ترس ها و دلیل حمایت فرانسه از ترامپ علیه ایران

خبرگزاری ترند گزارش داد: پاریس به دلیل ترس از دست دادن بازار در این زمینه، با برنامه موشکی بالستیک ایران مخالفت می‌کند.

ترس ها و دلیل حمایت فرانسه از ترامپ علیه ایران

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری ترند، واکنش مقامات در تهران به اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در سفرش به منطقه خلیج فارس مبنی بر اینکه تهران در سیاست‌هایش در منطقه باید کمتر خصمانه رفتار و استراتژی‌اش پیرامون برنامه موشکی بالستیکش را شفاف سازی کند، تعجب آور نبود چراکه ایران هیچگاه انتقاد به رفتارهایش را بی‌پاسخ نمی گذارد.

تنش‌ها میان دو کشور پس از آنکه مکرون در ماه نوامبر حمایتش از سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص مسائل غیر هسته‌ای مرتبط با ایران را نشان داد، شدت گرفت و این با وجود این حقیقت اتفاق افتاده است که به گفته یک نماینده پارلمان ایران، فرانسه جایگاه ویژه‌ای در تعاملات بین‌المللی تهران به ویژه در قراردادهای حوزه انرژی و صنعت خودروسازی پس از توافق هسته‌ای دارد.

ژان ایولودریان، وزیرامورخارجه فرانسه نیز هفته گذشته گفت که پاریس و واشنگتن مصمم به افزایش فشار بر ایران به دلیل برنامه موشکی بالستیک این کشور، احتمالا از طریق تحریم هستند.

آنچه در اینجا واقعا تعجب‌آور است، این است که چرا تنها فرانسه است که صدای خود را علیه فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران بالا برده است و در مقایسه، انگلیس و آلمان و دیگر کشورهای قدرتمند ساکت هستند؟

انتقاد فرانسه عمدتا حول توسعه برنامه موشکی ایران است.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم، اولین موشک بالستیک دور-برد جهان که توسط مهندسی آلمانی طراحی شده، زیربنای ایجاد موشک‌های بالستیک آمریکا و شوروی قرار گرفت. این یک پیشرفت و تحول بزرگ در زمینه توسعه صنعت در این زمینه به شمار می آمد.

ایران نیز قصد دارد به 10 کشوری وارد شود که فعالیت فضایی دارند. رئیس سازمان صنایع هوا- فضای ایران در سال 2008 گفت که این کشور قصد دارد در یک دهه آینده ماموریت فضایی خود را آغاز کند. این هدف به عنوان یکی از اولویت های ایران برای یک دهه بعد تعیین شد تا این کشور به یک قدرت دارای صنعت فضایی در منطقه تا سال 2021 تبدیل شود.

اما تمامی اینها چه ارتباطی با فرانسه دارد؟ آریان اسپیس ( Ariaespace ) یک شرکت شناخته شده فرانسوی است که ارائه دهنده پرتاب‌های ماهواره‌ای پیشرو در جهان به شمار می آید. این شرکت فرانسوی در سال 2004 بیش از 50 درصد بازار راه‌اندازی ماهواره‌ها را در اختیار داشت. رئیس پیشین آریان اسپیس گفت که در آن زمان بازار خاورمیانه برای این شرکت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و کشورهای منطقه تمایل بسیار زیادی برای داشتن چنین ظرفیت‌هایی از خود نشان داده‌اند. زمانی که یک کشور دارای این صنعت باشد دیگران نیز همین را خواهند خواست.

به گزارش ترند، فرانسه به دلیل داشتن پایگاه فضایی و ظرفیت‌های لازم برای ارائه خدمات پرتاب ماهواره به کشورهای منطقه نیازی به یک رقیب در خاورمیانه ندارد.

وقتی ایران توانسته است توانایی‌های خود را در عرصه های مختلف علمی از جمله فناوری هسته‌ای، نانو و سلول‌های بنیادی توسعه دهد، به نظر واقعی است که بتواند پس از مدتی، تجربه خود در زمینه موشک های بالستیک را به حوزه‌های تجاری، پرتاب ماهواره و انسان به فضا انتقال دهد و از این دانش بهره بگیرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها