چرا سامسونگ به ورزشکاران ایران و کره شمالی موبایل هدیه نداد؟

دیروز (چهارشنبه) شرکت سامسونگ اسپانسر بازی‌های المپیک زمستانی 2018 اعلام کرد ورزشکاران کره شمالی و ایران این هدایا را دریافت نمی‌کنند.

چرا سامسونگ به ورزشکاران ایران و کره شمالی موبایل هدیه نداد؟


به‌ گزارش ‌ خبر فوری ‌و ‌به نقل از GIZMODO ، ورزشکاران دو کشور ایران و کره شمالی از هدایای شرکت سامسونگ که ‌اسپانسر مسابقات المپیک زمستانی 2018 است برخوردار نخواهند شد.

طبق گزارش AFP دلیل اهدا نشدن گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران و مسئولان کره شمالی و ایران تحریم روابط تجاری با این کشورها از سوی سازمان ملل است. از آنجایی که هر گوشی سامسونگ 920 دلار ارزش دارد، داده شدن این گوشی‌ها به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی به عنوان یک کالای لاکچری، باعث می‌شود که کره جنوبی بیش از حد مجازی که سازمان ملل برای آنها تعیین کرده است با این دو کشور تبادل تجاری کالاهای لوکس داشته باشد.

22 ورزشکار از کره شمالی و چهار ورزشکار از ایران در بازی‌های المپیک زمستانی امسال حضور دارند. از سال 1997 تاکنون سامسونگ به مسئولان و ورزشکارانی که در المپیک شرکت می‌کنند، گوشی‌های تلفن همراه هدیه می‌دهد. پیش از این مشخص شده بود که مسئولان کره شمالی این دستگاه‌ها را از ورزشکاران خود می‌گیرند و استفاده ازGPS و اینترنت را بر روی این گوشی‌ها قدغن می‌کنند.

همچنین در گزارش نیویورک تایمز به احتمال به کار گیری از گوشی های هوشمند به منظور استفاده از اپلیکیشن های نظامی اشاره شده که می‌تواند یکی از دلایل داده نشدن این گوشی‌ها به ورزشکاران دو کشور ایران و کره شمالی باشد.

از آنجایی که مشخص نیست گوشی های سامسونگ در خطوط تلفن کره شمالی قابل استفاده باشند کمیته بین المللی المپیک به مسئولان برگزاری پیشنهاد داده است که ورزشکاران کره شمالی می توانند د ر زمان برگزاری بازی ها از این گوشی ها استفاده کنند اما در پایان بازی ها گوشی ها را برگرداندند. البته بعد از این پیشنهادIOC ، مسئولان برگزاری هنوز مطمئن نیستند چه کاری باید انجام دهند.

سخنگوی کمیته برگزاری بازی های المپیک زمستانی در این مورد گفت: یک نفر باید برای ما قضیه را روشن کند اما کسی وجود ندارد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم این گوشی ها را به بازیکنان کره شمالی ندهیم. ما نمی توانیم تا زمانی که مطمئن شویم قوانین سازمان ملل را زیر پا نمی گذاریم، گوشی ها را به بازیکنان بدهیم. البته باید این را هم در نظر داشت که باید با همه ورزشکاران به صورت مساوی برخورد شود.

پس از این اتفاق کمیته ملی المپیک ایران به IOC نامه اعتراضی نوشت و این رفتار را ناقض منشور المپیک دانست. همچنین رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران به سرپرست کاروان ایران در المپیک زمستانی دستور داده برای تمام ورزشکاران ایرانی یک گوشی موبایل به عنوان هدیه داده شود. وزارت امور خارجه نیز در واکنش به این اقدام، سفیر کره جنوبی در تهران را فراخوانده است.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها