بادگیرهای یزد؛ هدف بعدی غارت‌گران میراث ملی ایران/ تهران به‌واسطه تفکر نوکیسه‌ای ضربه خورده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ثبت جهانی برخی میراث ملی ایران به نام برخی کشورهای جهان گفت: برخی از کشورها در تلاش‌ هستند تا بادگیر یزد را به نام خود ثبت کنند.

بادگیرهای یزد؛ هدف بعدی غارت‌گران میراث ملی ایران/ تهران به‌واسطه تفکر نوکیسه‌ای ضربه خورده است

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس از یزد، احمد مسجد‌جامعی امشب در نشست فرهنگی اجتماعی شَب یزد اظهار کرد: فرهنگ یزد همواره در طول تاریخ نمونه‌ای بارز از تعامل انسانی بوده است، استان یزد در دل کویر واقع‌ شده و همین امر موجب شده تا سختی‌ها کمبودهای این موقعیت جغرافیایی موجب پیشرفت و تعالی مردم یزد شود.

وی یزد را سرزمین کیمیاگران دانست و بیان کرد: مردم یزد با استفاده از خاک و آب، خشت و از خشت بناهای ناب و زیبا را پدید آورده‌اند، یزدی‌ها از قطره‌قطره آب بهره برده و با قدر دانستن آن باغ‌ها و آثار بسیار ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تعامل بشری را یکی از برجسته‌ترین موضوعات عصر حاضر دانست و اذعان کرد: برای تعامل باید ابتدا از توانایی‌ها و داشته‌های خود را آگاه شد و با استحکام بخشیدن به آن با دیگران وارد تعامل شد، این تفکر اشتباهی است که تصور شود برای تعامل باید از داشته‌های خود دست کشید و همرنگ طرف مقابل شد.

وی حفظ و استحکام بخشیدن به میراث تاریخی یزد را از اصلی‌ترین علل ماندگاری و البته جهانی‌شدن این شهر دانست و گفت: یزد امروز نماد تلاش، ماندگاری و سرزندگی در جهان است، چراکه توانسته با شناخت توانمندی‌ها خود و اطمینان از آنها دیگران را به‌سوی خود جذب کند.

مسجدجامعی بیان کرد: تهران به‌واسطه نوگرایی و تفکر نوکیسه‌ای ضربات سختی را به پیکره خود وارد کرده است، بسیاری از آثار تاریخی، باغات ارزشمند و بافت قدیم آن توسط آپارتمان‌سازی و انبوه‌سازی‌ها از میان‌ رفته و این خسارتی عظیم برای این شهر است.

وی افزود: آنچه بشر امروز را به سمت خود جذب می‌کند صفا و آرامش سازه‌ها و خانه‌های به‌جای مانده از فرهنگ‌های کهن و اصیل است، گردشگرانی که از آن‌ سوی دنیا به کشور ما سفر کرده‌اند از زرق‌وبرق کاشانه‌ها و هتل‌های چندستاره به صفا و آرامش ساختمان‌ها و اقامتگاه‌های اصیل از جمله خانه‌های قدیمی یزد پناه می‌آورند و جذابیت این اقامتگاه‌ها برای آنها بسیار بیشتر از هتل‌های مدرن است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ میراث ارزشمند گذشتگان و پاسداری از هویت ملی و منطقه‌ای را امری برجسته دانست و اذعان کرد: باید برای این امر مهم به خود اتکا کرده و منتظر دستگاه‌ها و نهادهای متعدد نباشیم، بسیاری از میراث ملی ما را کشورها دیگر به نام خود ثبت کرده و هویت ما را از آن خود کرده‌اند.

وی بیان کرد: باید بادگیرهای یزد نیز ثبت جهانی شود تا از یغمای دیگران در امان بماند، چراکه برخی کشورها در تلاش‌ هستند تا این میراث ارزشمند ملی را به نام خود در جهان به ثبت برسانند.

مسجدجامعی استفاده از رسانه‌ها و روش‌های متعدد در راستای حفظ و استحکام ارزش‌های هویتی را بسیار لازم دانست و بیان کرد: البته نباید به‌واسطه این تفکر از نوآوری و نوگرایی مناسب بی‌بهره و غافل بود، حفظ ارزش‌ها زمانی ممکن و البته زیباتر می‌شود که با علم روز و فناوری نوین درآمیخته باشد.

وی فرهنگ‌سازی را از اصلی‌ترین عرصه‌های توسعه فرهنگ و هویت اصیل ملی و منطقه‌ای دانست و گفت: باید با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله فضای بکر رسانه‌های مجازی، فرهنگ مناسب را در جامعه رشد داد.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها