کارشناسان رسانه در گفت و گو با خبر فوری:

دلایل ضعف صدا و سیما چیست؟/ فیلتر تلگرام هم باعث جذب مخاطب تلویزیون نشد

رسانه ملی در طول دوهفته گذشته و با وجود فیلتر تلگرام در جذب مخاطب رویکرد قابل قبولی نداشت.

دلایل ضعف صدا و سیما چیست؟/ فیلتر تلگرام هم باعث جذب مخاطب تلویزیون نشد

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری پس از برگزاری برخی از اعتراضات در کشورمان در طی دوهفته اخیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان مسئول تامین امنیت کشور و با نظر جمعی اعضا تصمیم گرفت تا تلگرام را فیلتر کند اما اینکه چرا و به چه دلایلی در آن مقطع سبب فیلترینگ تلگرام شد هنوز مشخص نشده است.

بعد از فیلترینگ تلگرام از شورای عالی امنیت ملی بسیاری از فعالان اقتصادی در این عرصه اعتراضات خود را نسبت به فیلتر این برنامه کاربردی اعلام کردند اما هیچ سود و فایده‎ای نداشت هرچند رئیس‎جمهور و وزیر ارتباطات در همان روزهای اول نسبت به فیلترینگ تلگرام ابراز نارضایتی کردند اما این موضوع نیز سبب حل مسئله نشد.

در گذر فیلترینگ دوهفته‎ای تلگرام صدا و سیما به عنوان تنها رسانه و ارگان رسمی کشور بستر و زمینه مناسبی برای جذب مخاطب داشت و در این راستا حتی اقدامات مختلفی از سوی شبکه‎های تلویزیونی و رادیویی به منظور انتقاد از فعالیت مردم در شبکه‏‌های مجازی غیربومی همچون تلگرام صورت گرفت اما شاهد بودیم علی‎رغم تلاش مسئولان رسانه ملی مخاطبان رسانه ملی افزایش چشمگیری نداشتند و مردم ترجیح دادند با استفاده از فیلترشکن‎ از فضای موجود در تلگرام استفاده و بهره ببرند.

اینکه چرا رسانه ملی در طی سال‎های اخیر نتوانسته است در جهت برنامه‎سازی و جلب نظر مخاطبان رویکرد قابل قبولی داشته باشد نیازمند رویکرد علمی و کارشناسی دقیق است اما ما در گفت و گو با دوچهره آشنا به فضای مجازی و رسانه جویای عملکرد صدا و سیما در طی فیلتر دوهفته‎ای تلگرام شدیم.

***استاد ارتباطات: مردم خلا نبود شبکه‎های مجازی را احساس می‎کنند

سید وحید عقیلی استاد ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره رویکرد صدا و سیما در طی دوهفته اخیر با وجود فیلتربودن تلگرام گفت: شبکه‎های اجتماعی به طرز باورنکردنی وارد زندگی مردم شدند و این یک واقعیت است.

وی تاکید کرد:ما غیراز جنبه‎هایی که مربوط به مسائل فرهنگی و موضوعاتی که به حوزه فرهنگ عمومی و اخلاق برمی‏گردد و در فضای مجازی به آنها خیلی اطمینان نیست و متاسفانه مشکلاتی را داریم در سایر رویکردها با یک واقعیتی به نام جامعه شبکه‎ای روبه رو هستیم.

این استاد ارتباطات خاطرنشان کرد: جامعه شبکه‎ای یک نیازی است که در آن کارهای فرهنگی مثبت و اقدامات اقتصادی صورت می‎گیرد و در این جامعه ارتباطات با سریعترین سرعت و کمترین هزینه انجام می‎شود از این رو این جامعه شبکه‎ای یک واقعیت است و نمی‎توان به راحتی از آن چشم‌پوشی کرد.

عقیلی تصریح کرد: واقعیت این است که در طی مدت زمانی که تلگرام فیلتر بود عملکرد صدا و سیما به مانند روال گذشته نمایش داده می‎شد و همان داستان قدیم یعنی وجود شکاف بین حقیقت و واقیعت در رسانه‎ملی به چشم می‎خورد از این رو مردم از هر قشر و طبقه‎ای به شبکه‎های مجازی رجوع می‎کنند که این امر به دلیل خلاهای موجود در رسانه‎ملی است.

وی خاطرنشان کرد: با کمال تاسف با توجه به تعداد بیندگان تلویزیون و میزانی که قابل مطالعه است اگر مردم گاهی برنامه‎های تلویزیون را نبینند خلا نبود تلویزیون در اطلاع‎رسانی باعث نمی‎شود که مردم فکر کند اتفاق مهمی رخ داده است اما این اتفاق در مورد برخی از شبکه‎های مجازی رخ داد و نبود این فضا سبب شد تا مردم با مشکلاتی روبه رو شوند.

***رسانه ملی در جهت جذب مخا طب عملکرد قابل قبول ندارد

محمدعلی وکیلی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره رویکرد سازمان صدا و سیما درمقطعی که تلگرام فیلتر بود تاکید کرد: بدون شک در این بازه زمانی دو هفته‎ای که تلگرام فیلتر بود فرصت و زمان خوبی برای صدا و سیما فراهم بود تا در جهت جلب مخاطب اقدامات مهمی را انجام دهد اما رسانه ملی در این مقطع نیز رویکرد قابل قبولی نداشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه صدا و سیما در طی سال‎های اخیر در جهت جلب نظر مخاطبان رویکرد مهمی نداشته و ما شاهد عدم وجود یک برنامه‎سازی دقیق در این سازمان بوده‎ایم روندی که سبب شده تا مردم به سمت شبکه‎های مجازی سوق پیدا کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: مردم ما امروز با نداشتن برنامه‎هایی چون تلگرام خلا اساسی را در زندگی خود احساس می‏‌کنند روندی که به خوبی در مدت زمان فیلتر تلگرام مشاهده کردیم.

وکیلی تاکید کرد: امروز با توجه به وجود شبکه‏‌های مجازی و دسترسی آسان نیازی به تلویزیون و سایر عناصر صدا و سیما از سوی مردم مشاهده نمی‌‏شود از این بدون شک رسانه ملی باید در جهت اصلاح ساختار فعلی خود به بهترین شکل ممکن وارد عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد صدا و سیما در طی مدتی که تلگرام فیلتر بود به مانند روال قبلی بود از این رو رسانه ملی نتوانست در جهت جلب مخاطب رویکرد خوبی را در این مدت ایفا کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: نقش شبکه‎های مجازی در طی سال‎های اخیر غیرقابل انکار است از این رو بدون شک رسانه ملی برای موفقیت در این عرصه باید برنامه جدی را اتخاذ کند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • سپهر امیری
    0

    سلام. کلا ضعفه فقط دست و پا درآورده

  • ناشناس
    0

    هیچ برنامه خوبی نداره نه فیلم نه یه برنامه شاد همش غمگین مردم چهل سال این برنامه تکراری بی محتوا را میبینم خسته شدیم مجبوریم برنامه جم ومن وتو تماشا کنیم سرگرم بشیم متاسفم برای ایران؟؟؟؟؟؟

  • احمد
    0

    سلام ضعف صدوسیما اخبارگزینشیه مردم آنقدر اخبارفلسطین یمن سوریه عراق شنیدن واخبارمشکلات خودشون نادیده گرفته شده ازصداوسیما بخصوص سیما حالشون بهم می خوردمردم چیزی که حس می کنندباوردارند مثل بیکاری وخشت ناک جوانان فساداداری رانت وقارت اموال مردبوسیله دزدی بنام اختلاس ملت دیگه ازدروغ کلافه شدن دوست دارند مشکلات داخل کشوراتفاقات و.....شبکه های داخلی بشنوند نه اول بیگانگان بگن بعدباکلی تغییروتحریف شبکه های داخلی اعلام کنند.باملت روراست باشید

  • farhad
    0

    سه دلیل اصلی ۱_دروغگویی ۲_سانسور۳_انحصار

  • عبدل
    0

    خیلی فضای بسته و سانسوری و انحصاری داره-درد مردم را منعکس نمیکنه-واقیعیتها را نمیگه-ایران را رها کرده چسبیده به فلسطین و غزه و قدس و یمن-ولی قدیمیها گفتند چراغی که به خانه لازم هست به مسجد حرامه-

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها