چرا فیلم‌های جنگی بین ما ایرانیان محبوب است؟

سوگل دانائی/ خبرنگار

چرا فیلم‌های جنگی بین ما ایرانیان محبوب است؟

بسیاری از رفتارهای ما ریشه در ناخودآگاه دارند، به عنوان مثال گمان نمی‌کنم کسی باشد که از تماشای خشونت، جنگ، قتل و خونریزی لذت ببرد.

با این وجود هنوز که هنوز است، فیلم‌هایی که به بازسازی صحنه‌های جنگی می‌پردازند، جزو پرمخاطبترین‌های سینما هستند.

یکی از نکاتی که امسال هنگام تماشای فیلم های سینمایی در کاخ رسانه جشنواره فیلم فجر، ذهنم را به خود مشغول کرد، همین نکته بود. اغلب خبرنگاران فرهنگی و منتقدان سینمایی حاضر در کاخ رسانه هم توجه ویژه‌ای به فیلم‌های با محوریت دفاع مقدس و یا حتی فیلم‌های سینمایی با سوژه داعش نشان دادند.

این در حالیست که میانگین آرای مردمی جشنواره فیلم فجر هم نشان دهنده، تمایل مخاطبان به سینما به دیدن فیلم‌های جنگی است.

فارغ از هرگونه رویکردی نسبت به فرم و یا محتوای فیلم‌های جنگی جشنواره فیلم فجر، چه فرآیندی در ذهن ما رخ می‌دهد که نه تنها تمایلی به دیدن آثار سینمای جنگی داریم، بلکه حتی بازی‌های جنگی هم مورد اقبال قرار می‌گیرند.

این علاقه اما صرفا در ایران مشاهده نمی‌شود، بلکه در تمام نقاط دنیا هم افراد هیجان محور بسیار مشاهده می شوند.

اما چه طور ممکن است، انسانهایی که از خشونت فراری هستند و آن را ضد حقوق بشریت می‌داند، به صورت ناخوداگاه به فیلم‌های سینمای جنگ علاقه نشان می‌دهد؟ هیجان کلید حل این معماست.

همه ما ذاتا هیجان را دوست داریم و از مشاهده صحنه‌های هیجان انگیز لذت می بریم، به همین دلیل است که فیلم‌هایی که وظیفه آنها بازسازی صحنه‌های جنگ است برای اغلب ما لذت بخش است.

ازمنظر دیگر اما می توان به گفته "گلن دی. والترز" دکتر روان شناس رجوع کرد، از نظر او فیلم‌هایی که سطح بالایی از تنش را برای مخاطب ایجاد می‌کنند و او را در هنگام تماشای فیلم آزار می‌دهند، اغلب برایش جذاب هستند. همچنین فیلم‌های جنگی که عناصر ضد انسانی در آنها زیاد باشد، فیلم‌هایی که دشمن در آن به قویترین شکل ممکن توصیف شود و یا حتی خونریزی بیشتری داشته باشد هم شانس بیشتری برای دیده شدن و تمجید و تحسین مخاطب را دارند.

می توان نتیجه گیری کرد که فیلم‌هایی که در آنها ترس، رعب به خوبی لمس شود، معمولا طرفدار بیشتری دارند.

هیجانی بودن، علاقه به دیدن عناصر جنگی و تجربه پشت سرگذاشتن دفاع مقدس، ایرانیان را هم از این قاعده مستثنی نکرده است.

شاید به همین دلیل باشد که در جشنواره‌های متعدد سینمایی همچنان هم فیلم جنگی ساخته می‌شود و هم مخاطبان زیادی دارد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسین
    0

    باز هم شما تراوشات ذهن خودتون رو به همه ایرانیان نسبت دادید سرکار خانم؟! این همه تولیدات به اصطلاح سینمای جنگی هالیود رو نمیبینید؟ نکنه فکر میکنید تولیدات سینمای جنگی هالیوود رو ما ایرانیان سفارش میدیم؟! اگر توانایی تحلیل، چشم بینا و اطلاعات کافی روز ندارید ننویسید و دست از کلنگ زدن به این جامعه بردارید! تیتر نوشتارتون رو تغییر بدید!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها