استاد علوم سیاسی یک دانشگاه آمریکا:

ترامپ منتظر است ایران زیر برجام بزند/ برخی تندروهای داخلی به کمک آمریکا رفته‌اند

پروفسور فراررو تقریبا اصلاح یا بازبینی برجام را ناممکن دانست. او بیان کرد که تلاش آمریکا این است که برجام توسط ایران نقض شود تا راحت تر بتواند آن را نابود کند.

ترامپ منتظر است ایران زیر برجام بزند/ برخی تندروهای داخلی به کمک آمریکا رفته‌اند

به گزارش خبرنگار بین الملل خبر فوری ، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز جمعه ۱۲ ژانویه بنا به قول خودش برای "آخرین بار" تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد.

رسانه های آمریکا ضمن اعلام این خبر گفتند که دونالد ترامپ خواستار اصلاح برجام شده و گفته است اگر تا ۱۲۰ روز آینده این توافق اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج خواهد شد.

پس از این اتفاق و اظهار نظرهای تهدیدآمیز ترامپ در خصوص برجام، بسیاری از متفکران و کارشناسان معتقدند که ایالات متحده آمریکا سرانجام توافق هسته ای با ایران را نقض خواهد کرد. ما با "وینسنت فراررو"، استاد علوم سیاسی مصاحبه ای در این مورد داشته ایم.

پروفسور "وینسنت فرارو" استاد علوم سیاسی کالج مونت هیلوویک ماساچوست است که از سال 1976 در این دانشگاه تدریس می‌کند. حوزه‌ی اصلی فعالیتش، روابط بین الملل آمریکا پس از جنگ سرد بوده است. با این حال، او دوره های آموزشی مختلفی در زمینه روابط بین الممل، سیاست خارجی آمریکا و سیاست بین المللی اقتصادی داشته است.

پروفسور فرارو قبلا به عنوان مشاور آکادمیک انجمن ملل متحد ایالات متحده آمریکا هم فعالیت کرده است.

ما در مصاحبه‌ی خود نظر پروفسور فرارو را درباره‌ی آینده‌ی برجام پرسیدیم و خواستیم به این پرسش پاسخ بدهد که آیا ایالات متحده و رئیس جمهورترامپ از آن حمایت می‌کند یا سرانجام آن را نقض خواهد کرد؟

پروفسور فرارو ادعا کرد که معاهده‌ی هسته ای برای ایران و جهان بسیار خوب و مثمر ثمر بوده است.

پروفسور فرارو گفت: "من اعتقاد ندارم که ایران قصد ساخت سلاح هسته ای را دارد اما این توافق نامه برای حصول اطمینان از این موضوع ایجاد شد. با این حال اگر وضعیت به طور چشمگیری تغییر کند، ایران قادر است که در کمترین سرعت ممکن آن را بسازد. همانطور که تهدید دو نیروی هسته ای بین المللی یعنی اسرائیل و ایالات متحده این امر را مجاب می‌کند".

وی ادامه داد: "دولت فعلی ایالات متحده از برجام حمایت نمی‌کند اما قادر به نقض آشکار آن هم نیست. زیرا دول قدرتمند غربی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به شدت از این معاهده حمایت می‌کنند. چرا که اولا بهانه‌ی آمریکا برای نقض برجام، یعنی گسترش سلاح های موشکی و حمایت از حزب الله ربطی به تعهدات برجام ندارد و ثانیا، دیگر طرفهای برجام { دول اروپایی} از پایدار ماندن آن و توسعه‌ی روابط با ایران سود بسیاری خواهند برد".

پروفسور فراررو سپس به بررسی استراتژی اصلی آمریکا در مورد نقض برجام پرداخت و گفت:

"ایالات متحده و اسرائیل در حال تلاش برای ایجاد شرایطی هستند که ایران را مجبور به شکستن این پیمان کنند و تمام این فشارها را به این خاطر بر ایران وارد می‌کنند تا ایران خودش برجام را نقض کند. من معتقدم که رئیس جمهور روحانی از این استراتژی آگاه است و به قول معروف دم به تله‌ی ترامپ و همپیمانانش نخواهد داد. اما در ایران نیز تندروهایی وجود دارند که ممکن است به تحریکات آمریکا واکنش نشان دهند و با آسیب رساندن به برجام، اسیر تله‌ی ترامپ شوند".

پس از آن پروفسور فراررو توضیح داد که سیاست اصلی ایران باید ایجاد رابطه‌ی بیشتر با سایر طرفهای توافق هسته ای به جای آمریكا باشد. او در این رابطه گفت: "بهترین اقدام ایران در حال حاضر برقراری رابطه و ایجاد مناسبات بیشتر با دیگر کشورهای قدرتمند مرتبط با توافق هسته ای است. به نظرم، ایران و دیگر کشورهای مرتبط با برجام باید دولت و سیاست خارجی ترامپ را نادیده بگیرند چرا که آمریکای ترامپ به هیچ وجه یک دولت قابل اعتماد در مسائل و معاهدات بین المللی نیست".

پرسش بعدی ما در رابطه با نتایج نقض برجام و تاثیرات داخلی و بین المللی آن در ایران و آمریکا بود.

پروفسور فراررو در پاسخ تاکید کرد که " نتایج نقض برجام برای ایران بسیار سنگین خواهد بود و شاید منجر به حمله‌ی مستقیم آمریکا و اسرائیل به مراکز هسته ای داخلی ایران شود".

در پایان، پروفسور فراررو در مورد احتمال بازبینی برجام توسط طرفین هم سخن گفت و تاکید کرد که این احتمال بسیار ناچیز است. او گفت: " احتمال کمی وجود دارد که برجام پس از نقض شدن توسط یکی از طرفین (آمریکا یا ایران) دوباره اصلاح شود یا مجددا برقرار گردد. البته ممکن است برخی اصطلاحات آن بازبینی شود اما احتمال تغییرات اصلی و بنیادی آن وجود ندارد".

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    بخوابید زیر پای ترامپ تاآخرش به کجا برسه .

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام من زهرا فرزند شهید هستم خواهرم بازنشسته اموزش وپرورش است یارانه انها قطع شده است وخودم می خواهم وام مسکن بنیاد شهید بگیرم میگن هنوز بودجه نیامده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها