ترانزیت بیش از ۵۵ هزار تُن فرآورده دامی از مرز بازرگان

رییس اداره دامپزشکی ماکو گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۵ هزار و ۹۴۲ تن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی در قرنطینه از طریق مرز بازرگان ترانزیت شد.

ترانزیت بیش از ۵۵ هزار تُن فرآورده دامی از مرز بازرگان

فاطمه آیرم روز دوشنبه بیان کرد: از این میزان، ۵۲ هزار و ۶۳۳ تن فرآورده‌های دامی که از مبدا کشورهای ترکیه و اروپایی بارگیری شده بود، پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی ترانزیت شد.

وی محموله های خام دامی و فرآورده های بیولوژیک را از عمده کالاهای ترانزیتی عنوان کرد و افزود: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می کند و همچنان در تسهیل تجارت منطقه‌ای تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: در این مدت از طریق قرنطینه مرز بازرگان، ۲ هزار و ۶۳۰ تن انواع فرآورده‌ دامی از کشورهای اروپایی وارد کشور شد.

رییس اداره دامپزشکی ماکو عمده کالاهای وارداتی بر اساس اولویت از طریق مرز بازرگان را واردات گوشت منجمد، دارو و خوراک ماهی عنوان کرد.

آیرم افزود: میزان صادرات فرآورده های دامی کشور از طریق مرز بازرگان نیز در این مدت ۶۷۸ تن شامل پودر گوشت طیور، ماهی زینتی، ضایعات پشم گوسفندی، چرم و پودر صدف معدنی بوده است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور که اپیدمی بیماری کرونا ویروس وجود دارد، از جمله مهمترین شرایط بازگشایی گمرک بازرگان استقرار و فعالیت سیستم ضدعفونی در نقطه صفر مرزی گمرک بازرگان است و تمام همکاران ما شبانه روز تلاش می کنند تا در این شرایط سخت به اقتصاد کشور و رفع نیازهای اساسی کشور در حوزه واردات و صادرات و حمل نقل کمک کنند.

گمرک بازرگان از اسفند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا به صورت یک‌طرفه از سمت کشور ترکیه مسدود شد و با رایزنی مقامات کشورمان این مرز مجدد در خرداد ۱۳۹۹ فقط برای ترانزیت و صادرات کالاها بازگشایی شده است.

اگرچه نگرانی هایی از کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا وجود دارد اما اتصال شبکه راه های کشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد ۱۰ کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول ۲۱ هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل برای تقویت این نقش است.

مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو (در آذربایجان غربی) قرار دارد؛ این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی راه اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها