جشنواره تلویزیونی مستند چند مخاطب دارد؟

مدیر شبکه مستند اعلام کرد که جشنواره تلویزیونی مستند بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر مخاطب داشته است.

جشنواره تلویزیونی مستند چند مخاطب دارد؟

به گزارش خبر فوری و به نقل از ایسنا، سلیم غفوری که عصر امروز (۱۷ دی‌ماه) در مراسم اختتامیه فصل سوم از نخستین جشنواره تلویزیونی مستند سخن می‌گفت، اظهار کرد: بر اساس آمار‌هایی که داشته‌ایم این جشنواره تلویزیونی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر مخاطب داشته است. این میزان مخاطب حاکی از رشد سرمایه‌گذاری در حوزه سینمای مستند است. سینمای مستند رشد قابل توجهی داشته است و اگر از سینمای داستانی جلوتر نباشد عقب‌تر هم نیست.

او افزود: به طور کلی سینمای مستند در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است و موضوعات مختلفی همچون اجتماعی، اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و اشتغال و کارآفرینی در سینمای مستند بخوبی مطرح می‌شوند که حتی گاهی باعث ایجاد موج‌های خوبی نیز شده‌اند. به عنوان مثال در این جشنواره فیلمی پخش شد که موضوع آن به نوجوان بیماری اختصاص داشت. پس از پخش این مستند تماس‌های زیادی با شبکه گرفته شد و در نهایت با مساعدت‌های مردمی مشکل او حل شد.

غفوری با بیان اینکه "مخاطب جشنواره مستند تلویزیونی همه مردم ایران هستند"، خاطرنشان کرد: به‌جای آنکه اکران این فیلم‌های مستند در سالن‌های سینما باشد در منازل مردم است. در واقع نخستین جشنواره مستند تلویزیونی توانست اکران آثار مستند را به منازل مخاطبان بیاورد.

مدیر شبکه مستند یادآور شد: نگاه مخاطبان نیز نسبت به سال‌های پیش به سینمای مستند تغییر کرده است و دیگر بخش مهمی از سبد فرهنگی مردم را سینمای مستند تشکیل می‌دهد.

در این مراسم همچنین مهدی میر تیموری، دبیر جشنواره مستند تلویزیونی در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از فصل سوم این جشنواره، اظهار کرد: در این سه فصل از جشنواره ۱۳۴ فیلم میتند روی آنتن رفته است و فصل چهارم نیز از ۲۳ دی‌ماه با رقابت ۴۵ فیلم آغاز به کار خواهد کرد. در مجموع در طول این جشنواره ۱۷۹ مستند در قالب ۱۲ برنامه روی آنتن می‌رود و ۱۶۰ فیلمساز معرفی می‌شوند.

او با بیان اینکه "نقش فیلمسازان شهرستانی در جشنواره مستند تلویزیونی بسیار پررنگ بوده است"، گفت: از ۱۸ نامزد این فصل از جشنواره در دو بخش متنخب مردم و داوران، ۱۲ نفر از فیلمسازان از سایر استان‌ها به جز تهران هستند. در کل از اعتماد فیلمسازان به این جشنواره تشکر می‌کنم‌.

دبیر نخستین جشنواره مستند تلویزیونی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه برگزاری این جشنواره برای پر کردن آنتن شبکه مستند است، یادآور شد: به طور کلی در هر فصل، ۳۰ ساعت از آنتن شبکه مستند به این جشنواره اختصاص پیدا می‌کند. این در حالی است که در هر فصل شبکه مستند ۷۲۰ ساعت برنامه تولیدی پخش می‌کند و واقعا نیازمند این ۳۰ ساعت نیست که بخواهد فقط برای پر کردن آنتن این مقدار هزینه کند. بنابراین کم لطفی برخی از دوستان است که درباره این جشنواره که هدف اصلی آن شناخت فیلمسازان جوان است، اینگونه سخن بگویند. مطمئنم این جشنواره در مسیری که آن را آغاز کرده بزودی نیروهای قوی و خلاقی را به بدنه سینمای مستند تزریق می‌کند.

در ادامه مراسم اختتامیه فصل سوم از جشنواره مستندات تلویزیونی از برگزیدگان مستندهای منتخب مردمی و داوران تقدیر شد.

بر این اساس در بخش کوتاه مستندهای منتخب مردمی از مهدی حیدری برای مستند "ده، چهار و نیم، سه و نیم"، در بخش نیمه بلند از امیر شکرگذار ناوی برای مستند "خدیجه نی‌زن و رمه‌هایش" و در بخش بلند از بهمن ابراهیمی برای مستند "اشترانکوه" تقدیر شد.

همچنین در بخش برگزیدگان مستندها به انتخاب داروان (اوبرت صافاریان، مهدی شاه‌محمدی و مهدی مطهر) در بخش مستندهای کوتاه از محمد عبدالهی برای مستند "سارو"، در بخش مستندهای نیمه بلند از محسن علیدادی برای "دغدغه‌های یک زوج کهن‌سال" و در بخش مستندهای بلند ضمن تقدیر از محسن شیرزایی برای مستند "بغض هامون"، از رضا فرهند و کمیل سهیلی برلی مستند "آزادی" تقدیر شد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها