حجم آب سد زاینده رود به کمترین حد در 47 سال اخیر رسید

حجم آب ذخیره شده در سد زاینده رود به 130 میلیون متر مکعب رسید که کمترین میزان از ابتدای بهره برداری از این سد از سال 1349 تا کنون است.

حجم آب سد زاینده رود به کمترین حد در 47 سال اخیر رسید

به گزارش خبر فوری به نقل از ایرنا، کاهش بارش ها درسال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود باعث شده است تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود به حداقل خود برسد.
بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای اصفهان بهمن سال گذشته حدود 230 میلیون متر مکعب در سد زاینده رود وجود داشت که نشان می دهد ذخیره کنونی آب در این سد در مقایسه با سال قبل 200 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
گزارش بارندگی ها نیز حاکیست که از ابتدای سال آبی جاری تا 30 دی‌ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فلات مرکزی ایران با 56.3 درصد کاهش بارندگی مواجه شده و در این محدوده تنها 12.8 میلیمتر بارش ثبت شده است.
همچنین بارش از ابتدای سال آبی تا 22 بهمن امسال در استان اصفهان 4.5 میلیمتر ثبت شده است و این رقم در سال گذشته 26 میلی متر و در متوسط بلند مدت 60 میلیمتر بوده است.
در ایستگاه چلگرد واقع در چهارمحال و بختیاری نیز که میزان بارش آن نسبت مستقیم با حجم سد زاینده رود دارد، بارش ها کاهش چشمگیری داشته به طوری که تا 22 بهمن امسال تنها 193 میلیمتر بارش ثبت شده که این میزان در سال گذشته 818 میلیمتر و در متوسط بلند مدت 773 میلیمتر بوده که حاکی از کاهش 75 درصدی در سال جاری است.
افزایش دما نیز مشکل دیگری است که مناطق آبریز زاینده رود با آن مواجه شده، بر این اساس در 30 سال گذشته در منطقه کوهرنگ حدود 4 درجه افزایش دما ثبت شده که این موضوع ، کاهش چشمگیر ذخیره برف منطقه را رقم زده است بطوری که امسال فقط 3 سانتیمتر برف به ثبت رسیده، این مقدار سال گذشته 79 سانتیمتر و در میانگین بلند مدت 100 سانتیمتر گزارش شده است.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است ، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
حوضه زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیرپوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیرپوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها