چرا خانواده‌ها به سواد رسانه‌ای نیازمندند؟

احسان کفشدار طوسی*

چرا خانواده‌ها به سواد رسانه‌ای نیازمندند؟

در گذشته آدم‌ها درون حلقه‌های سنی مخصوص به خود رشد می‌کردند و حرکت افراد در یک مسیر مشخص طی می‌شد. اما امروزه نوجوان و جوان، با وجود ارتباطات بیش از حد اعتدال خود در فضای مجازی، اطلاعات فراوانی را از گروه‌های فکری مختلفی کسب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، با توجه به پیدایش رسانه‌ها و ابزارهای متنوع و گسترده جدید و اثرگذاری آنها در ارتباطات، فرهنگ، اخلاق، حقوق و سبک زندگی خانواده‌ها، می‌بایست فرهنگ صحیح استفاده از رسانه‌ها و تکنولوژی‌های نوظهور را مثل بسیاری از آموزش‌های مهم دیگر و بلکه جزو مهمترین آموزش‌های جامعه قرار داد تا به جای اینکه در فرهنگ حاکم این فضاها هضم شده، الگوی آن‌ها را پذیرفته و تحت مدیریت آنها قرار بگیریم؛ بتوانیم ابزارها و رسانه‌ها را مدیریت کنند تا جامعه و سبک زندگی خانواده‌مان را آن گونه که باید، بر اساس مبانی و سبک زندگی اسلامی قرار دهیم. در گذشته آدم‌ها درون حلقه‌های سنی مخصوص به خود رشد می‌کردند و حرکت افراد در یک مسیر مشخص طی می‌شد. اما امروزه نوجوان و جوان، با وجود ارتباطات بیش از حد اعتدال خود در فضای مجازی، اطلاعات فراوانی را از گروه‌های فکری مختلفی کسب می‌کند.

این امر خودش هویت فردی شخص را بر اساس مقوله‌ها‌ی فردی و سنی تحت تاثیر قرار داده است و یک آشفتگی نسلی در این عصر حاضر ایجاد کرده است و مثل سیلی خروشان، به سرعت در هر محیطی که وارد می‌شود آن مکان و فضا و محیط را تخریب می‌کنند و اعضای آن خانواده و جامعه را با خود می‌برد؛ کمتر محیط و خانواده‌ای توانسته‌اند، در مقابل آن طاقت و استقامت کنند، و فقط آن‌هایی که سواد رسانه‌ای به همراه تقوای کافی داشتند، یا کسانی که اصلا به این طوفان خروشان نزدیک نشده‌اند از خطرات آن در امان مانده‌اند.

*مدیر فرهنگی دانشگاه امام رضا(ع)

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سید رضا کسب زاده
    0

    سلام خدمت آقای کفشدار ممنون از متن خوب و زیبای شما اما به نظر ناکافی میرسید/اگر چند راهکار هم برای توازن و تقارن با عصر رسانه و اینترنت پیشنهاد میشد خیلی عالی بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها