نتایج یک بررسی نشان می دهد:

نگرش مردم به حجاب/ کاهش تمایل به پوشش چادر و مانتو گشاد

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم‌زمان با پدیده دختران خیابان انقلاب که به حجاب اجباری معترضند، به باز نشر نتایج یک پژوهش علمی مربوط به سال ۱۳۹۳ اقدام کرد.

نگرش مردم به حجاب/ کاهش تمایل به پوشش چادر و مانتو گشاد
به گزارش خبر فوری به نقل از خبرآنلاین، در گزارش منتشر شده در این سایت این مرکز با ذکر شکل هایی از انواع پوشش حجاب به تغییرات نگرش مردم طی سالهای 85 تا 93 پرداخته شده و نتایج قابل توجهی از این پژوهش منتشر شده است.

در پژوهش مزبور که نتایج آن در سال 93 نیز در نشست تخصصی سیاست گذاری حجاب در اختیار اعضای این نشست قرار گرفته، نشان داده شده تمایل به استفاده از حجاب در سال 85 به میزان 24.3 درصد بود که در سال 93 به 14.7 درصد افت پیدا کرده است. بیشترین تغییر مثبت در تمایل تهران ی ها در استفاده از پوشش خاص زنان مربوط به استفاده از روسری، مانتو تنگ بوده که در سال 85 تنها 25.2 درصد بود که در سال 93 با رشد زیادی به 32 درصد رسیده است.

شکل زیر به خوبی نشان می دهد تمایل استفاده از چادر و مانتوی گشاد در خلال سالهای 85 تا 93 به شدت کاهش یافته و در چادر از بیش از 24 درصد به حدود 14 متمایل شده و تمایل به استفاده از مانتوی گشاد از 30 درصد به 20 درصد طی 8 سال، افت کرده است.

شکل یک: تمایل پاسخگویان تهرانی به استفاده از انواع پوشش زنان

شکل دو: نمودار تغییرات در مطلوبیت استفاده از انواع پوشش زنان طی سالهای 85 تا 93

نکته دیگری که در پژوهش مزبور عنوان شده این است که پاسخگویان معتقدند تنها حدود یک درصد زنان از چادر استفاده می کنند.
بنا به اظهارنظر شهروندان تهرانی در این تحقیق، بیشترین الگوی پوشش مورد استفاده برای زنان تهرانی در سال 93، استفاده از روسری، مانتوی کوتاه و شلوار تنگ بوده است.

شکل سه: اظهارنظر شهروندان تهرانی درباره پوشش فعلی زنان در جامعه

یافته مهم دیگری در این پژوهش نشان می دهد نزدیک به نیمی از پاسخگویان گفته اند دولت نباید در نوع پوشش و حجاب مردم دخالت کند چون مسئله حجاب شخصی است. این نگرش در سال 85 تنها برای حدود یک سوم پاسخگویان صادق بوده است. به بیان دیگر، در مقایسه نظرات مردم پاسخگو به این تحقیق در سالهای 85 تا 93، سال به سال مردم بیشتری معتقد شده اند دولت نباید در حوزه حجاب دخالت کند.

شکل 4: نگرش جامعه درباره دخالت دولت در پوشش مردم

نکته جالب دیگری در این یافته نشان می دهد حدود 40 درصد افراد پاسخگو در سال 93 معتقد بودند باید با بدحجابان برخورد شود ولی در سال 85، تعداد پاسخگویانی که می گفتند باید به بدحجابان برخورد شود بیش از 55 درصد بود. به تعبیر بهتر، جامعه در برخورد با بدحجابان، با احتیاط بیشتری رفتار کرده و دیگر مانند گذشته، معتقد به برخورد با بدحجابان نیست.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • مهدوی
    1

    با سلام اگر دولت ما دولت اسلامی است وظیفه دارد که در جهت حجاب که یکی از خواسته های اسلام است و به هزار و یک دلیل عقلی ضامن سلامت جامعه است، حرکت کرده و مردم را به سمت آن سوق دهد. چطور برخی افراد ورود دولت را در امور مربوط به سلامت جسم و بدن مثل قانون منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی و یا پرهیز دادن از مصرف فست فودها و حتی نمک مردم که باید ید دار باشد و بسیاری دیگر از اینگونه امور لازم می دانند، اما همین دولت که با اسم دولت اسلامی بر این مردم حکومت می کند، وظیفه ای در قبال اسلام و دین و حجاب مردم ندارد!؟

  • نگین
    1

    حجاب یک مسئله فراگیر و همه گانی است وباید دولت وارد این موضوع شود و دخالت کند.همانگونه که در تمام موارد زندگی مردم از خوراک تا مسکن و...دخالت میکند.قصیه حجاب چیز عجیب و دوری نیست ما خودمان را از حجاب دور گرفته ایم تا اینکه به این نتیجه رسیده ایم در امسال امار ازدواج 7درصد کاهش و امار طلاق 4 درصد افزایش داشته است.ایا واقعا حجاب و حیا و عفت باعث این طلاق ها نشده است؟؟؟ قبول کنید که بی حجابی مایه اصلی بی اعتمادی در زوجین است.چرا که هرکدام از زوجین وقتی با ازادی ظاهری و رفتاری طرف مقابل مواجه میشود کم کم بعد از مدتی تلاش و چشم پوشی دیگر کار به جاهای باریک میرسد که دیگر خانمان سوز است.....اقایان دولت مدار...کمی به فکر مردمتان باشید...ببینید چه بلاهایی دارد سرمردم و بنیان خانواده ها میاید با این پوشاک ها که نمیدانیم ساخت داخل است یا واردات که اگه ساخت داخل باشد که خیانت است و اگه واردات باشد بازم خیانت است..آیا عفتی میماند برای یک زن وقتی که میخواد وارد بارار کار شود با موج عظیمی از درخواست های روبه رو میشود مبنی بر داشتن روابط عمومی بالا و داشتن ظاهری مناسب و شیک...ایا شما دراین بازار با این درخواست ها عفت و حیایی میبینید؟؟؟!!!!کجای کارید...!!!!؟؟؟؟مردم اصیل ما نان میخواهند اما نانی که با ارامش روحی و روانی دور زیر یک سقف با خانواده بخوردند...

    نظرات شما -
    • سبز
      0

      حجاب اجبارى هيچ نفعى براى اجتماع ندارد بلكه باعث عقده و افراط تو رفتارهاى بى حجابان مىشود و عاملى براى سو استفاده بيگانه ها. حتى در غرب كه به حجاب اعتقاد ندارند به اين صورت زنان در ايران ارايش و زننده مانتو نمى پوشند افراط و عقده در ايران بيشتر است عامل طلاق هم بى حجابها نيستند فساد مىتواند زير چادر برود كسى كه بخواهد فساد كند با هر ظاهرى مىكند و مردى كه فاسد باشد به زن چادرى هم با شهوت مى نگرد فساد الان بيشتره يا چهل سال پيش كه حجاب انتخابى بود؟ اگر انصاف داشته باشيد طلاق و فساد الان هزار برابر شده به جاى افراط در اين قصه و فشار بايد كار فرهنگى و اخلاقى و اخلاقى رو افكار زنان و مردان كرد اصل اينست كه به دور از اعتقادات اول اخلاقيات را درست كرد و افراد را داراى چهار چوب هاى اخلاقى و رفتارى كه در شان يك اجتماع سالم است كرد كه به دنبال خودش اثار مثبت در پى خواهد داشت زور و اجبار و تهديد عمل عكس خواهد داشت و خوراك بيگانگان است

  • عبد الله
    0

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بهتر است به مشکل اقتصادی و حل بی کاری و رفع تبعیض های ناروا و .... که نیاز به پژوهش خاصی هم ندارد و از بدیهیات و ضروریات است و در جامعه عیان است؛ بپردازد. به نظر بنده این گزارش فرار از مسئولیت و جوسازی و ....است.

  • سبز
    0

    در نوع پوشش زنان بايد خود انتخابگر باشند ولى در يك چهار چوب اخلاقى باشد كه در جامعه زننده نباشد مثلا فشار براى اينكه چهار تا شيويد مو پيدا است بى مورد است زيرا ان فرد شايد اعتقادى نداشته باشد و در دين اجبارى نيست اما وقتى فرد لباسى زننده مىبوشد كه مناسب جامعه نيست درست نيست و فقط ظاهر نيست شايد در رفتار فردى حركات زننده اى ديده شود حجاب فقط ظاهر نيست مثل خيلى از محجبه ها كه رفتارهاى دور از شان دارند عفت و پاكدامنى به مراتب مهمتر از حجاب ظاهرى است زيرا انسان با عفت با حيا ناخوداگاه با حيا و ابرومندانه لباس مىپوشد و رفتار مىكنند از اين رو بايد روى اين مورد بيشتر بايد كار شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها