تاثیر تصمیم برجامی ترامپ بر قیمت نفت

تهدید بزرگی که متوجه بازار نفت است، تصمیم ترامپ است. وی احتمالا تا اواسط ماه ژانویه تصمیم خواهد گرفت که آیا پایبندی ایران به برجام را تایید کند و تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید نماید یا نه.

تاثیر تصمیم برجامی ترامپ بر قیمت نفت

به گزارش خبر فوری به نقل از رویترز، بازار جهانی نفت در حالی وارد سال 2018 می شود که عوامل ژئوپلتیک بر آن سایه افکنده است. اعتراضات در ایران که ظاهرا در حال فروکش کردن است، اولین عامل ژئوپلتیک موثر بر بازار نفت در سال جاری بوده است. عامل دیگر بازنگری احتمالی دونالد ترامپ در توافق برجام است که احتمال تاثیرگذاری آن بر قیمت نفت بیشتر است.

یکی از دلایلی که موجب شده تا قیمت نفت در معرض بروز آشفتگی و نوسان قرار گرفته رشد تقاضا به دلیل شتاب گرفتن رشد اقتصاد جهانی است. روند عرضه نیز محدود شده است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه در ماه نوامبر تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید را تا پایان سال 2018 تمدید کنند. میزان ذخایر نفت کاهش یافته و به متوسط 5 سال گذشته نزدیک تر شده است.

اعتراضات در ایران تهدیدی جدی برای قدرت و اقتدار حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به شمار می رود. اما به هیچ وجه با انقلاب سال 1979 که موجب اختلال در تولید نفت این کشور شد قابل مقایسه نیست و از این جهت بعید است بتواند موجب کاهش تولید نفت این کشور شود.

تهدید بزرگتری که متوجه بازار نفت است، تصمیم دونالد ترامپ است. رئیس جمهوری آمریکا احتمالا تا اواسط ماه ژانویه تصمیم خواهد گرفت که آیا پایبندی ایران به برجام را تایید کند و تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید نماید یا نه. برقراری مجدد تحریم ها علیه ایران می تواند تاثیر بزرگی بر بازار بگذارد. بر اساس برآورد شورای روابط خارجی آمریکا، زمانی که این تحریم ها به طور کامل برقرار شده بود، تولید نفت ایران در فاصله اواسط سال 2011 و پایان 2012، 25 درصد کاهش یافت. بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال مالی 13-2012 درآمدهای نفت و گاز ایران با 47 درصد کاهش به 63 میلیارد دلار رسید.

البته برقراری مجدد تحریم ها به معنای تضمین رشد قیمت ها نیست. تولید نفت شیل آمریکا نیز ممکن است افزایش یابد و دیگر اعضای توافق برجام (چین، آلمان، انگلیس، روسیه و فرانسه) احتمالا از تصمیم ترامپ در وضع تحریم های جدید تبعیت نخواهند کرد. حتی در چنین صورتی نیز احتمال بروز نوسان در بازار نفت در نتیجه تحولات ایران بیش از آنکه به اعتراضات محدود داخلی مرتبط باشد، در گرو تصمیم کاخ سفید است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها