نخستین گروه از پرندگان مهاجر زمستانی مهمان طبیعت مازندران شدند

رییس اداره حیات وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران گفت که نخستین گروه از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران وارد آببندان‌ها و تالاب‌ها بویژه تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان شده‌اند.

نخستین گروه از پرندگان مهاجر زمستانی مهمان طبیعت مازندران شدند

کوروس ربیعی عصر روز یکشنبه افزود : پایش میدان محیط بانان نشان می دهد که بیش از ۱۰ گروه از پرندگان مهاجر زمستان گذران با جمعیت بیش از ۱۰ هزار بالی در آببندان ها و تالاب بین المللی میانکاله فرود آمدند تا فصل سرما را مهمان طبیعت غنی مازندران باشند.

وی از آبچلیک ، اردک کله سبز ، کاکوتی ، خوتکا و حواصیل به عنوان مهم ترین گروه پرندگان زمستان گذران یاد کرد که پس از سفری نسبتا طولانی خود را به مازندران رسانده اند.

ربیعی علت فرود آمدن این پرندگان در حاشیه تالاب بین المللی میانکاله و آببندان ها را ناشی از خشک بودن اراضی شالیزاری دانست و توضیح داد : با شروع باران پاییزی و غرقابی شدن شالیزارها ، پرندگان مهاجر هم برای تغذیه بهتر زیستگاهشان را از آببندان ها و تالاب ها به اراضی غرقابی گسترش خواهند داد.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت : در سال جاری به دلیل وضعیت مناسب آب و هوایی و بارندگی کافی ، آببندان ها و تالاب بین المللی میانکاله ذخیره غذایی بهتری نسبت به سنوات گذشته دارد و پیش بینی می شود امسال پرندگان بیشتری برای مدت طولانی تر مهمان زمستانی مازندران شوند.

وی افزود : در روزهای آینده با سرد شدن کم کم هوا ، آمار مهاجرت پرندگان زمستان گذران به مازندران افزایش خواهد یافت و به طور طبیعی حفاظت از آنها برای جلوگیری از شکار احتمالی بیشتر خواهد شد.

استان مازندران با داشتن ۸۰۰ چشمه آببندان و چند تالاب بزرگ از جمله تالاب بین المللی میانکاله در شرق و تالاب سرخرود در منطقه مرکزی در کنار شالیزارهایی که پس از برداشت محصول و بارندگی پاییزی غرقابی می شوند ، زیستگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگانی است که از نواحی سردسیری به سمت مناطق معتدله مهاجرت می کنند.

تالاب بین المللی میانکاله با حدود ۴۰ هزار هکتار وسعت آبی و تالاب سرخرود به وسعت بیش از ۶۰ هزار هکتار به خاطر فراوانی تغذیه مورد نیاز بهشت پرندگان در ایران شناخته می شود. مقصد زمستان گذرانی بیش از نیمی از پرندگان مهاجر در مازندران ، تالاب بین المللی میانکاله است.

بر اساس پایش های رسمی اداره کل محیط زیست مازندران سالانه بیش از ۱.۵ میلیون بال پرنده با افزون بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ گونه وارد این استان می شوند و بخشی از فصول سال را بویژه پاییز و زمستان در این استان سپری می کنند.

اگرچه در یک دهه اخیر به دلیل شکار بی رویه و رو به خشکی نهادن تالاب بین المللی میانکاله که ۱۰ تا ۱۵ درصد از مساحت این ذخیرگاه زیست کره را شامل می شود و آتش سوزی سهوی و عمدی که در دو سال گذشته به بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله را به نابودی کشاند، آمار پرندگان مهاجر تا حد زیادی روند نزولی داشت ، ولی پیش بینی می شود با افزایش میزان بارش باران در ۲ سال اخیر به خصوص سال زراعی جاری بار دیگر تالاب و آببندان های مازندان شاهد سیل گسترده مهاجرت پرندگان زمستان گذران باشند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها