چرا گوجه فرنگی گران شد؟

طی هفته‌های گذشته سه محصول گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز با افزایش قیمت مواجه شدند که جزو تنها محصولات گران شده در بازار میوه و تره بار هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد که افزایش قیمت گوجه فرنگی طی هفته گذشته ناشی از کاهش قیمت تولید و عرضه این محصول بود؛ اما سیب‌ زمینی و پیاز هیچ اتفاقی در بازارشان نیفتاده و هر کسی این دو را گران کند، مرتکب تخلف شده است.

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، طی هفته‌های گذشته سه محصول گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز با افزایش قیمت مواجه شدند که جزو تنها محصولات گران شده در بازار میوه و تره بار هستند که البته آمارهای رسمی منتشر شده در بازار پایتخت نیز گویای همین وضعیت است، چرا که بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۶ آبان ماه، هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در سطح شهر ۳۸۹۸ تومان فروخته شد که نسبت به هفته قبل از آن ۱۵.۶ درصد، نسبت به هفته مشابه سال قبل ۷۳.۵ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۴.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته سیب‌زمینی و پیاز نیز گرچه نسبت به هفته قبل از این بررسی با کاهش بسیار جزئی و ناچیز قیمت مواجه شده‌اند، اما روند افزایش قیمت خود را نسبت به ماه و سال قبل ادامه داده‌اند چرا که هر کیلوگرم سیب‌زمینی ۲۰۶۳ تومان و هر کیلوگرم پیاز ۲۳۸۱ تومان در سطح شهر خرید و فروش می‌شود که نسبت به هفته قبل از ۲۶ آبان ماه به ترتیب ۰.۶ درصد و یک درصد کاهش قیمت داشته‌اند اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل به ترتیب ۵ و ۲.۴ درصد افزایش و نسبت به هفته مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۲.۳ و ۷۲.۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که در بازار عمده‌فروشی میوه و تره‌بار تنها گوجه‌فرنگی با افزایش قیمت مواجه شده و مشخص نیست که چرا دو محصول دیگر گران‌تر شده‌اند.

حسین مهاجران - رئیس اتحادیه میوه‌فروشان - در این باره به ایسنا گفت: تولید گوجه فرنگی حاشیه شهرها به پایان رسیده و از آنجا که تنها این محصول در این بازه زمانی منحصر به گلخانه‌ها شده است، عرضه کمتری پیدا کرده و نسبت به هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده است چرا که هر کیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه‌ای کیلویی ۳۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی تولید شده در فضای باز کیلویی ۲۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های آینده با آمدن گوجه فرنگی گلخانه‌ای از مناطقی مانند بوشهر و چابهار قیمت این محصول کاهش پیدا خواهد کرد، افزود: قیمت سیب‌زمینی و پیاز هیچ تغییری نکرده و هر کس آن را گران‌تر از هفته‌های قبل می‌فروشد، مرتکب تخلف شده و باید با آنها برخورد کرد، چرا که هر کیلوگرم سیب‌زمینی و پیاز بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان در بازار عمده‌فروشی فروخته می‌شود که نسبت به هفته‌های قبل نوسانی نداشته است.

221

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    لطفا بفرمائید چی ارزان شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها