بوتیک همچنان پیشتاز سینمای نعمت‌الله

بعد از فیلم‌های خوبی مانند «بی‌پولی»، «بوتیک» و… انتظار از حمید نعمت‌الله بسیار بالا رفته است.

بوتیک همچنان پیشتاز سینمای نعمت‌الله

به گزارش خبر فوری به نقل از گُلوَنی ، با اینکه من از فیلم قبلی این کارگردان «رگ خواب» راضی نبودم ‌ولی با ذوق و شوق و علاقه به پای فیلم جدید این کارگردان یعنی «شعله‌ور» نشستم. بزرگترین مشکل فیلم «رگ خواب» از فیلمنامه نشئت می‌گرفت. که آن ضعف را به بهانه نویسنده از حمید نعمت‌الله دور کردیم. اما وقتی در فیلم شعله‌‌ور، در قسمت نویسندگان، زوج موفق حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست به چشم می‌خورد آن هم بعد از تجربیاتی موفق، انتظار فیلمنامه‌ای بسیار قوی را داریم. اما متاسفانه این انتظار انتظار برآوره نمی‌شود. و در این فیلم مانند فیلمِ قبلی، بزرگترین ضعف به فیلمنامه مربوط می‌شود. فیلمنامه‌ای که انسجام خود را حفظ نکرده و به اصطلاح، خوش ریتم نیست. و همین باعث می شود تا مخاطب نتواند فیلم را با علاقه دنبال کند.

اساسا هدف اصلی شعله‌ور مشخص نمی‌شود. فرید (امین حیایی) را داریم، شخصیتی که فکر می‌کند هیچ عددی نشده است، می‌شود کاملا فیلم را در این یک خط خلاصه کرد. زیرا بعد از این شخصیت اصلی هدف مشخصی برای دست پیدا کردن ندارند. فرید می‌خواهد عقده گشایی کند؟ با آدم های موفق مشکل دارد؟ به دنبال راه انداختن کسب و کار جدید است؟ می‌خواهد تغییر کند؟ می‌خواهد برای بهتر شدن قدمی رو به جلو بردارد؟ می‌خواهد تجدید فراش کند؟ می‌خواهد دوباره با زن سابقش ازدواج کند؟ اساسا فرید همه اینها را می‌خواهد و هر کاری را هم انجام می‌دهد. و همین باعث شده تا فیلم انسجام و ریتم خود را از دست بدهد. و در کنار این، چیزی که باعث شده مخاطب از فیلم زده شود در یک سوال خلاصه می شود، فرید چه می‌خواهد؟ در واقع می‌توان گفت در هر نقطه‌ای از فیلم می‌شد از سالن خارج شد زیرا مخاطب انتظار چیزی، در دقایق پیش روی فیلم را نمی‌کشید و زمان نسبتا طولانی فیلم (نسبت به فیلم‌های دیگر ایرانی) در کنار این بی‌هیجان بودن فیلم، مخاطب را خسته می‌کرد.

فیلم به مقدار زیادی درگیر روایت‌های کوچک شده که چسباندن این خرده روایت‌ها فیلم را جلو برده است. اما در حمایت از فیلم می‌توان گفت، شعله‌ور به خوبی توانسته زندگی فرید را به تصویر بکشد. و عقده‌ها، سبک زندگی و سلایق فرید را نمایش بدهد و در پرورش این موضوع هم، موفق بوده است. اما اساسا این فیلم نمی‌تواند برای مخاطب خود، قصه‌گویی کند. جدا از مسئله فیلمنامه، بقیه موارد مانند همیشه در فیلم های حمید نعمت‌الله قابل قبول است. اما این دفعه، دکوپاژهای پیچیده و طراحی صحنه شلوغ کمی دل را می‌زند و مخاطب خود را پس می‌زند. شعله ور در لیست آثار خوب حمید نعمت‌الله قرار نمی‌گیرد. این فیلم به خوبی نمی‌تواند برای مخاطب قصه‌گویی کند و برای تماشاگران خسته کننده می‌شود اما تماشاگران می‌توانند تیتراژ را به تماشا بنشینند و از صدای همایون شجریان لذت ببرند. حمید نعمت‌الله امسال هم نتوانست اثری بهتر از آثار اولش تولید کند. و هنوز که هنوز است "بوتیک" بهترین اثر حمید نعمت الله است و در صدر می‌تازد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها