و به‌دلیل وضعیت مالی نامناسب من از جورشدن باقی‌مانده مبلغ دیه کاملا ناامید شده است و بدون اینکه ما را در جریان بگذارد درخواست تعیین‌تکلیف کرده است. ماجرای پسرم چند مرتبه در روزنامه چاپ شده است.

واقعا به روز قیامت قسم تهیه ٥٠‌هزار تومان هم در توانم نیست، خانه‌ای هم ندارم که برای بقیه مبلغ بفروشم و الان مستأجرم. با دست‌فروشی خرج خانه و دو فرزند دانشجویم را تأمین می‌کنم. الان نگرانی من این است که خانواده مقتول گفته‌اند اگر ماجرا به سال ٩٧ برسد مبلغ را افزایش خواهند داد و این هم استرس بیشتری را به ما وارد می‌کند. از مردم نیکوکار کشور می‌خواهم به من پیرمرد کمک کنید تا یونس را نجات دهیم. به‌خدا آه در بساط ندارم و خرج زندگی خانواده‌ام را با دست‌فروشی و به‌زحمت درمی‌آورم. من نمی‌توانم برای یونس کاری انجام دهم، اول امیدم به خدا و بعد به دستان مردمی است که تا حالا به ما کمک کرده‌اند. فقط می‌توانم بگویم اجرتان با فاطمه زهرا(س) و ‌هزار سال ممنونتان می‌شوم اگر این لطف را در حق من و خانواده‌ام بکنید، ‌آخرین‌باری هم که با خود یونس صحبت کردم از همه تشکر کرد و گفت چشم امیدش به مردم خیر و نوع‌دوست است».

هم‌وطنان نیکوکاری که تمایل دارند به آزادی یونس کمک کنند، می‌توانند وجوه اهدایی خود را به شماره‌‌حساب ٣٤١٦٨٢٤٣٣٢٩٨٩١ بانک ایران‌زمین و همچنین شماره کارت ٥٠٥٧٨٥١٠١٣٣٠٠٣٢٩ به نام عدالت احمدی‌سرنجکه که متعلق به مادر زندانی است، واریز کنند.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها