آیا باران روزهای اخیر تهران اسیدی بوده است؟

یک کارشناس آلودگی هوا گفت: درست است که در تهران روزهای پیش از بارندگی، آلودگی هوا تداوم داشت، ولی نمی‌توان گفت که بارانی که طی دو روز اخیربارید، اسیدی بوده است.

آیا باران روزهای اخیر تهران اسیدی بوده است؟

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، دکتر رامین عزتی با بیان اینکه شرایط جوی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا باران اسیدی تولید شود، اظهار کرد: چند روز پیش از بارش باران‌های اخیر در تهران ، وزش باد در شهر داشتیم که سبب شده بود از غلطت مواد معلق موجود در هوا کاسته شود.

این کارشناس آلودگی هوا ادامه داد: چنانچه هوای شهر ساکن باشد سپس باران ببارد، می‌توان گفت که آن باران اسیدی است ولی وزش باد پیش از بارش می‌تواند مواد اصلی باران اسیدی را جابه‌جا کند.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه آب باران باید آنالیز شود تا بتوانیم بگوییم که باران اسیدیاست یا خیر، تصریح کرد: با استفاده از دستگاه پی اچ متر می‌توان آب حاصل از بارش را آنالیز کرد. نسبت عدد آنالیز شده را با عدد ۷ می‌سنجیم سپس به‌راحتی می‌توانیم بگوییم که باران اسیدی است یا خیر.

عزتی با بیان اینکه باران اسیدی مواد هیدروژنه و مواد دارای بنیان‌های گوگردی و ازتی دارد که از اگزوز خودروها متصاعد می‌شود، گفت: این مواد به دلیل سنگینی در اتمسفر باقی می‌مانند و با بخار آب مخلوط می‌شوند و باران اسیدی تشکیل می‌دهند اما هنگامی که شرایط جوی همراه با باد باشد اجازه نمی‌دهد که بنیان‌های گوگردی و ازتی با بخار آب ترکیب شوند.

این استاد دانشگاه افزود: سازمان حفاظت محیط زیست قادر است که در شهر تهران با دستگاه پی اچ متر، اسیدی بودن یا نبودن باران را مشخص کند و چنانچه اسیدی باشد هشدارهای لازم را بدهد.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در پایان با اشاره به تاثیر منفی باران اسیدی بر رشد گیاهان اظهار کرد: باران اسیدی حتی می‌تواند خاک را اسیدی کند و بر محصولات گیاهان اثر بگذارد. از جمله آثار منفی دیگر این باران می‌توان به آسیب رساندن به بناهای تاریخی و باستانی اشاره کرد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها