افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان

کمیته بودجه نویسی مجلس برای افزایش حقوق نمایندگان تا 10میلیون تومان در‌ ماه به توافق رسیده است.

افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان


به گزارش همشهری، احتمالا توجیه این کمیته برای افزایش حقوق نمایندگان قانون خدمات کشوری است. ماده 71قانون خدمات کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می‌کند.

تیرماه گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی هیأت دولت از آخرین تصمیم هیأت وزیران برای حقوق مدیران دولتی خبر داد و اعلام کرد: براساس مصوبات شورای حقوق و دستمزد، مدیران سیاسی کشور باید کمتر از 10میلیون تومان و سایر مدیران حدود 18میلیون تومان دستمزد دریافت کنند.

تصمیم هیأت وزیران درباره تعیین سقف حقوق مدیران دولتی در پی جنجال‌آفرینی ماجرای حقوق‌های نجومی صورت گرفت. اواسط خردادماه سال 95با فاش‌شدن فیش‌های حقوقی جمعی از مدیران بیمه‌ای و بانک‌های دولتی بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد و به استعفا و برکناری بعضی مدیران دولتی انجامید. در پی خبر استعفای برخی مدیران دولتی، دولت اعلام کرد در سامان دادن حقوق مدیران ارشدش جدی است و پیگیر ماجرا.

حالا اما افزایش حقوق نمایندگان درحالی به توافق کمیته بودجه‌نویسی مجلس رسیده که در لایحه بودجه امسال قرار است یارانه نقدی30میلیون نفر حذف شود. منتقدان لایحه دولت می‌گویند کاهش یارانه نقدی 40درصد از جمعیت یارانه‌بگیرها در کنار افزایش احتمالی قیمت بنزین شرایط دشواری را برای طبقه متوسط اقتصادی و ضعیف کشور رقم خواهد زد.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس که خواست نامی از او برده نشود، جمع دریافتی مجلسی‌ها در سال‌جاری به حدود 30میلیون تومان می‌رسد که این دریافتی شامل حقوق نمایندگی بالای 5میلیون تومانی و حق دفاتر نمایندگی، حق نقلیه، حق دفاتر نمایندگان و خودرو در حوزه‌های انتخابیه و حق مسکن می‌شود. نمایندگان همواره از حقوق‌شان گلایه‌مندند و به همین دلیل است که برخی ترجیح می‌دهند منهای مزایای نمایندگی که مربوط به حق دفاتر و حق نقلیه‌شان است، اصل حقوق‌شان را از مراکزی که در استخدام آنها هستند؛ یعنی سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها گرفته یا قوه قضاییه دریافت کنند.

در همین راستا یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی به همشهری گفت: حقوق نمایندگان واقعا خیلی کم است و به همین دلیل نمایندگان ترجیح می‌دهند حقوقشان را از نهادهایی که قبلا در آنجا مشغول به خدمت بوده‌اند بگیرند؛ مثلا بنده شخصا حقوق نمایندگی را دریافت نمی‌کنم و به‌عنوان یک قاضی همچنان از قوه قضاییه حقوق می‌گیرم چرا که حقوق دستگاه قضا به بنده 4میلیون بیشتر از حقوقی است که مجلس به من می‌دهد. او می‌افزاید که مزایا و حق نمایندگی نمایندگان هم بسته به تعداد حوزه‌های انتخابیه‌شان متفاوت است و آنها که حوزه انتخابیه بیشتری دارند به نسبت حق دفاتر و روسای دفاترشان هم بیشتر است. مجلس دهمی‌ها تنها منتقدان حقوق نمایندگان نیستند و این موضوع در ادوارگذشته مجلس نیز از سوی نمایندگان همواره مطرح بوده است. حالا باید دید نگاه خود نمایندگان به افزایش70درصدی حقوقشان چیست و آیا در روزگاری که دولت مردم را به سیاست انقباضی برای فقرزدایی برای رشد اقتصاد تشویق می‌کند از این رقم استقبال خواهند کرد یا خیر؟

چه کسانی درباره بودجه مجلس تصمیم می‌گیرند؟

کمیته بودجه نویسی بهارستان جمعی 5نفره‌ای است که زیرنظر مستقیم ریاست مجلس امور مالی بهارستان را پیش می‌برد. در این کمیته بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه و حسن زمانی، مشاور رئیس مجلس به نمایندگی از هیأت رئیسه در جلسه‌ای مشترک با محمدرضا تابش، محمدحسینی و عبدالرضا مصری 3تن از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه درباره بودجه مجلس رایزنی می‌کنند و برای فهرست دخل و خرج مجلس بودجه می‌نویسند. کمیته‌ای که جز رقم کلی که در 5ردیف بودجه (مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس، کتابخانه و مرکز اسناد، دیوان محاسبات و اداره تنقیح قوانین) به صحن علنی بهارستان ارجاع می‌شود، جزئیات بیشتری در اختیار نمایندگان قرار نمی‌دهد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • معلم
    0

    اگر اونا با 30 میلیون در ماه گلایه دارند من معلم دیگه هیچی نمی دانم خاک بر سر ما یا خاک برسرشما کنم

  • تدبیر و امید
    0

    خوب بندگان خدا باید زیاد کنند دیگه به هر حال بنزین و هزار چیز دیگه دارن گرون میکنن یه جوری باید حقوقشون زیاد کنن که یه وقت مشکلی براشون پیش نیاد ما مردم بدبخت با افزایش ۷ . ۸ درصدی که براشون مهم نیستیم .اما بترسین از روزی که برین زیر خاک و بخواین جواب ملت بدبخت بدین

  • ملت
    0

    حالا که خوب دارین مملکتو غارت میکنین

  • ناصر
    0

    خاک ...خااااااک....خااااااااااااک بر فرق سر من ک شعور پیدا کنم دیگه توی هیچ عرصه انتخاباتی شرکت نکنم....رفقا....بفهمید....این عجایب (انسانها)سر سوزنی بفکر منو شما نیستن....از گلوتون پایین نره....حالا ۹۶درصد نه اصن ۹۶۰درصد ناراضین....کی زورش ب اینا میرسه....با چماق و گونی میان میبرنمون..

  • افروز تهرانی
    0

    مگر نه اینکه ، نمایندگان مجلس منتخب مردم هستند، آنها باید از نزدیک با مشکلات مردم آشنا باشند وقتی نماینده ایی حقوق ۳۲ میلیونی دریافت میکند تازه بدون امتیازات دیگر چطور میتواند برای ملت و مشکلات آنان تصمیمات مهم بگیرد. این میشود. که میروند در مجلس حقوق خود را از بیت المال دریافت میکنند بجای کار یا در مجلس خوابند ! یا اگر مهمان خارجی باید برای سلفی گرفتن باآن سرو دست مشکنند ! آنوقت حقوق کارگری که صنعت وچرخ کار کشور بر شانه های او میچرخد ۱۰% اضافه میشود ! آیا این عدالت است. آن هم در حکومت اسلامی ؟؟؟؟

  • غلامی
    0

    من بعنوان یه معلم بازنشسته با سه فرزند دانشجو ومحصل زیر خط فقر زندگی کنم اونوقت یه نماینده 70%به حقوقش اضافه بشه کجای انصاف هست باید مسئولان جواب مردم را بدهند واقعا ناراضی هستم

  • گمنام
    0

    اینه جمهوری اسلامی و عدالت.ب اسم دین پدر همرو درآوردن.

  • رضار کریمی
    0

    اخی بنده خدا دلم سوخت میشینن پشت میز اذیت میشن باید ماهی ده میلیون بگیرن اون کار گر بدبخت میره حمالی ماهی 1میلیون هم نمیگیره اونوقت اینا به اسم اینکه پشت مردمن میرن پشت میز میشنن بخورو بخواب اونجا راه میندازن به قول دوست عزیزمون اینا برن تو قبر شب اول چجوری براشون میگذره هیج کسی راضی نیست لعنت به ظالم که اسم مظلوم رو یدک میکشن

  • بازنسشسته
    0

    خودشون میبرن خودشون میدوزن مسوولین از بالا تا پایین به فکر خودشونن

  • از جنس فقر
    0

    من یه کارمند خدماتی یا همون آبدارچی و توالت شور هستم و با حقوق ماهانه یک میلیون و صد تومن به قول آقای خامنه ای رهبرمان : زیر خط فقر...بنده هرشب و هرروز شرمنده زن و بچه خودم هستم...یه شب داشتم گریه میکردم دخترم اومد گفت باباجون گریه نکن من با خدا دوستم بهش میگم بهت کمک کنه...یعنی دوست داشتم زمین دهن باز کنه منو بکشه تو خودش..‌خدا جای حق نشسته ایمان دارم به خدا که چنان بلایی سرشون بیاره توی تاریخ بنویسن...زندگیم داره نابود میشه برام دعا کنین

  • جلال پارسافر
    0

    من یک فرهنگی با ۲۵ سال سابقه خدمت به خدا قسم ۸ تا دفترچه قسط دارم ماهیانه یک در میان از اونا پرداخت میکنم.دختربزرگم تازه شوهر دادم به امام زمان عج قسم ندارم یک فندک گازی براش بخرم.یا باید خونه ام را بفروشم یا پیکان مدل ۸۱ را.تا الآن مخفیانه بیت المال غارت میشد حالا دارن تو روز روشن آتش به بیت المال میزنن.مگه یک نماینده ملت چه گلی به سر ملت فقیر میزنه که حق الزحمه اش بایر ۱۵ میلیون تومن باشه؟ تو این مملکت یک آدم شجاع و مسلمان پیدا نمیشه جلو این دزدی ها رو بگیره؟یک دکتر پیدا نمیشه این همه غده های سرطانی را از بدن بیت المال دربیاره؟

  • عبداله زاده
    0

    توضیح بدن قصد این حکومت اسلامی از کارهایی که می‌کنه چیه تحقیر مردم بدبختی وخفت مردم به کجا می خوان برسن لااقل تکلیفمونو بدونیم با این تصمیمات هر روز ضعیفتر حقیر تر می شوید امیدوارم عاقبت خوشی داشته باشین یه مشت تازه به دوران رسیده غیراز این چه باید گفت

  • janati &shoraka
    0

    این دیگه جدا نوبره . عین عدالت اسلامی ، اپارتاید ، خودی و غیر خودی ، ضد اخلاقی ترین رفتار از ما بهتران ، جدا این را میتوان رفتار نماینده مردم دانست ؟ فقر و فساد و اختلاس کمر جامعه را شکسته ، حقوق بگیران حکومت دم از مردم میزنند . ننگ بر شما خودخواهان مردم فریب . عصاره های ضد مردمی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها