۲۲ نکته که درباره سانچی نمی‌دانید

آیا نفرات سانچی در موتورخانه بودند؟ به نظر بنده و سایر همکاران خیر.

۲۲ نکته که درباره سانچی نمی‌دانید

به گزارش خبر فوری به نقل از گُلوَنی ، نویسنده‌ای به نام دریانورد در مجموعه از توئیترها به برخی پرسش‌ها درباره واقعه سانچی اشاره کرده است. این اکانت توئیتر در معرفی خود نوشته است: بنده خودم دریانوردم و ده سال سابقه‌ی کار روی شناورهای نفتکش دارم و مدرس دوره‌های دریایی هستم.

۱- مگه کشتی‌ها هم تصادف می‌کنن؟ بله به‌راحتی! اگر عبارت collision at sea رو گوگل کنید، نتیجه‌اش شما رو شگفت‌زده می‌کنه و خواهید دید که کشتی‌ها هم مثل سایر وسایل نقلیه آمار تصادف بالایی دارند. کشتی یک وسیله نقلیه است و راهبرش اگه خطا کنه، تصادف اتفاق می‌افته. کشتی یک وسیله نقلیه است که توسط انسان هدایت می‌شه و دقیقا مثل یک ماشین می‌مونه. تمام دستگاه‌های کمک ناوبری ماشین هستن و قدرت تصمیم‌گیری ندارن و این افسر ناوبر هست که تصمیم نهایی رو می‌گیره. بنابراین خطای انسانی، بخش جدانشدنی از این ماجراست. اگر افسر ناوبری تصمیم اشتباهی بگیره یا دیر تصمیم بگیره، نتیجه‌اش می‌شه تصادف که اصلا اتفاق نادری نیست. اون محدوده دریایی -(دریای چین تا دریای زرد) - بسیار پرتردد و با سابقه زیاد حوادث دریاییه.

۲- آیا نفرات در موتورخانه بودند؟ به نظر بنده و سایر همکاران خیر. دستورالعمل‌های ایمنی دریایی خیلی شفاف و مشخص هستند. بعد از تصادف باید تعادل کشتی، اطفای حریق و ترک کشتی را مدنظر قرار داد. هیچگاه هیچ دستوری مبنی بر پناه‌گرفتن در کشتی در حال غرق‌شدن نبوده و نیست.

۳- آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟ خیر، همچین چیزی با تمام داستان‌هایی که حول آن گفته شد، برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله دزدان دریایی به‌عنوان اتاق امن استفاده می‌شود.

۴- هیچ ناخدایی در یک کشتی گرفتار حریق که هر لحظه امکان غرق‌شدن دارد، از نفراتش نمی‌خواهد که در پایین‌ترین نقطه کشتی که موتورخانه است، پناه بگیرند. در نهایت نفرات در بحرانی‌ترین حالت با پوشیدن لباس شناوری و جلیقه نجات به دریا می‌زنند.

۵- امکانات ایمنی این مدل کشتی‌های نفتکش بسیار زیاده؛ دو قایق نجات، ۵ قایق نجات بادی، ۱۴ حلقه نجات، جلیقه نجات و لباس شناوری بیشتر از تعداد سرنشینان. هر دو هفته یک‌بار هم پروسه تخلیه و استفاده از این تجهیزات تمرین می‌شود و همه نفرات دانش کافی دارند.

۶- امکانات اطفای حریق این کلاس کشتی‌ها بسیار زیاد است. دو نوع فوم مختلف با ظرفیت بالا، سیستم اطفای حریق با آب و با تغذیه نامحدود از آب دریا و تجهیزات کامل شامل nozzle, hose, hydrant, monitor gun انواع کپسول‌های قابل حمل در سایزها و تایپ‌های مختلف.

۷- چرا پرسنل خودشان اطفا حریق نکردند؟ تصادف در نقطه بسیار بدی اتفاق افتاده؛ محموله کشتی یک میلیون بشکه میعانات گازی (condensate) بوده و به اندازه بنزین قابلیت اشتعال دارد و حریق نزدیک به ۱۶۰ هزار تن سوخت در یک کشتی تصادف‌کرده و ازکارافتاده، انتخاب اول یک ناخدا نخواهد بود.

۸- چرا آتش‌سوزی رخ داده؟ احتمالا کشتی چینی بعد از برخورد بدنه نفکش را پاره کرده و به قسمت مخزن رسوخ کرده، همان‌جایی که ماده قابل اشتعال حالا در تماس با اصحطلاک و جرقه‌های بدنه فولادی دو کشتی قرار گرفته و به سرعت مشتعل شده.

۹- احتمالا تصمیم ناخدا به ترک کشتی طبق دستورالعمل ایمنی بوده و در حین جمع‌شدن افراد یا mustering در محوطه قایق نجات، گرفتار یک انفجار کاری شده‌اند و همه چیز برایشان به پایان رسیده. کشتی طوری طراحی شده که رو به باد قرار می‌گیرد، باد شدید آن شب سوخت نشت کرده را به سمت قبل که قایق نجات بوده، می‌برده و همراهش شعله‌های چند ده متری و حجم عظیمی از گازهای کشنده و دود را به قسمت عقبی برده و دسترسی و کارایی نفرات در امر نجات را کاهش داده.

۱۰- به غیر از گرما، شعله و دود که روند عملیات و کارآیی نفرات را کند می‌کرده، تاریکی شب و از همه مهم‌تر کشندگی گازهای سمی که تمام محوطه را در بر گرفته‌اند هم اضافه کنید. در این حین اگر انفجاری رخ داده باشد، همه بی‌پناه در معرض میلیون‌ها ترکش و صدها متر شعله و چند صد درجه گرما بوده‌اند.


۱۱- آیا کشتی‌ها جعبه سیاه دارند؟ بله؛ دستگاهی ضد ضربه، ضد آب و ضد حریق به نام VDR تمامی مکالمات پل فرماندهی، مکالمات رادیویی، اسکرین شات لحظه‌ای رادارها و نقشه‌های الکترونیک و سایر اطلاعات ناوبری مثل موقعیت جی‌پی‌اس، سمت و قطب‌نما و… را در خودش هر لحظه ذخیره می‌کند. VDR توسط تیم امداد و نجات چینی روز بعد از غرق‌شدن برداشته شد و تحویل مقامات شد و از اطلاعاتش به‌راحتی می‌توان تمام جزئیات تصادف و واکنش‌های بعدی در پل فرماندهی را دید و شنید.

۱۲- چرا پرچم پاناما؟ اول این‌که در نظر بگیرید مالکیت کشتی هیچ ارتباطی با پرچم آن ندارد؛ مثلا شما می‌توانید ماشین خود را هم در تهران پلاک کنید، هم سایر شهرستان‌ها، ولی مالکیت ماشین متعلق به شماست و پلاک تنها شماره ثبت شما را مشخص می‌کند، پرچم کشتی دقیقا همین است.
۱۳- پرچم هر کشتی نشان‌دهنده استانداردهایی است که یک کشتی پیروی می‌کند. پاناما کشتی‌های با استاندارد بالا را ثبت می‌کند و این برای کلاس کاری کشتی خیلی مهم است و نشان می‌دهد شما یک کشتی به‌روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجاره‌کننده‌ها قرار می‌دهید.

۱۴- تمام نفس وجود یک کشتی کار اقتصادی است، یعنی ساخته می‌شود، ثبت می‌شود تا اجاره شود و بار حمل کند. هرچه پرچم و کلاس رده‌بندی کشتی از استاندارد بالاتری برخوردار باشد، بنابراین شانس بازاریابی آن کشتی هم بالاتر می‌رود و در نهایت برای مالک صرفه اقتصادی دارد، چون مشتری بیشتری دارد.

۱۵- مقصر تصادف کیست؟ اول این‌که در تصادف کشتی‌ها هم مثل ماشین یک نفر مقصر و یک نفر متضرر نداریم، بلکه درصدی از تقصیر بین طرفین توسط کارشناسان خبره تقسیم می‌شود، چون در دریا در هر صورت هر دو شناور موظف به انجام مانور جهت جلوگیری از تصادف هستند و وظیفه قانونی هر دو طرف ماجرا هستند.

۱۶- اطلاعات میدانی زیادی برای بررسی تصادف توسط کارشناسان جمع‌آوری می‌شود و با تطبیق گزارشات میدانی با اطلاعاتی که از VDR استخراج می‌شود، سهم تقصیر طرفین تصادف مشخص می‌شود.

۱۷- بیمه و خسارت؟ بله. کشتی‌ها بیمه‌های پوششی بسیاری دارند که تمامی ابعاد یک حادثه را برای مالک جبران می‌کنند. اعم از خسارت مالی، خسارت جانی و حتی مسئولیت‌های اجتماعی مثل خسارت ناشی از آلودگی زیست محیطی و…

۱۸- برای این‌که بیمه‌گر بهتر و معتبرتری نصیب مالک کشتی شود، باید پرچم و رده‌بندی با استانداردهای بالا داشته باشه. این‌ها مجموعه‌های حلقه‌های اقتصادی نزدیکی دارند و اگر می‌خواهید دسترسی به بهترین‌ها داشته باشید، باید رده‌بندی و پرچم و بیمه هم‌سطح انتخاب کنید.

۱۹- کارشکنی؟ چون دریانوردی در آب‌های آزاد انجام می‌شه، قوانین بین‌المللی وضع شده که در حوادث اینجوری، کشورهای درگیر حادثه در خم و پیچ قوانین داخلی همدیگه نمونن. و در نظر بگیرید دولت عقب‌افتاده و کمونیستی چین خیلی از کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی رو نپذیرفته و تعهد و الزام نداره.

۲۰- از طرفی چینی‌ها بسیار منفعت‌طلب و کاسبکارن و هیچ چیزی براشون مثل پول اهمیت نداره و همه چی رو بسیار پیچیده و قراردادی می‌کنن و مطمئن هستم الان صدها هزار دلار از ایران چاپیدن و صدها هزار دلار دیگه برامون فاکتور آماده کردن.

۲۱- در صورتی عملیات امداد و نجات طبق کنوانسیون‌های دریایی یک اقدام داوطلبانه و انسان‌دوستانه است که در تمام دنیا ظاهرا به‌جز چین انجام می‌شه. امان از روزی که کار آدم به این‌جور کشورهای عجیب و غریب و زبون‌نفهم بخوره.

۲۲- حادثه از روز اول تا روز نهم بازتاب چندانی نداشت و جامعه مجازی تمایل چندانی برای انعکاس موضوع نداشت، ولی روز نهم، همین که دوسوم کشتی غرق شد و خبر مرگ ۳۲ نفر تایید شد، انواع و اقسام نظرات از زمین و زمان باریدن گرفت.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها