معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان

تلف شدن دو هزار 70 قطعه پرنده در پارک ملی بوجاق براثر آنفولانزا پرندگان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان از تلف شدن دو هزار 70 قطعه پرنده در پارک ملی بوجاق براثر آنفولانزا فوق حاد پرندگان خبر داد.

تلف شدن دو هزار 70 قطعه پرنده در پارک ملی بوجاق براثر آنفولانزا پرندگان

به گزارش سایت خبر فوری ، منصور سربازی ظهر عصر امروز در گفت‌وگو با فارس، تالاب‌های گیلان را به لحاظ اکوسیستمی محلی برای مهاجرت پرندگان و گونه‌های مختلف نام برد و اظهار کرد: گیلان در مسیر سه راهگذر مهاجرتی پرندگان از سیبری، اروپای شمالی و کشورهای اسکاندیناوی واقع‌شده است.

وی به افزایش مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان خبر داد و افزود: با توجه به فرهنگ بالای مردم گیلان و اقداماتی محیط‌زیستی در استان هرساله جمعیت پرندگان مهاجر به گیلان رو به رشد بوده و در مقایسه با سال‌های گذشته 10 درصد رشد مهاجرت پرندگان را شاهد بوده‌ایم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان با اشاره به تشدید ممنوعیت شکار پرندگان در گیلان گفت: با توجه به اینکه شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان ناشی از مهاجرت پرندگان هست طی دو سال متوالی با توجه به هشدارهای دامپزشکی از نیمه مهرماه سال جاری شکار را در سطح استان ممنوع اعلام کرده‌ایم.

سربازی از تلف شدن دو هزار 70 قطعه از پرندگان در پارک ملی بوجاق براثر آنفولانزا فوق حاد پرندگان خبر داد و خاطرنشان کرد: پرندگان تلف‌شده با نمونه‌گیری‌های دامپزشکی مشخص شد که به بیماری H5N6 آلوده بوده‌اند و از تردد غیرضروری به جهت جلوگیری از انتقال بیماری به انسان در تالاب‌ها ازجمله بوجاق ممانعت به عمل‌آورده‌ایم.

وی از دفن بهداشتی و ایمنی لاشه پرندگان تلف‌شده در مناطق آلوده خبر داد و گفت: همه پرندگان تلف‌شده با حضور سازمان دامپزشکی در منطقه آلوده به‌صورت کامل بهداشتی دفن شدند و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان افزود: با همکاری دامپزشکی تمامی محیط‌بانانی که در محیط آلوده به ویروس مشغول به فعالیت هستند تجهیز به لوازم و ادوات امنیتی شده‌اند.

سربازی بابیان اینکه سازمان محیط‌زیست بر بازار عرضه پرندگان شکار شده مهاجر نیز نظارت دارد گفت: گشت کنترل در عرصه‌های محیط‌زیستی جهت جلوگیری از شکار پرندگان و همچنین کنترل بر بازار عرضه آن از مهم‌ترین اقداماتی بوده که از سوی محیط‌زیست صورت گرفته است.

وی اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم از ویروس فوق حاد پرندگان را حائز اهمیت برشمرد و بیان کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش مستقیم به شکارچیان از سوی رسانه‌ها بزرگ‌ترین اقداماتی هست که در این روزها صورت گرفته و انتقال بیماری از پرندگان به انسان و یا شیوع آن در سایر مناطق را به حداقل رسانده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان از شهروندان خواست تا حتی‌المقدور از منطقه‌هایی که با بنرها و علائم هشداری محیط‌زیستی مشخص‌شده است نیز دور باشند.

منبع: فارس

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها