گوگل در ۴ ساعت تمام مهارت­های شطرنج را آموخت

هوش‌مصنوعی گوگل در چهار ساعت تمام مهارت­های شطرنج را یاد گرفت

گوگل در ۴ ساعت تمام مهارت­های شطرنج را آموخت

به گزارش خبر فوری و به نقل از سایت بیگ بنگ، طبق استانداردهای انسانی، شطرنج بازی آسانی نیست. اما یک هوش مصنوعی با ذهنی بیگانه و پیچیده می­‌تواند تنها در عرض چند ساعت به استاد این بازی تبدیل شود. محققان شرکت گوگل در مقاله‌­ای جزئیاتی در مورد انقلاب هوش مصنوعی خود،"آلفا زیرو"(AlphaZero) ارائه دادند که این هوش مصنوعی "توانایی ابرانسانی" در شطرنج بدست آورده و تنها ظرف ۴ ساعت توانست تمام قوانین شطرنج را فرا گرفته و نرم ­افزار هوشمند شطرنج، یعنی Stockfish را شکست دهد.

در واقع این هوش مصنوعی دانش انسان از شطرنج(و فراتر از آن) را ظرف مدت زمانی معادل سفر به واشنگتن از نیویورک فرا گرفته و پا را فراتر از آن گذاشت. پس از برنامه­ نویسی قوانین شطرنج(بدون هیچ استراتژی) آلفا زیرو، این هوش مصنوعی به خوبی بر این بازی تسلط یافت و توانست بهترین نرم ­افزار بازی شطرنج، یعنی Stockfish را پشت سر بگذارد.

در مجموع ۱۰۰ بازی میان این دو نرم­ افزار انجام شد که آلفا زیرو، ۲۵ بازی را با مهره­‌های سفید و داشتن امتیازِ شروع بازی و ۳ بازی را نیز با مهره‌­های سیاه به سود خود به پایان رساند. نتیجه دیگر بازی­‌ها مساوی به پایان رسید و نرم­ افزار Stockfish موفق نشد آلفا زیرو را شکست دهد. محقق شطرنج، دیوید کراملی، مدیر عامل وبسایت علم شطرنج Chessable در این باره گفت: «ما می­دانیم اسطورۀ جدید ما کیست. بدون تردید آلفا زیرو انقلابی در این بازی ایجاد خواهد کرد اما به این فکر کنید چطور می­ توان این مسئله را خارج از دنیای شطرنج به کار برد. این الگوریتم می­تواند شهر­ها، قاره­‌ها و جهان را اداره کند.»

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها