معضل کمبود آب در روستاهای خراسان رضوی به ایستگاه آخر رسید

دستاوردهای خدمات آبرسانی در مناطق روستایی خراسان رضوی در طول بیش از چهار دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد تا جایی پیش رفته است که متولیان این حوزه معتقدند تا سال ۱۴۰۱ هیچ روستایی در این استان با کمبود آب مواجه نخواهد بود.

معضل کمبود آب در روستاهای خراسان رضوی به ایستگاه آخر رسید

پیش از پیروزی انقلاب فقط هشت درصد جمعیت روستایی استان خراسان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار بود اما با گذشت ۴۲ سال از انقلاب و تلاش مسوولان این رقم اینک به بیش از ۹۷ درصد افزایش یافته است.
رشد چشمگیر شاخص‌های آبرسانی به ویژه در روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی به گونه‌ای بوده که بهره‌گیری از آب سالم و بهداشتی تا اقصی نقاط کشور و روستاهای دور دست گسترش یافته است.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جهاد سازندگی در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، کمیته آب روستایی در این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی شکل گرفت که بعدها به واحد و اداره مهندسی و بهداشت تغییر نام یافت تا وظیفه آبرسانی به مناطق روستایی را بر عهده گیرد.

با توجه به لزوم تامین آب ‌شرب سالم و بهداشتی برای مردم روستاها و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی و تاسیسات و شبکه‌های آب شرب روستایی قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب روستایی در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این شرکتها از ابتدای سال ۱۳۷۷ زیر نظر وزارت جهاد سازندگی فعالیت خود را آغاز کردند و در سال ۱۳۸۱ از وزارت جهاد کشاورزی منفک و به وزارت نیرو ملحق شدند.

از ابتدای سال جاری با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکتهای آبفای شهری و روستایی وزارت نیرو، خدمات آب‌رسانی در روستاها و شهرهای خراسان رضوی زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب این استان قرار گرفت.
به اعتقاد متولیان این حوزه با یکپارچه‌سازی خدمات آب‌رسانی در روستاها و شهرهای خراسان رضوی وضعیت آب‌رسانی در روستاها بهبود یافته و تا دو سال آینده چالش و مشکلی از نظر کمبود آب در هیچیک از روستاهای استان نخواهیم داشت.

یکپارچه‌سازی خدمات و بهبود آب‌رسانی در روستاها

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در این خصوص گفت: هم‌اکنون شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در مجموع سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در روستاها و شهرهای این استان را زیر پوشش دارد.
سید ابراهیم علوی افزود: طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی با هدف هم‌افزایی در منابع آب و افزایش بهره‌وری توسط وزارت نیرو از ابتدای امسال در همه استانهای کشور اجرا شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر دو هزار و ۲۷۱ روستا با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زیرپوشش شرکت آبفای خراسان رضوی قرار دارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال این شرکت علاوه بر آب‌رسانی به ۷۲ شهر با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، وظیفه آب‌رسانی به روستاها در قالب ۵۰۰ هزار مشترک روستایی را نیز بر عهده گرفته است.
وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط هشت درصد جمعیت استان خراسان زیرپوشش خدمات آبرسانی قرار داشتند که در بدو تاسیس شرکتهای آب و فاضلاب روستایی، این میزان ۳۳ درصد بود اما اکنون این رقم به ۹۷ درصد افزایش یافته است.

علوی ادامه داد: در حال حاضر ۹۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خراسان رضوی زیرپوشش شرکت آبفای استان هستند و بقیه به صورت خودگردان اداره می‌شوند که به تدریج همه روستاها زیرپوشش قرار خواهند گرفت.

وی گفت: اکنون جمعیت روستایی زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به تنهایی از جمعیت ۱۵ استان کشور بیشتر است و این شرکت بیشترین جمعیت روستایی زیرپوشش در کشور را به خود اختصاص داده است.

روستایی با کمبود آب نخواهیم داشت

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکتهای آبفای روستایی و شهری طبق برنامه‌ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۱ روستایی با کمبود و بحران آب در این استان نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: روستاهای دارای بحران آب بیشتر در شهرستانهای نیشابور، سبزوار، گناباد، قوچان، تربت‌جام و خواف استان خراسان رضوی واقع شده‌اند.

علوی گفت: از ابتدای امسال با اقدامات انجام شده وضعیت آب در بیش از ۹۱۳ روستای خراسان رضوی با هزینه ۲۵۰ میلیارد ریال بهبود یافته است که اجرای طرحهای زودبازده تامین آب، حفر ۲۵ حلقه چاه جدید و مهندسی مجدد ۲۱۰ حلقه چاه در روستاها، استفاده از منابع آب شهرها برای کمک به آبرسانی روستاها، اجرای ۲۴ پروژه آبرسانی توسط بسیج سازندگی و خیران و همچنین اجرای ۳۰ پروژه با مشارکت مردم در قالب نذر آب از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

وی افزود: سالانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب تولید و در اختیار روستاهای خراسان رضوی قرار می‌گیرد و منابع آب روستایی در این استان شامل ۸۷۴ حلقه چاه، ۱۹۹ چشمه، ۶۸ قنات و ۲ منبع آب سطحی است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ادامه داد: افزون بر ۸۰ درصد آب مورد نیاز روستاهای این استان توسط چاهها و منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

کاهش روستاهایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند

وی گفت: شمار روستاهای این استان که با تانکر سیار آبرسانی می‌شدند طی سالهای گذشته کاهش چشمگیر یافته است و از هزار روستا به ۲۲۰ روستا رسیده است.
علوی از افتتاح هفت طرح عمده آب و فاضلاب با هزینه ۳۵۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال همزمان با دهه فجر امسال خبر داد و افزود: این طرحها در شهرستانهای نیشابور، تربت‌حیدریه و بردسکن اجرا شده‌اند
وی ادامه داد: پارسال نیز ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت ساکن ۲۱ روستا و شهر ششتمد با هزینه ۳۲۰ میلیارد ریال در قالب پویش "الف-ب ایران" به آب شرب بهداشتی دسترسی پیدا کردند و در آذر ماه سال جاری نیز در قالب این پویش، پروژه‌های آبرسانی به ۴۲ روستا با هزینه ۳۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات بخش دولتی، خصوصی و صندوق توسعه ملی با حضور وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس وارد مدار بهره برداری شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از افزایش سرانه مصرف آب در این استان همزمان با شیوع کرونا و افزایش دمای هوا خبر داد و گفت: در برخی مناطق استان مصرف آب تا ۳۰ درصد افزایش یافته که فشار مضاعفی به منابع تامین آب استان وارد کرده است.

وی همچنین از عملیات آبرسانی به ۴۵۰ روستا در مناطق مختلف استان خراسان رضوی با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد و افزود: دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای آبرسانی به این روستاها طی امسال و سال آینده تامین خواهد شد.

تامین و توزیع آب با کیفیت مطلوب خط قرمز خدمات رسانی در روستاهاست

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون شاخص مطلوبیت میکروبی آب تولیدی در روستاهای این استان بیش از ۹۹ درصد است که دو درصد از استاندردهای تعیین شده در کشور بیشتر می باشد.
سعید روزی افزود: ۲۴ آزمایشگاه میکروبی، شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، ریزآلاینده های عالی و معدنی برای کنترل کیفی حوزه آب و فاضلاب روستایی در خراسان رضوی دایر است.
وی ادامه داد: تامین و توزیع آب شرب با کیفیت مطلوب، سالم و بهداشتی از خطوط قرمز وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای کشور به شمار می رود لذا در این استان اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است.
یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی در دو هزار و ۵۰۰ روستای این استان سکونت دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها