بخش مهمی از نقدینگی کشور به گِل نشسته است

نماینده مردم اسفراین گفت: رکود فعلی در اقتصاد ایران موید آن است که بخش مهمی از نقدینگی کشور به گِل نشسته است.

بخش مهمی از نقدینگی کشور به گِل نشسته است

بخش مهمی از نقدینگی کشور به گِل نشسته استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در جلسه علنی امروز(یکشنبه، 5آذر96) در نطق میان دستور اظهار کرد: میزان نقدینگی در آغاز دولت یازدهم حدود 450 هزار میلیارد تومان بود که در آبان 96 به بیش از یک میلیون و 400 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه بین تورم و نقدینگی رابطه‌ای مثبت وجود دارد، ادامه داد: میزان تورم در سال 92، 36 درصد بود اما الان به حدود 10 درصد رسیده است و این سوال به اذهان می‌آید که نقدینگی کجا رفته است که این نقدینگی به صورت پنهان در ترازنامه بانک‌ها وجود دارد و اگر آن را به سمت تولید کانالیزه نکنیم باید شاهد تورم‌های 200 درصدی باشیم و رکود فعلی موید آن است که بخش مهمی از نقدینگی کشور به گِل نشسته است.

نماینده مردم اسفراین متذکر شد: از اقتضای اجرای طرح هدفمندی یارانه ‌ها در سال 89 تا هفت ماهه سال 96، 300 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است.

قوامی با اشاره به اینکه 30 درصد از این مبلغ از بودجه دولت برداشت شده است، افزود: بر اساس قانون هدفمندی 30 درصد به تولید، 20 درصد به دولت و 50 درصد هم در این طرح باید به صورت نقدی و غیرنقدی داده می‌شد اما 60 درصد این مبالغ در دولت یازدهم و دوازدهم، خلاف رویه دولت دهم تداوم پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه می‌بینیم که عدم توجه به این مسئله چه بلایی سر اقتصاد کشور آورده است و امیدواریم در بودجه سال 97 این مسیر غلط را اصلاح کنیم و به چرخه تولید برگردیم.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها