گفتگوی خبرفوری با دکتر موسی حقانی در سالروز فرار رضاشاه (قسمت دوم)

رضاشاه فراماسون نبود / چرخش پهلوی اول به‌سوی آلمانها با چراغ سبز انگلیس بود / قاجارها هم به‌دنبال توسعه ایران بودند ولی نگذاشتند / رضاخان به مجلس می‌گفت طویله! / رضاشاه نمی‌رفت، انقلاب می‌شد


25 شهریور 1399 - 23:21
5f6108028b321_2020-09-15_22-59
دکتر موسی حقانی، استاد تاریخ در گفتگو با خبرفوری از واقعیت‌های تاریخی عصر رضاشاه سخن گفته است. بخش دوم این گفتگو را ببینید.

 فرار رضاشاه از کشور، ۷۹ سال پیش در چنین روزی (۲۵ شهریور ۱۳۲۰) رخ داد.
برنامه مسیر در قسمت دوم گفت و گو با دکتر موسی حقانی، به همین بهانه به بررسی تاریخی پهلوی اول؛ چرایی و چگونگی فرار رضاشاه از کشور پرداخته است.

این پژوهشگر تاریخ در این قسمت گوشه ای از رفتارهای رضاخان و مامورین رضاخان با مردم که حتی به زن باردار هم رحم نکردند و او را در روز وضع حمل، وحشیانه مجازات کردند، سخن گفته است.

او در بخشی از این گفتگو می‌گوید، حتی یک مورد هم در تاریخ وجود ندارد که رضاخان در مقابل انگلیسی ها ایستاده باشد. در شرایطی که ایران به شدت نیازمند پول بود، بودجه دولت انگلستان با نفت ایران تامین می شد.

وی تاکید دارد، ارتش رضاخان در شهریور۱۳۲۰ حتی ۸۰ساعت هم نتوانست در برابر نیروهای اشغالگر مقاومت کند و در نهایت رضاخان، راهی غیر از ترک کشور نداشت. در شهریور ۱۳۲۰ ایرانیان هم خندان بودند و هم گریان.

او تاکید دارد، رضاخان آرارات کوچک را که بخشی از سرزمین ایران بود، به آتاتورک قرض داد و هیچوقت هم نتوانست پس بگیرد.

او با اشاره به اینکه مجلس در ادبیات رضاخان، "طویله" عنوان می شد، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا اسناد تاریخی حاکی از وطن دوستی و مردم داری رضاخان است؟

شما هم بخش اول گفتگو با دکتر موسی حقانی را ببینید و سپس برای دیدن بخش دوم، روی پخش‌کننده فیلم کلیک کنید و در این باره نظر بدهید.

دکتر موسی حقانی، استاد تاریخ در گفتگو با خبرفوری از واقعیت‌های تاریخی عصر رضاشاه سخن گفته است. بخش دوم این گفتگو را ببینید.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

25 شهریور 1399 - 23:21

 فرار رضاشاه از کشور، ۷۹ سال پیش در چنین روزی (۲۵ شهریور ۱۳۲۰) رخ داد.
برنامه مسیر در قسمت دوم گفت و گو با دکتر موسی حقانی، به همین بهانه به بررسی تاریخی پهلوی اول؛ چرایی و چگونگی فرار رضاشاه از کشور پرداخته است.

این پژوهشگر تاریخ در این قسمت گوشه ای از رفتارهای رضاخان و مامورین رضاخان با مردم که حتی به زن باردار هم رحم نکردند و او را در روز وضع حمل، وحشیانه مجازات کردند، سخن گفته است.

او در بخشی از این گفتگو می‌گوید، حتی یک مورد هم در تاریخ وجود ندارد که رضاخان در مقابل انگلیسی ها ایستاده باشد. در شرایطی که ایران به شدت نیازمند پول بود، بودجه دولت انگلستان با نفت ایران تامین می شد.

وی تاکید دارد، ارتش رضاخان در شهریور۱۳۲۰ حتی ۸۰ساعت هم نتوانست در برابر نیروهای اشغالگر مقاومت کند و در نهایت رضاخان، راهی غیر از ترک کشور نداشت. در شهریور ۱۳۲۰ ایرانیان هم خندان بودند و هم گریان.

او تاکید دارد، رضاخان آرارات کوچک را که بخشی از سرزمین ایران بود، به آتاتورک قرض داد و هیچوقت هم نتوانست پس بگیرد.

او با اشاره به اینکه مجلس در ادبیات رضاخان، "طویله" عنوان می شد، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا اسناد تاریخی حاکی از وطن دوستی و مردم داری رضاخان است؟

شما هم بخش اول گفتگو با دکتر موسی حقانی را ببینید و سپس برای دیدن بخش دوم، روی پخش‌کننده فیلم کلیک کنید و در این باره نظر بدهید.

منبع: خبر فوری

17

نظرات 123
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما پس از تایید توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهد شد.
مهدی 1 0 پاسخ 1399/7/3 -14:57

مرحوم رضا شاه خوب مستبد بودند، که نباید میبود و اشکالاتی داشت کارهایش که بعضا شاید نباید میداشت، ضمن اینکه زمان زیادی باید صرف کنید تا فقط فهرست کارهای زیادی که کرده رو لیست کنید. ولی اگر به مقایسه باشد، خودش که هیچ! به نظر میرسه اون پهن اسبش که میرفت برای بازدید از پروژه ها...همون پهن! هزار بار می ارزید به شرف نداشته الانی ها!

یاسین 4 0 پاسخ 1399/7/2 -19:39

هیچ انسان کامل و بدون نقصی نیست و فقط می توان به عملکردشان در گذر تاریخ نمره داد قطعا نمره رضان از نمره جمهوری اسلامی بیشتر است

سیدعلی حسینی 1 0 پاسخ 1399/7/2 -10:11

چرا اینجوری میگید. تاریخ بیشتر بخوانید.

مسعود 2 2 پاسخ 1399/6/30 -09:11

کلا توروح هردوطرفشون هم قبل از57هم بعداز57

یاشار 3 12 پاسخ 1399/6/27 -22:13

ملتی که تاریخ خود را نداند بی سواد هست،متاسفانه عده ای هستند که عامدانه می خواهند ازتاریخ ترین زمان تاریخ ایران، افسانه بسازند،رضا شاه پالانی که بعدا به پهلوی تغییرنام داد یک قزاق ساده بود ،دولت استعماری انگلستان باحمایت آزاد ورفیبش ضیاالدوله توانست تمامی ایران را تحت نظارت خودش دربیاورد،از بین بردن نظام مشروطه که متکی بر مجلس وآرام مردم بود،ازجمله طویله خطاب نمودن مجلس،اعطای امتیاز بهره برداری از نفت جنوب به انگلستان، و سرکوب مخالفین منتقدین نظام شاهنشاهی، حالا نمی دانم بااین تفاسیر روح رضاشاه شاد میشه،یامعذب میشه

مسعود هرمزدی 1399/7/2 -16:36

اتفاقا بی سوادی در شما موج میزنه که با تحریف تاریخ و عقده گشایی خودتون ی مرد وطن پرست مردمی و اینطوری داری قضاوت میکنی.از رضا خان همینارو یادت دادن مهندس مندلی.برو از همونا که یادت دادن بیشتر بپرس این مرد تو اون زمان ایران ما که کلا بیابون بود چه کرد و چی به ایران و ایرانی اضافه کرد..

مصطفی 23 2 پاسخ 1399/6/27 -12:13

رضا خان یک ارتشی وطن پرست بود. مملکت فلاکت زده و بحران زده و ویران شده ایران رو آباد کردند. هنوز هم با گذشت سالیان اقتصاد مملک روی زیر ساخت هایی اداره میشه که از دوره پهلوی بجای مانده. حکومت پهلوی یه مملکت فلاکت زده رو تحویل گرفتند و اون رو آباد کردند. فقط متاسفم برای مغزهای کوچک زنگ زده

کیوان کیوان 19 3 پاسخ 1399/6/27 -09:56

تبلیغات نخ نما ، و وحشت از پهلویسم ، مشکلات بیش از 150سال ایران به دست توانای رضاشاه بزرگ کمتر از 16سال حل شد .

سام 16 2 پاسخ 1399/6/27 -09:45

این چه ادبیاتی است که راجع به رضا شاه سترگ به کار می‌برید؟ این نشان از بی‌سوادی، غرض‌ورزی و ناآگاهی نگارندۀ متن است. رضا شاه اصلاً مگر از کشورش فرار کرد؟ به گواه تاریخ معاصر و اسناد و فیلم و صوت موجود مگر تبعید ناخواسته نشد؟ واقعاً برای این سایت دروغ‌پراکنی‌تان متأسفم. از کوزه همان تراود که در اوست.

ایران 17 3 پاسخ 1399/6/27 -09:33

به نظر من اگر قرار براین باشد که خداوند کسی را مورد آمرزش قرار دهد قطعأ ان فرد رضا شاه پهلوی است به خاطر خدماتش به زیر ساختهای این کشور. اگر قرار باشد ما حاکمان فعلی را با کس دیگری مقایسه کنیم قطعأ با حاکمان دوره قاجار قابل قیاس هستند به خاطر ضربه زدن به دین وتخریب زیرساختهای کشور.لطفأ مخالفین 4تا از خدمات اساسی این افراد را نام ببرند؟

محمد زمانی سوادکوهی 12 3 پاسخ 1399/6/27 -06:58

تنها تاریخ در مورد عملکرد حکام قضاوت خواهد کرد،تنها متذر یکی از صدها خدمات رضا شاه میشوم،ناصرالدین شاه برای رفتن به بندر انزلی در شمال جهت رفتن به اروپا ۲۸ روز در راه بود،و ساخت جاده و راه آهن توسط رضاشاه نه تنها تهران را از فلاکت درآورد سفر به شمال را چند ساعته کرد و چگونه عقل سلیم میپذیرد که انگلیس در حال جنگ و رقابت با آلمان رضا شاه را ترغیب به نزدیکی به آلمان کرده باشد.

احسان 7 30 پاسخ 1399/6/26 -23:44

دوران رضا شاه و فرزندش دوران خفقان و سرتاسر خیانت بود که کشور را عقب نگاه داشتند و جمله ای از محمدرضا پهلوی است که نباید به روستاها جاده کشید که آنها می آیند شهر و تاج و تخت ما را می گیرند که الحمدالله شد و خدا هر دو را تا ابد لعنت کند و کسانی هم از آنها دفاع می کنند و سنگ آنها را به سینه می زنند خدا آنها را هم با پهلویها در قیامت محشور کند . تا ابد لعنتشان کند که امیدوارم در این دنیا خیر نبینند و عاقبت بخیر نشوند که از افشای حقایق می ترسند که آقا موسی حقانی حقیقت تاریخ را باز گو می کند پس چرا می ترسید .

نقی 30 3 پاسخ 1399/6/26 -23:37

رضا شاه از زمان خودش خیلی جلوتر بوده است. ان مرحوم 80 سال پیش به مجلس می گفته طویله. در صورتیکه تازه ما به ان نتیجه رسیده ایم.

کاربر ناشناس 4 34 پاسخ 1399/6/26 -22:32

آنهایی که به رضا شاه گور به گور شده میگن روحت شاد بعد از صدبیست سال که فوت شدن انشاالله روحشان با روح رضا شاه مهشور شود تا ابد باهم در آن دنیا باشند‌.آنهائی که به رضا شاه لعنت فرستادن بعد از صدنوزده که فوت شدن روحشان با علما و عرفا و بزرگ دین مهشور شود تا ابد درآن دنیا باهم باشند. انشاالله.

نادر 1399/6/27 -04:57

محشور درست

ندای بی ندا 27 5 پاسخ 1399/6/26 -21:36

ایران فقط یک مرد ب خودش دید اونم رضا شاه کبیر بود مرد روحت شاد

پرویز 1399/6/29 -18:46

عزیزان محترمی که تمام افتخارات ایران را منوط به بعداز سال57 میکنند وقبل ازآنرا نفی میکنند بدانند همین مقداراز مملکت ایران که الان موجوده مدیون خونهایستکه درطول تاریخ امثال سلیمانیها،باکریها،همتها،دورانها،آبشناسها ووووووووووووو درراه پایداری وماندگاری ایران تقدیم ایران کرده اند افرادیکه پایمردی امثال رضا شاه را نفی میکنند نمیدانند که این مرد درطول 16سال سلطنت چه کرد چون زحمت مطالعه بخودنمی دهند.نمیگویم ایشان بی نقص بود ولی مطمئنم دریک نقد منصفانه ایشان ازبوته نقد پیروزمندانه بیرون میآید

الن 1399/7/2 -19:48

پرویز عزیز کسی منکر جنفشانی شهدا عزیز و سربازان پرافتخار این کشور نیست ، و کسی هم منکر خیانت های تاریخی پهلوی نیست ولی هزاران دلیل وجود دارد که نمره عملکر پهلوی بالاتر از جمهوری اسلامی است. ما جنگ را با بیست ساله ها بردیم ، با شصت ساله ها همه چیز را باختیم

رضا 22 2 پاسخ 1399/6/26 -21:32

اسمی گذاشته که در تاریخ ماندگار شد .اگر همان حرفی که یک بلوچ گفته اگر 290گاو می خریدند در این چهار سال پرورش می دادند .خرج ایران را میداد

ادریس 24 4 پاسخ 1399/6/26 -21:22

بهترین کلام برای رضا شاه بزرگ ایران رضاشاه روحت شاد

پرویز 1399/6/29 -18:34

عزیزان حزب الهی وشاه الهی بیایید بدون حب وبغض درمورد رضا شاه داوری کنیم .معتقدم بغیراز چهارده معصوم همه را میشود دربوته نقد قرارداد بیایید ببینیم ر ضا شاه درسال1299 چه ایرانی را تحویل گرفت ودرسال 1320 چه ایرانی را ازخودباقی نهاد.سالهاست که افرادی مثل همین مورخ؟؟!! با تحقیق یکطرفه برای خوش آیند خیلی هایا دیگران بدون هرگونه تحقیق ومطالعه درموردرضا شاه قضاوت میکنند،یکی از بیطرفانه ترین کتابهاییکه اخیرا خواندم از نویسنده ایستکه خوددرزمان پهلوی زندانی بود ودراین کتاب هم وضعیت ایران را درآن زمان تشریح میکند وهم ثابت میکند که روح انگلیس هم ازروی کارآمدن رضا شاه خبرنداشت لذا پیشنهادمیکنم کتاب دکترزیبا کلام را بخوانید .وهمچنین چرا وزارت ارشاد اجازه چاپ جلد دوم کتاب رضا شاه به نویسندگی مرحوم دکترنیازمندرا نمیدهد

مهری 2 27 پاسخ 1399/6/26 -21:08

من یک انقلابی هستم هرچند آن زمان رادرک نکردم افتخار م سردار سلیمانی ومولایم علی ست .ماانقلاب کردیم ،مادفاع کردیم،ما شهید دادیم الان هم برای آرامش شماها شهید می دیم منتی نیست باخدامعامله کردیم .مابزاریم بریم ؟؟؟!!!! عجبا !!!! شماها ناراضی هستین ما که تلاش می کنیم کاری برای این مملکت بکنیم مثل پیرزنا همش نق نمی زنیم می دونم هم چیز گرونه می دونم دولت بی کفایته اما تلاش می کنیم برای کمک ورفع مشکلات مملکت نه آب بریزیم تواسیاب دشمن!!! امادرمورد چرامن به همه جواب می دم مگه کارندارم؟؟؟ چرا درطول روز سه ده دقیقه میام وخبرو چک میکنم وپیام مو می زارم .چیه می خواهید مارا هم مثل علی خانه نشین کنید ؟؟!! وشماها هرحرف بی اساسی رابزنید وجواب منتقی نگیرید؟؟؟؟؟!!!!!( آقا نیما)

نیما 1399/6/26 -21:49

یا قرآن، همین مونده بود خودتونو با امام مقایسه کنید باشه شما جواب منتقی!! بدید هرچی باشه شما سواد و درکتون از همه بیشتره،بقول مختار،و چ اشک ها ریخت علی ازین مردمان متظاهر و پیشانی بر سجده،در ضمن انقد شهید شهید نکن،بابات شهید شد یا داداشت؟برید اون شهیدای زنده ک سی ساله نگاهشون ب سقف اتاقه و نفس ندارن رو دریابید لازم نکرده خانواده های دیگری رو هم داغدار کنید

کاوه 1399/6/26 -22:29

سرکار خانم مهری،برخی مثل مرغ با یک تخم گذاشتن قدقدشون دنیا را بر می‌دارد.چند سالته و از چه زمانی انقلابی شدی؟خدای نکرده قصد توهین و جسارت ندارم.ما هم تابحال تو سایه ننشسته بودیم.من و امثال من در جنگ و در خاک دشمن جانفشانی کردیم تا امروز شما اینقدر امنیت داشته باشی که بتونی ادعای انقلابی بودن بکنی.اینهایی که از سرداری دفاع میکنند که عاشق وطنش بود شاید از شما بیشتر به این خاک و مردم خدمت کرده باشند.برخی دیر آمده و میخواهند زود بروند.چند سال قبل در شهر یاسوج یکی از معممین به نصب مجسمه آریوبرزن سردار ایرانی در میدان شهر ایراد گرفته بود.یکی از دلاوران سپاهی جلوی ایشان ایستاد و گفت راهی که ما رفته ایم همان راه آریوبرزن است.دفاع از میهن.پس خانم مهری این تفکر که فقط ما خوبیم و همه بدند از اذهان ضعیف و بیمار تراوش میکند.حق را بگوییم حتی اگر به نفع دشمن باشد.

کاربر ناشناس 1399/6/27 -00:57

آقا نیما برمنکرش لعنت درود خدا برایثا گران و جانبازان در راه خدا عجر آنها بیشتر از شهدا نباشد کمتر نیست وماهرنفسی که می کشیدم مدیون آنهایم.درضما من کی خودم رابا امام مقایسه کردم؟؟!!! من گفتم من محب علی هستم انشاءالله.همچنین قضاوت کردن شخصی مثل رضا شاه سواد وعلم برقران نمی خواهد برادر!!! برید صحبتهای خود خارجی هارا درموردش بخوانید؟؟ مگرباید کل طایفه ی من شهید باشند تاشهید شهید کنم !!!! شمارا نمیدانم اما من ملت امام حسینم. / / / اما جواب آقا کاوه : توهینت راکردی!!! برای انقلابی بودن سن وسال شرط است ؟؟!!!!!!!!!! من از طرف خودم ازتمام کسانی که برای امنیت و آرامش وپیشرف این مملکت تلاش کردن ومی کنند تشکر می کنم عجرشان باخدا.درودخدا بر اریوبرزن،سورنا،کورش،سردارسلیمانی،صیاد شیرازی،باقری،..........که برای وطن وناموس وخداوند جان فشانی کردن‌.یک سوال ؟؟؟ شما رضا شاه راباکی مقایسه می کنید؟؟؟ آریوبرزن،سردارسلیمانی!!!! خوابین یا خودتونو به خواب زدین ؟؟؟ آیا رضاشاه حق است!!!!!!

سام 1399/6/27 -09:52

چرا همۀ شما عشق شهادت‌ها، بی‌سوادید؟ منتقی یا منطقی؟

ناشناس 1399/6/27 -10:38

یا خدا تو چطور خودتو با امام علی یکی کردی الان کجای این مملکت ب حکومت امام علی میخوره برو باوا بد جو گرفتت اعتماد ب نفس کاذب

میرزا قشم شم 1399/6/27 -10:42

سلام خانم مهری دست شما درد نکند مبارزه در راه حق ، هزینه دارد که باید بپردازید تا بالنده تر شوید همیشه ما نیاز داریم که مطالعه کنیم و تفکر کنیم و نتیجه جیری کنیم و مشورت کنیم و نشر دانش یم و اثبات کنیم و مبارزه کنیم و خویشتنداری کنیم دوستان هم که مطلب می گذارند نظر بد ندارند در خیلی موارد نیاز به مطالعه از منابع درست و قضاوت منصفانه دارند من اعتقاد دارم که ما هم با هم هستیم و به حضور دشمنان در کشورمان نیاز نداریم و همینطور افرادی توسط ایشان انتخاب می شوند رضاشاه چون پایگاه مردمی نداشت ، او را بردند حالا دیگر هرچه بود ، نمی توانست از داخل تعیین کننده باشد شما خیالتان راحت باشد ، سید علی خامنه ای به اندازه کافی پشتیبان دارد و خواهد داشت

جعفر 3 23 پاسخ 1399/6/26 -20:50

لطفا بخش نظرات این خبر رو ببندید 80 میلیون منافق و ضد انقلاب اینجا از حکومت طاغوت و خرابکار پهلوی دفاع کرده اند ما ملت ایران طرفدار جمهوری اسلامی هستیم

پارسی 1399/6/27 -10:14

نظر ملت ایران با برگزاری یک انتخابات آزاد و در حضور سازمان های حقوق بشری و بین المللی مشخص می شود نه در کامنت جنابعالی ، هرجند از تعداد نمرات منفی به نظر جنابعالی (مشت نمونه خروار) مشاهده می شود که نظر شما طرفدار ندارد !!! البته اگر جنابعالی و افراد مشابه شما به نظر اکثریت ارزش قائل شوند و احترام بگذارند و تمکین کنند.

نیما 17 2 پاسخ 1399/6/26 -20:05

مهری خانم ک در تمام خبرها پیام گذاشتید و همیشه تند رو بودی،شما زندگی نداری؟اگر شوهر داری بچسب ب زندگیت و یکم شوهرداری کن اگر نداری یرو چنتا تخصص یاد بگیر و ب خانوادت کمک کن،یبار نشد ی خبر وا کنم کامنتت توش نباشه و بقیرو نکوبیده باشی،بدبختانه موضعتم مشخص نیس حتی حزب الهیارو هم داری میکوبی کلا ب کوبیدن علاقه داری بقول مجری صدا و سیماتون اگر ناراحتی جمع کن برو،چرا موندی ب پای خبر فوری؟هر کار کنی نمیتونی ذره ای از بزرگی رضا شاه کم کنی،تو کمتر از پونزده سال چنان طرح های عمرانی ایجاد کرد ک این ۴۱ سال فکرشم نتونستن بکنن،توصیه میکتم شمال هم دیگ نری چون جای قدم های رضا شاه و کارگرانش اونجاس

داروغه 1399/6/26 -20:19

آخ دمت گرم حرف دل منو زدی

مسعود 1399/6/30 -09:10

نیماخان کارمهری خانم همینه بابت هرکامنت که ازآلبانی میزنه یه چندرغازبهش میدن.

ک 1399/6/31 -13:01

بابا هیج فکر کردید که مهری ممکن است نام خانوادگی باشد ونه اسم

داروغه 20 1 پاسخ 1399/6/26 -18:51

خدایی رو مجلس خوب اسمی گذاشته

احمد 27 2 پاسخ 1399/6/26 -18:17

مطمعنم هرکی ازین دزدهای بی رحم امروز دفاع میکنه یا از خودشونه یا فامیل ملاهاس یا ازشون منفعت زیادی میبره وگرنه ادم باید خیلی خیلی خیلی احمق باشه که با این رژیم همسو و موافق باشه

محمود 23 1 پاسخ 1399/6/26 -16:09

جناب اقای حقانی مرد ومردانه 41 سال برگردید به قبل ازانقلاب یعنی سال 1316و41 سال برگردید به بعد از انقلاب وباتوجه به درآمد کشور همراه باتفاوت امکانات وابزاردراختیاروموجود جهت توسعه ویک مقایسه آماری درتمامی زمینه ها ازسیاسی تا اقتصادی تا فرهنگی انجام دهیدبعد کلاهتان راقاضی بسازید ودررابطه با همین موضوع مجددا موضع خویش را آماری و وجدانی اعلام کنید

میرزا قشم شم 3 8 پاسخ 1399/6/26 -15:04

سلام در اینکه رضا شاه را انگلیسی ها آوردند شکی نیست در دوره ای که در روسیه انقلاب شد روس ها تمایلی به دخالت در کشور ما نداشتند و انگلیس یک تازی میکرد در اینجا بدلیل یک جاشدن قدرت داخلی و خارجی اقداماتی در جهت استقرار هرچه بهتر هردو حاکمیت داخلی و خارجی که در یک امتداد حرکت میکرد ، صورت میگرفت و یک یکپارچه گی در کلیه امور انجام میگردید پس از استیلای رضاخان اصلاحات زیادی در حهت این استقرار صورت پذیرفت و هر دو قدرت خود را حاکن بلامنازع می پنداشتند غافل از آنکه آینده آبستن حوادث نا خوشایندی برای هر دو بود درپی امتناع انگلیسی ها از سپردن کامل حاکمیت فلسطین به یهودیان ، صهیونیزم بین المل با زمینه چینی هایی که از قبل در اروپا صورت داده بود با دو هدف ماشین جنگی رایش سوم به راه انداخت اول تضعیف اروپا دوم متقاعد کردن انگلستان از طریق زیر فشار قرار دادن آن در جنگ جهانی دوم در این هنگام با تضعیف انگلستان ، رضا شاه که از درک معادلات جهانی بهره چندانی نداشت به سمت آلمانها متمایل گردید پس از آنکه انگلستان متقاعد شدکه فلسطین را واگذار نماید ، معادلات جنگ با خضور آمریکا عکس شد و آلمان شکست خورد و دوباره انگلیس بر ایران استیلا پیدا کرد در اینجا تصمیم گرفت شاه را که دیگر بدردش نمیخورد بردارد وپسرش را با مشورت فروغی جایگزین کند و این حاکمیت خارجی دوباره یکه تاز گردید و تنها نیروی مقابلش نیروی های مذهبی و ملی گرایان بودند که منتج به ملی شدن نفت انحامید در ادامه با کودتا دولت ملی مذهبی سرنگون شد و اینبار قدرت تازه ای به نام آمریکا مستولی گردید حال داشتن یک حکومت مستقل با یک امید تبدیل گردید که در سال ۵۷ به ثمر نشست و دیدیم که در ضدیت با این نظام نوپا شرق و غرب هم عقیده و همکار بودند هر اشکالی که وجودهم دارد باید توسط داخل بدون دخالت بیگانگان حل گردد این بستریو ظرفیتی است که انقلاب مهیا کرده است

فریبا احمدی 13 2 پاسخ 1399/6/26 -14:49

حالا شما بگید کی باور میکنه

جعفر 30 4 پاسخ 1399/6/26 -14:37

حالا بر فرض محال رضا شاه آدم بد شماها چکار کردین. نکنه میخواهین بگین شما خوبید سگ اون شرف داشت به آدمهای ریاکار این زمونه

شهروند 24 2 پاسخ 1399/6/26 -14:26

بيائيد کاری با تاج و امامه نداشته باشيم. عملکرد مديران اجرائی قبل از 57 بهتر بوده و يا عملکرد مديران اجرائی بعد از 57؟ ميزان اختلاص و دزدی از بيت المال قبل از 57 بيشتر بوده و يا بعد از 57؟ ميزان حمله خشونت بار به اعتراضات مردمی قبل از 57 بيشترر بوده و يا بعد از 57؟ ميزان زندانيان سياسی قبل از 57 بيشترر بوده و يا بعد از 57؟ ميزان شکاف و طبقات اجتماعی قبل از 57 بيشتر بوده و يا بعد از 57؟ ميزان تدين توده مردم قبل از 57 بهتر بوده و يا بعد از 57؟ ميزان احترام به علمای دينی قبل از 57 بهتر بوده و يا بعد از 57؟ ميزان احترام و اعتبار بين المللی مردم قبل از 57 بهتر بوده و يا بعد از 57؟ و ........

هژیر 23 2 پاسخ 1399/6/26 -14:24

دکتر موسی حقانی !!! استاد تحریف و تعقیر تاریخ !!! بعنوان یک ایرانی میهن پرست و تاریخ دان و مطلع از تاریخ میهنم عرض میکنم این آقای دکتر !!! فقط از روی بغض و کینه سخن گفته نه از روی اسناد و ، وقایع تاریخ ... فرمایش امام حسین ( ع) فرمودند اگر دین نداری لااقل آزاده باش !

شجاع 15 1 پاسخ 1399/6/26 -14:13

سلام دست بردارین از این خراب کردن این و آن زمان رضاخان مگر نفت ایران چقدر بود خدماتی که کرد از کجا آورد میتوانست مثل دوران قبل روی تخت لم بدهد و با زنان و دختران بگذراند و مدام جلوی دوربین و نقاش ژست بگیرد. شعور هم خوب چیزی است حساب رضاخان از فرزندش جناب اسلام پناه جداست که تمام زحمات پدرش را به باد داد. شعور هم خوب چیزی است.

مهری 3 18 پاسخ 1399/6/26 -14:06

تیترفردای (خبرفوری)؟؟؟؟ رضا شاه مقتدر ،شجاع ،عدالت خواه، خوب بود ؟؟ یاعلی ابن ابی طالب جنگ طلب بی دین بی کلاس ودشمن پیشرفت مردم !!!!!!! جواب شما سلطنت طلبان؟؟ رضا شاه روحت شاد.!!! خداوند در جواب؟؟ وقتی مردین آن وقت بهتون میگم حق با کی بودچنانت بکوبم به گرزگران ........

محمود 1399/6/26 -15:26

باسلام( اسلام به ذات خود نداردعیبی % هرعیب که هست درمسلمانی ماست)

داروغه 1399/6/26 -18:54

باز آمدی نسازی ها اااا

هلو 1399/6/27 -02:55

تو هم مثل ملا ها وعده جایی میدی که کسی ازش خبر نداره وقتی خودت سقت شدی یه ویس بفرست از بهشت ببین کی راست میگه کی دروغ راستی ادیسون جهنمیه یا بهشتی

پارسی 1399/6/27 -10:24

مهری خانم باش تا صبح دولتت بدمد!!! سران حکومت با آقازاده ها در ناز و نعمت در بهترین شرایط اقتصادی و برخورداری از تمام امکانات در داخل و خارج کشور بهترین زندگی را دارند و کیف دنیا را می کنند به جنابعای هم وعده بهشت بعد از مرگ رو میدن و شما هم غافل از اینکه دنیا رو برات جهنم کردن به امید بهشتی !!! تمام گرفتاری های ما از جهل و نادانی است ، خداوندا به مردم ما دانایی ، دانایی ، دانایی ........عطا فرما.

ایران iran 7 3 پاسخ 1399/6/26 -14:04

آقای دکتر که چنین تاریخ رو تحریف و تعقیر داده احتمالا" مدرک دکتراش رو خریداری کرده توصیه میکنم اندکی تاریخ مطالعه کند؟ تاریخ تاریخ را باید بدون بغض و کینه و عقده گشایی ورق زد ! رضا شاه پهلوی از ایران فرار نکرد آقای دکتر ! ایران توسط قوای متفقین شیاطین زمان آمریکا شوروی انگلیس یاران متحدین یهود بین المللی (صهیونیسم جهانی) اشغال نظامی شد و رضا شاه پهلوی به سفارش و دستور یهود بین المللی و توسط انگلیس خلع قدرت و به جزیره موریس تبعید شد ! اشغالگران می‌خواستند فردی از خاندان قاجار را به سلطنت ایران بگذارند موفق نشدن، ناچارا" ولیعهد جوان محمد رضا شاه رو در این سمت ابقا و پادشاه دست نشانده خود قرار دادند تا زمانیکه پهلوی دوم از غربی ها، آمریکا حرف شنوی و اطاعت و پیروی می‌کرد پذیرفته بود تا اینکه محمد رضا شاه تصمیم گرفت از غربی ها اطاعت نکند که وقایع و توطئه ها شکل گرفت و ..... تاریخ چراغ راه آیندگان است ...

مهری 1 4 پاسخ 1399/6/26 -13:54

تیتر فردای(خبرفوری) رضا شاه مقتدر خوب بود یاعلی ابن ابی طالب

محمود 1399/6/26 -15:52

باسلام خبرفوری درراه عدالت خواهی وعدالت جویی وکشف حقیقت حرکت میکند واجازه اظهارنظر به مخالف رابدون واهمه میدهد که این موارد درراستای شناخت و اجرای عدالت عدل حضرت علی میباشدمقیاس شما نوعی سفسطه میباشد خداوند همه مارا برای رسیدن به عدل علی همگام سازد

داروغه 1399/6/26 -18:55

حالا خوبه خبر فوری بده شما آنقدر پیگیرش هستی

محمود 6 0 پاسخ 1399/6/26 -13:51

باسلام وعرض ادب خدمت سرکاربانو خانم فاطمه محمد زاده مدیرمحترم رسانه خبرفوری وباسپاس اززحمات شبانه روزی شما بزرگوارچنانچه مستحضرمیباشید رسانه رسالت عظیمی درنشر حقایق داردکه شما ان راشجاعانه ومدبرانه به تصویرمیکشیدودراین راستا جهت خدمت به ملت خود راست قامت ایستاده اید وجهت تنویرافکارعمومی مشقتها وسختیها را به جان میخرید وچون شمعی فروزان میسوزید تاروشنی بخش راه حقیقت باشید سپاس ودرود بیکران اینجانب راپذیراباشید موفقیت شما را در راه روشن سازی حقایق راازخداوندمتعال مسئلت داشته وبهترینها را برای شما بزرگوارازحضرت دوست ارزومندم

أرکین اوختای 4 16 پاسخ 1399/6/26 -13:48

تنها میتوان گفت:اینکه ملتی بخاطر ناکارآمدی دولت و نظامی از یک سرسپرده ی مزدور بیگانه تمجید کنه و در باره اش یاوه ها بگوید تعجب آور هست، تاریخ گواه هست، ایران در زمان ناصرالدین شاه راه آهن داشت، اولین دانشگاه در تبریز توسط پیشه وری کلنگ زنی شد واولین اسفالت هم همچنین در تبریز بکار گرفته شد، اینکه تاریخ را با عینک پهلویها ببینیم تأسوف برانگیز است مدنیت یعنی توسه ی شهری و ما حتی امروز هم افتخارمان به بناهای تاریخی دوران قاجار میباشد اگر فلک بود پس اینا از کجا سربرآوردند؟

دانیال شهریاری 1399/6/26 -15:05

شما شهروند ایرانی؟؟؟!دانشگاه پیشه وری؟! اولین خیابان آسفالت در تبریز؟!اگر تبریز دوره قاجاری خیلی چیزها داشت که دیگر شهرهای ایران نداشت مدیون ولیعهد نشینی این شهر بود و بعد سر راه اروپا بودن این شهر و حضور میسیونهای پروتستان و ارمنیهاو آشوریها بود.وگرنه اگر جایی مانند اصفهان و لرستان و کرمانشاه و فارس و خوزستان بود که حاکمان فجر فقط می‌دزدیدند و می چاپیدن اونوقت خیلی به قاجاریه مینازیدی؛قاجار برای تو تاتار؛خیلی می‌ارزد

........ 17 0 پاسخ 1399/6/26 -13:34

از نظر من یک چیز باعث شد که رضا شاه از ایران بره. اون هم خیانت ارتش بود. نمونه اش هم سرلشکر احمد نخجوان که فرمانده نیروی هوایی بود و دستور خلع سلاح داد و اگر حداقل یکم مقاومت می‌کرد. باز اینهمه از رضا شاه بد گفته نمیشد. مردی بود که از بچگی توی بدبختی بزرگ شد و از همون تلاش و می‌کرد به جاهای بالا برسه. کسایی که میگن بی سواد بود به این معنی نیست که بلد نبود حرف بزنه. اون بالا و بالا دستی هایی که این حرف رو میزنن خودشون نمیتونن فارسی رو درست صحبت‌ کنن. این در حالی بود که ایشون ترکی استانبولی رو راحت با آتاتورک صحبت‌ می‌کرد. خداییش مردی بود که خدمت کرد. اندازه کل احمدی نژاد و روحانی پادشاه بود اما خدمتی که به ایران کرد رو حتی کل هيکل احمدی نژاد و روحانی اندازه خدمت هایش نخواهند شد. روحش شاد

1 1 0 پاسخ 1399/6/26 -13:12

کاری با خوب و بدش ندارم- فقط برام سواله انگلیس و آمریکا چرا اینا رو آورده بودن تازه رضاخان هم با دستور انگلیس کنار رفت و پسرش شاه شد

عباسی 0 0 پاسخ 1399/6/26 -13:11

دنیا دنیای غارت وچپاول است بخصوص دراین زمانه یکی به اسم دمکراسی یکی به اسم کارگر یکی به اسم مذهب و....آنچه مهم است از داشته هایمان خوب استفاده کنیم وتا آنجا که ممکن است خود راقوی کنیم والا به زودی طعمه دیگران میشیم.آمریکا یک گاوچران به تمام معناست بعضیها مثل گاو شیردهند مثل عربستان وکویت وبحرین بعضیها گاو کاریند ومجبورند تا نیمه شب کار کنند تا سهام شرکتهای آمریکایی را بپردازند مثل کره وژاپن و....بعضی باید زبح شوند ومحل آزمایش سلاحهایشان ودرحال غارت به سبک مغول مثل عراق وسوریه ولیبی وافغانستان وویتنام..بعضی هم بایستی پروار شوند تا هروقت بخواهد به مزرعه مستقل دیگران حمله کنه اونها رو رم بده مثل کشورهای اروپایی .

عابد فضلی چورتی 17 3 پاسخ 1399/6/26 -13:09

کسی که فرق فرار، خروج و اخراج را نمی داند نباید به او اسم محقق تاریخ گذاشت. در ضمن هرکاری بکنید، نمی توانید از خدمات رضاشاه فرار کنید. رضاشاه با نیروی خودش روی کار آمد و با اشتباهات خودش ساقط شد. لطفا به جای اشاعه دروغ، چهار کلاس تاریخ توی دانشگاه بخوانید و بعد دهن باز کنید. متشکرم

man 18 7 پاسخ 1399/6/26 -12:22

خدا روحشو قرین رحمت کنه.کشور تیکه تیکه شده تحویل گرفت قدرت اول منطقه تحویل داد.اونوقت الان بعد از 40 سال ضعیف ترین اقتصاد جهان، ضعیفترین پاسپورت جهان،بیشترین فرار مغزها و عقب مونده ترین و پر ادعا ترین کشور جهانیم.

رضا 10 3 پاسخ 1399/6/26 -11:50

رضا شاه کارهای خوبی هم برای مملکت کرد.علتش اینه که سواد نداشت منتهی برای با سواد ها هم احترام قائل بود.و میکذاشت کار کنند.حتی برای نواده های قاجار هم میگذاشت کار کنند.متتهی قدرت طلب و جاه طلب بود.انگلیس هم استعمارگر دنبال منافع خودش.نه به این بلکه هرکسی میامد اجازه کار نمیداد.اگه میداد با ان کشور بدون محصول و پر جمعیت چطور گذران میکردن که رفتن استرالیا و کانادا را هم برای خودشان گرفتن.پس هرکسی میامد همین میشد.مگر امیر کبیر نیامد کار کرد کشتنش.پس بدون تعصب با واقعیت زمانه نگاه کنیم.کشور های پیشرفته نه الان هر زمان دیگه اجازه رشد به ما نمیدن.اگه بدهند از کجا نون بخورن.تمام تلاششان اینه که نه چین نه هند و نه برزیل پیشرفت کنند چه برسه به ما که مسلمان و وسط چهارراه دنیا و نفت داریم ازهمه مهمتر که سابقه امپراطوری و حریف غرب بودیم.

علی 21 4 پاسخ 1399/6/26 -11:24

خدمات رضا شاه رو هیچکس نمیتونه انکار کنه. دانشگاه تهران راه آهن سراسری و هزاران نوسازی دیگران. پدر ایران مدرن که البته بعد از او از حرکت به سوی مدرنیت باز ایستاد. روحت شاد

عباسی 7 3 پاسخ 1399/6/26 -10:32

توجه کنید راه آهن را نه انگلیسها وطرفداران غرب ساختند نه حزب توده طرفدار روس ،این دو کشور اگر جنگ جهانی دوم رخ نمیداد کشور را به سه قسمت تقسیم کرده بودند.کشوری که راه آهن راساخت آلمان ومتحدانش بودند آنهم برای گشودن جبهه ای ازجنوب برعلیه روسیه .لذا این یک فرصت استثنایی بود که در زمان رضا شاه پیش آمد والا هرگز ایران صاحب راه آهن نمیشد.چون همواره روس وانگلیس به خاطر طمع ورزی ورقابت مانع پیشرفت ایران میشدند.انگلیس درجنوب ،روسیه درشمال.

مهری 4 24 پاسخ 1399/6/26 -10:20

این حرفهای من واقعیت است برین مطالعه کنید حالا می خواهین قبول کنید یا نکنید ؟؟ اما واقعیست.ارارات ،نخجوان امروز،فیروزه درخراسان،هزاران کیلومتر به افغانستان،منطقه بزرگ نفت خیز به عراق،درزمان این شاه پرجنم وغیرتی !!!!!!!! بحرین راهم می خواستن به عراق بدن ولی پسر بدتر از پدر او را به انگلیسی ها فروخت!!!! بله این نقطه کوچکی از تاریخ ننگین قاجار است ؟؟!!!! همان روحت شاد!!!!!! عشایرغیور راسرکوب می کرد!! رضا شصت تیر،رضا قلدر،وبی سواد،که درگدای به سر می برد،اگرانگلیسی ها به دادش نمی رسیدن پهلوی هم به وجود نمی آمد!!!! قلدریو چکمه اش برای مردم خدمتش برای بیگانه!!! تاز باخداهم درمی افتاد مثل کشف حجاب.....!!!! محمدرضا شاه پهلوی ( کورش توبه خواب من وبابام تمام دست رنج تورا ........... به ادام های خوبی واگذارمی کنیم باورکن)

ased 1399/6/26 -12:23

کاش مسئولین ما هم اندازه این قلدر بی سواد عرضه و غیرت داشتن که دختر 14 ساله بخاطر نون شب باردار نشه...

رضا 20 3 پاسخ 1399/6/26 -09:49

من موندم اینارو از تخم مرغ شانسی در میارن در مورد اون موقع چرت تحویل مردم میدن. آخه چی به اینا میشه گفت.! تا قبل از رضا شاهدنیا ایرانو بعنوان کشور روستایی یا روستا زده میشناختن که هیچی نداره. تا قبل از رضا شاه فقط مکتب خونه بود و دخترا کفر بود برن مدرسه. اگر کشف حجاب نمیکرد هنوز دخترا بی سوادترین قشر جامعه بودن. تا قبل از رضا شاه یک خیابون درست نداشتیم، مثال خیابان شاه یا همون ولیعصر چند ساله گذشته هنوز آسفالت نشده. تا قبل از رضا شاه نه کارخانه فولاد داشتیم نه راه اهن نه فرودگاه نه دانشگاه نه ارتش منظم و خیلی چیزای دیگه.... انوقت این آقا از چی دفاع میکنه مردم عقل و شعور دارن با این دروغاتون بیشتر تو باطلاق خودتون فرو میرین متاسفم برای اینا

اعلایی 17 0 پاسخ 1399/6/26 -09:43

قحطی بزرگ که درارقام واقعی آن روایات مختلف است قبل از حکومت رضاشاه و مربوط جنگ اول جهانی است

..... 22 1 پاسخ 1399/6/26 -09:22

هرچقدر میخواین از این دروغها چاپ کنین گذشت اون دوره که کسی این حرفهارو باور کنه تاریخ رو نمیشه تغییر داد روحش شاد

آریایی 25 2 پاسخ 1399/6/26 -09:20

اینهایی که از رضا شاه بد میگویند ؛ اگر جرأت دارند بگویند مومیایی رضا شاه را کجا دفن کرده اند ؟؟؟؟؟ اینها حتی از جنازع رضا شاه هم میترسند !!!!!!!

پرشین 20 0 پاسخ 1399/6/26 -09:03

باسلام چرخش شما کدام سواست خدایی تاریخ تحریف کردید تو این سالها دمتون گرم آیندگان قضاوت خواهند کرد

سانسورچی 19 2 پاسخ 1399/6/26 -09:02

باز چی شده که سناریوی کوبیدن رضاشاه رو در پیش گرفتید.سناریوهای نخ نما شده با این کارشناس های معلوم الحال.اگه کمی انصاف داشتید حداقل برخی از خوبی هاشم میگفتید.جالبه که هر کسی که به این کشور خدمتی کرده وابسته به انگلیس و آمریکا بوده منتها اینایی که دم از استقلال میزنن فقط برای مردم گشنگی و فقر و بدبختی میارن. والا روح رضاشاه شرف داشت به همه مسولین بی غیرت ما.با ۴ تا متن و مقاله و مصاحبه پوشالی که نمیتونید تاریخ عوض کنید. واقعا باید گفت رضاشاه روحت شاد. مسول بی غیرت شرمت باد.

ساسان 0 1 پاسخ 1399/6/26 -09:00

چرا ریش گذاشته؟؟ چرا این دسته افراد مثلا سخن درست میگن ولی امثال خسرو معتضد یا دیگران نه؟؟ بازیتون چند چنده؟؟

محمد صفایی 13 3 پاسخ 1399/6/26 -08:54

ما اگر خدمات رضا شاه رو نبینیم وفقط نکات منفی اون رو در نظر بگیریم فقط به سوالات من پاسخ بدید،ای مدعیان عدل علی ع آمار کشته شدگان سال ۶۷ مدفون شده درفرهنگسرای خاوران؟ آمار دانشجوهای کشته شده در جریان کوی دانشگاه؟ ؟ آمار کشته شدگان در سال 88؟ آمار کشته شدگان آبان ماه سال 98؟ وووووو؟ بخدا قسم شرف یزیدوشمر از آنهایی که گریبان پاره میکنند و انکار به جنایات خود دارند خیلی بیشتر است،چون یزید و شمر منکر حمایت و شقاوت خود نبودند.امام زمان جواب این جنایات و نسل کشی را خواهد داد....

رئیسی 17 3 پاسخ 1399/6/26 -08:46

روحتان شاد خاندان پهلوی رضا شاه سواد نداشت این همه به مردم ایران خدمت کرد اگر داشت دیگه چکار میکرد اونا یک کاخ داشتن الان هزاران کاخ وجود دارد ما هم تو رژیم شاه زندگی کردیم هم تواین رژیم والا اینا پدر مردم ومملکت را دراوردن مردم را بیچاره کردن اسلام را نابود کردند تورا خدا درست قضاوت کنید اگر شاه بود بهترین واولین کشور جهان بودیم از هر نظر

محمود 21 2 پاسخ 1399/6/26 -08:11

جناب اقای حقانی اگر یک دستگاه دروغ سنج به شما وصل کنند درجا خواهد سوخت

tn 16 2 پاسخ 1399/6/26 -08:03

در مورد مجلس واقعا راست گفته بلا نسبت انگشت شماری یه عده مفت خور و دزد دور هم جمع شدید که به جای حل مشکلات مردم فقط به فکر پر کردن جیب خود و بستگانتان هستید

ایرانی 18 2 پاسخ 1399/6/26 -08:02

رضاه شاه روحت شاد ، محمد رضا شاه روحت شاد ، هزاران درود بر خاندان ایران ساز پهلوی

نگین 11 3 پاسخ 1399/6/26 -08:02

رو نیست بهتره از تو فضایی که نشستی بیایی بیرون به عملکرد چهل ساله نظری بیندازید از این که خودتو بخواب بزنی حماقتت را بیشتر نمایان می کنی شخم زدن تاریخ را بنگری پادشاهان ایران هند و تاجیک و قسمتی از روسیه مال ایران بوده همان‌قدر که رضا خان ایران را به باد نداد جای شکر دارد در این چهل سال خوب چشماتو باز کن قسمتی از دریای خزر رفت معلوم نیست جنوب هم زیر ابی واگذار کردند به چینی‌های هم چیز خوار شرم و حیا هم خوب چیزیست اون مدرکتو باید بدی گل بگیرند

محمود 0 7 پاسخ 1399/6/26 -07:45

خدا لعنت کند کسانی را به مملکت خیانت کردندومیکنند،اینم بگم که هر آدم بیسواد نمیتونه بگه که چه شخصی خوب بود یا بد بود اینو باید تاریخ دان بگه*

ایرانی 25 3 پاسخ 1399/6/26 -06:29

رضاشاه یه وطن پرست به تمام عیار بوده.و برای سربلندی ایران بسیار تلاش کرده.((روحش شاد))

Hasan 18 2 پاسخ 1399/6/26 -04:26

کسی راجب ناپاکی کسی حرف میزنه که خودش پاک باشه بعد اگه. ملاک. امار خزانه داری امریکا ست دزدی شماها بیشتره اگه ملاک ادم کشتنه که شما روی چنگیز رو هم سفید کردید بعد فرق ادمهای اون وقت با مردم سال ۵۷اینه که اونها گول شماها رو نخوردن بعد شما خودت مدرک دکترات رو با هزار جور سهمیه گرفتی وگرنه از قیافه. ات پیداست پهن بارت نمیکردن

محسن 20 0 پاسخ 1399/6/26 -02:29

این جمله انصافا مضحک بود. (چرخش پهلوی اول به‌سوی آلمانها با چراغ سبز انگلیس بود)

علی 13 1 پاسخ 1399/6/26 -02:19

خیلی عتیقه است این یارو تو دو بخش باهاش مصاحبه کردین؟؟؟ یه جرات میگم یه گزاره درست نگفت تو کل مصاحبه. حیف وقت

هیاهو 23 4 پاسخ 1399/6/26 -02:08

رضا شاه مرد با شرف و با غیرتی بود هرگز کشور را به چین و روسیه نمیفروخت تاریخ قضاوت خواهد کرد که شما در این 40 سال چه بر سر این اب و خاک اورده اید کشور دچار قحطی و خشکسالی و فقر مطلق مردم و جنگ و دروغ و رانت و فساد نتیجه عملکرد جمهوری اسلامی است نه دشمن خارجی

علیرضا 1399/6/26 -09:38

آره ایشون راست میگن؟ !! چون رضا شاه مملکتو نفروخت مجانی به انگلیسی ها، و آلمانی ها، روس ها داد؟؟!!!!! خدا به هخامنشی ها رحم کرد !!!!!! آنها نپذیرفتن وگرنه الان کشوری به نام تمدن ایران نبود؟!!!!!!!!

مسیحا 20 4 پاسخ 1399/6/26 -02:06

تاریخ را فاتحان مینوشتند البته الان با کمک دنیای تکنولوژی نمیشه دیگه مثل اوایل انقلاب نمیتونید تحریف کنید اونموقع تمام حزب ها و روزنامه ها و حتی نوارکاست ممنوع بود که فقط حرف شما گفته بشه شخصا به روح فوت شده ها اعتقاد ندارم که بگم رضا شاه روحت شاد ولی رضا شاه موثرترین شاه ایران برای آبادانی و یکپارچگی ایران شد جمهوری اسلامی با سیاست هاش کاری کرد که در ۵۰ سال آینده اسلام مثل زرتشت فعلی اقلیت میشه

مهری 1399/6/26 -09:25

احسنت به شما؟!! درعجبم که چطوری تاحالا مورخان وتاریخ دانه‌ای بزرگ شمارا استاد خطاب نکردن؟! یه وقت به دل نگیرید اطلاعی ازشماوعلم تان ندارند!!! اگررضا شاه موثرترین دریک پارچگی ؟؟!!!! پس کورش،داریوش،نادرشاه ،بوق بودن؟؟!! !!!!!! برو ؟؟ بروجانم مطالعه کن تاببینی رضا شاه وپسرش بی خاصی ترین شاه های ایران بودن به گفته خود خارجی ها؟؟

....... 1399/6/26 -13:51

هیچ نظامی به اندازه پادشاهی پهلوی اسمش بد در نرفت. حیییییف

مسیحا 1399/7/2 -02:45

مهری در حدی نیستی که جوابت را بدم.. با توهماتت سیر کن.. چون رضا شاه ضد آخوند بود این حکومت آخوندی تمام عیار سعی در تخریبش داره.. اون شاهان که گفتی کشور گشا بودن ما باید بخاطر حمله ی نادر به هند از هندوها عذرخواهی کنیم

ahmad 34 0 پاسخ 1399/6/26 -01:51

مجلس الان خدایی طویلست

... 8 30 پاسخ 1399/6/26 -01:39

چقدر اسکل داریم که با 4 تا تبلیغات گول خوردن و فکر میکنن رضا شاه ادم خوبی بوده و کاری برای ایران کرده . واقعا متاسفم

چشم نیمه باز 1399/6/26 -09:00

اسکل تویی. تاریخ داره قضاوت میکنه . بعد 20 سال دیگه تاریخ حکومت به ظاهر اسلامی رو هم قضاوت خواهد کرد

پارسی 1399/6/26 -10:20

اسکل تویی که چشمهات رو بستی و خودت رو به خواب زدی و واقعیتهای جامعه رو نمی بینی ، روستاهای جنوب و شرق ایران بعد از 42 سال پس از انقلاب هنوز به آب آشامیدنی دسترسی ندارن ، اختلاس و فساد و فحشا سراسر جامعه رو گرفته و جوانان به دنبال مهاجرت هستند و .....و.... !!!!! آدمی که خوابه با یکبار صدا کردن بیدار میشه ولی کسی که خودش رو به خواب زده رو سرش بمب هم بترکونی بیدار نمیشه ، شما جزء دسته دومی که یا بخاطر منافع یا بخاطر جهالت خودت رو بخواب زدی.

ج 1399/6/26 -18:42

نه شما خوبین

داروغه 1399/6/26 -19:02

بی ادبی نکنی اسکل زاده

ج 26 3 پاسخ 1399/6/26 -01:31

هرچی بود مثل شما دزد نبود

خخخ 1399/6/26 -09:21

باید بارها نوشت روحت شاد مرد بزرگ بی ادعا.....

ایران 1399/6/26 -09:39

نه دزد نبود شاه دزد بود

مهری 3 18 پاسخ 1399/6/26 -01:15

چی شده این روزا یاد رضاشاه میکنید؟؟!! نکنه انگلیسی ها می خوان بیان؟!! !!!! آره رضا شاه روحت شاد حتما !!!! نادان این خدابود که گفت رضا شاه بروبه جهنم . حالا هی بگو رضا شاه ........ خداوند تمام آدم هارا با کسانی که دراین دنیا سنگش رابه سینه میزنند محشور بگرداند. امین یارب عالمین

آریایی 1399/6/26 -09:17

خدا کنه من یکی با رضا شاه محشور بشم نه با شما ریاکاران وطن فروش !!!!!!!!!!

؟؟؟ 1399/6/26 -12:31

انگلیس بهتره یا چین؟؟؟

محمد 19 1 پاسخ 1399/6/26 -01:08

خدا این مرتیکه بیسواد و صد البته بی مدعا را بیامرزد و از گناهان و اشتباهاتش بگذرد. ما که براش طلب بخشش داریم البته برای خودمان و پدرانمان هم همچنین. چون سالیان سال در موردش بد فکر می کردیم و حالا چرخش روزگار هنر این مرتیکه بیسواد بی مدعا را برایمان مشخص کرد. روحش شاد.

حاج قاسم 1399/6/26 -09:43

خداوند شما وپدرانتان رابا این بی مدعای باایمان محشور کند امین

.... 1399/6/26 -13:55

اینی که تو بهش میگی بی سواد حداقل فارسی رو بهتر از مسئولین الانی حرف می‌زد. تازه این بی سواد ترکی استانبولی رو هم مثله بلبل حرف می‌زد. این در حالیست که حسن که دکتراش رو از گلاسکو گرفته نمیتونه انگلیسی حرف بزنه

محمد 1399/6/27 -01:41

البته منظور از این که رضا شاه بیسواد خطاب می شود توهین به ایشان نیست کما اینکه ما پیامبرمان را هم امی (فردی که به مکتب نرفته است) می نامیم ولی به علم و دین ایشان ایمان داریم. علم را سوای سواد باید دید. لفظ رضا شاه بیسواد، در حقیقت کنایه به مسئولان امروزی (که همه فارغ التحصیل دانشگاه و حوزه علمیه هستند) می باشد. وگرنه علم حقیقی و قدرت مدیریت در درون و ذات انسانها ست نه در القاب امروزی مسئولان. البته با یادگیری می توان قابلیت ها را در علم و مدیریت بالا برد ولی نه با القاب . . .

ط ی 4 11 پاسخ 1399/6/26 -01:02

رضاخان آرارات کوچک را به آتاترک قرض داد !مسخره میفرمایید؟بگو درمسافرت فرنگ کوههای بزرگ آرارات را به آتاترک‌ بخشید انگار مال پدرش بود. حضرت آقا مردم خرگیر آوردید؟

کاربر ناشناس 1399/6/26 -13:47

جناب یوسف خان هنوز از کامت قبل درس عبرت نگرفتی دوباره اومدی کامنت گذاشتی نگاه به کامنت ها بنداز ببین چه خبره باز حرف خودتو میزنی اخه چرا؟

کاربر ناشناس 1399/6/26 -16:26

جناب کابر ناشناس سلام رفتی تو اینترنت سرچ کردی ببینی رضاخان کوههای آرارات را به آتاترک داد یا قاجار داد به ارمنستان ؟اگه اشتباه نکنم شما فرمودی قاجار کوههای آرارات به ارمنستان بخشید.

ی ط 1399/6/26 -16:32

یوسف اسم زیباست.عزیزم من حرف حق را میزنم به کامنت دیگران هم کاری ندارم. هرکس نظرش میتونه بده.

کاربر ناشناس 20 2 پاسخ 1399/6/26 -00:52

پهلوی هرچه بود روحش غریق رحمت الهی خدا ازتقصیرات ملت ایران بگذرد ظلم امروز روحانی نتیجه مرگ بر شاه مردم ایران است اعلحضرت رحمت الله داشت کشور را به آمریکا واروپا از نظر پیشرفت می رساند ملت واقعا در آسایش بودن حلب ۵ کیلوئی روغن نباتی ۳۰ سال یک قیمت در شهر وروستا داشت روحانی ساعتی نرخ ارزاق روزانه ملت فقیر را گران می کند

کاوه 28 0 پاسخ 1399/6/26 -00:51

به قول امام حسین: اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید.رضا شاه یک نظامی بیسواد،تمامی تلاشش را برای عمران و آبادانی و آموزش و پرورش مردم این سرزمین صرف کرد.قضاوت کنندگان تاریخ ، این مردمند.پس توهین به خدمتگزاران این کشور و تلاش در انحراف تاریخ خیانت به ایران است.هر حاکمی قطعاً ایرادات و ضعفهایی هم داشته و دارد.اما آنچه مهم است نیت و اهداف آنان است. در زمانیکه اجازه استفاده از نام کوروش را در استان قم بر این فروشگاه نمیدهند ادعای وطن دوستی توسط برخی مضحکه ای بیش نیست.یاد و نام تمام کسانیکه دلشان برای این کشور طپید و قدمتشان جز در راه اعتلای این خاک نپیمود گرامی باد.

زارع 19 0 پاسخ 1399/6/26 -00:33

تاجایی که من اطلاع دارم رضاشاه ایجاد دانشگاه خط اهن ارتش یکپارچه امنیت کشوری که شپش ازسروکله اش می بارید قحطی فقر البته من کاری به مسائل ایدوالوزیک ندارم ولی دراین مدتزمامداری نسبت به قبل از خود به اندازه هزار سال پیشرفت داشته

فرهاد 22 0 پاسخ 1399/6/26 -00:30

بخدا مجلس طویله بوده و الانم هست

فرشته کرمی 22 2 پاسخ 1399/6/26 -00:27

رضا شاه وسط جنگ جهانی ایران را صد سال جلو انداخت . وسط جنگ جهانی دانشگاه و راه آهن و جاده ساخت .خیابانهایی ساخت که در خاورمیانه هنوز که هنوزه بی نظیره. بعد چهار دهه با این همه تکنولوژی و ماشین آلات هنوز جمهوری اسلامی یک جاده کامل از تهران تا شمال ایران نتونسته بسازه . لطفا به شعور مردم توهین نکنید . مردم چشم دارند و مقایسه می کنند .

حسین 44 12 پاسخ 1399/6/26 -00:04

اگه رضا شاه نبود اون استاد تاریخ الان پینه دوز بود و‌شماهم‌ بجای وب سایت و فعالیت مجازی ، نهایت اهنگر بودین ایران زمانی ایران شد که رضاه شاه اومد باقیش همش شعره ...

علی 1399/6/26 -01:50

تو هم داشتی طویله نوه و نبیره های اون ملعون رو تمیز میکردی

سمیه اسماعیلی 44 12 پاسخ 1399/6/26 -00:01

شماها چند نفر کشتید هر چی بود از شماها بهتربود رضا شاه روحت شاد

کاربر ناشناس 1399/6/26 -01:08

خانمی رضا شاه را خیلی دوست داشتی؟ انشاالله آن دنیا با ایشان همنشین شودید.

علی 1399/6/26 -01:49

رضا خان ملعون باعث مرگ ۸ میلیون ایرانی بر اثر قحطی شد .

آریایی 1399/6/26 -09:19

علی سال 1297 که اون قحطی و کشتار به راه افتاد رضاه شاه بر سر کار نبود ؛ برو یه کم تاریخ بخوان !!!!!!!!

علی 1399/6/27 -05:22

آریایی ده بار خوندم تو بخون . بخاطر بی عرضگی رضا خان و تصرف ایران آذوقه های انبار شده توسط مردم را نیروهای نظامی بیگانه غارت کردند

سعید 22 7 پاسخ 1399/6/25 -23:49

خخخخخخخ... سردار سازندگی...روحت شاد...

با اسلام گرسنه بمان 1399/7/3 -09:13

روحش شادویادش گرامییییییییییییییییییییییی باد

خبر فوری در شبکه های اجتماعی
khabarfoori in social networks