کام چغندرکاران قوچان با کشت محصول عیار بالا شیرین شد

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: عیار چغندرقند در قوچان بین ۱۸ تا ۲۰ است که این عیار بالا موجب تمایل بیشتر کارخانه‌داران قند به خرید چغندر از این شهرستان شده است.

کام چغندرکاران قوچان با کشت محصول عیار بالا شیرین شد

احمد کنعانی روز دوشنبه افزود: قیمت چغندرقند بر اساس عیار محاسبه ‌شده و هر چه عیار آن بالاتر باشد کارخانه‌ها درصد قند بیشتر استحصال کرده و عملکرد بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: سردسیر بودن و شب‌های خنک قوچان سبب شده است تنفس در گیاه پایین آمده و درنتیجه ذخیره قند در چغندر افزایش یابد به همین سبب این شهرستان منطقه مستعد برای کاشت این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: البته عامل محدودکننده کاشت چغندرقند در این شهرستان کمبود آب است زیرا چغندر گیاهی آب طلب بوده و این شهرستان نیز جزو مناطق کم باران است در نتیجه کشاورزان برای کاشت این محصول احتیاط می‌کنند.

وی سطح زیرکشت چغندرقند در قوچان را ۵۰۰ هکتار و متوسط عملکرد آن را ۵۵ تن در هکتار و پیش‌بینی تولید را حدود ۲۷ هزار تن محصول ذکر کرد و افزود: سطح زیرکشت این محصول نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته که عمده علت آن پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی و عدم تمایل کشاورزان به کاشت آن و تضمینی بودن نرخ چغندرقند بوده است.

کنعانی ادامه داد: در سال ۹۷ سطح زیرکشت چغندرقند در قوچان کاهش داشت زیرا علاوه بر قیمت تضمینی اندک، کارخانه‌ها نیز در پرداخت وجه کشاورز کم‌کاری داشتند که این موجب نارضایتی کشاورزان شده بود.

وی با بیان اینکه امسال قیمت خوبی برای چغندرقند درنظر گرفته شده و با عیار ۱۸ حدود ۸۰۰ تومان است گفت: به علت بالا بودن قیمت تفاله چغندرقند نیز خارج از مجموعه کارخانه‌های قند مشتری برای محصول زیاد است البته رقابت در میان کارخانه‌های قند افزایش پیدا کرده و به دنبال ارائه قیمت مناسب یا تشویقی برای کشاورزان هستند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه شرایط پیش‌آمده برای ذرت و قیمت نامناسب گوجه‌فرنگی در سال آینده شاهد افزایش سطح زیرکشت چغندرقند باشیم و قیمت تضمینی چغندرقند نیز معقول‌تر شود.

وی ادامه داد: بیشتر چغندرقند این شهرستان توسط کارخانه‌های قند چناران، شیروان و مشهد خریداری می‌شود که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن توسط چناران دریافت می‌گردد.

کنعانی گفت: از آنجائی که چغندرقند در برابر یخ‌زدگی مقاوم است برداشت این محصول با تأخیر صورت گرفته و گاهی تا اواخر آذر نیز محصول در زمین می‌ماند و بعد برداشت می‌شود.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها