ماجرای گرانی نان از اول آذرماه / قیمت نهایی نان چقدر شد؟

پس از کش و قوس ها در اعلام و اجرای برنامه گرانی نان امروز اتاق اصناف ایران رسما از افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در تهران خبر داد.

ماجرای گرانی نان از اول آذرماه / قیمت نهایی نان چقدر شد؟

به گزارش خبر فوری ، نان به‌ عنوان یکی از کالاهای اساسی و ضروری دارای اهمیت ویژه‌ای در سبد مصرفی خانوارها بوده و غذای اصلی بسیاری از افراد در کشورهای جهان را تشکیل می‌دهد.

نان در اسلام و در سایر ادیان نیز مورد توجه و عنایت خاص بوده است. جایگاه و اهمیت نان در دین اسلام تا به آنجاست که اهل ‌بیت(ع) بر احترام گذاشتن این ماده غذایی سفارش بسیاری کرده‌ و از هرگونه عملی که موجب بی‌احترامی به آن شود منع کرده‌اند. در ایران نیز نان ارزش و احترام خاصی برخوردار است و آن را برکت خدا می‌دانند و دور ریختن آن را نوعی گناه شمرده می‌شود. این روزها خبرهایی از گرانی این کالا به گوش می رسد.

افزایش قیمت نان

چندی است که طبق برنامه قرار است قیمت نان در کشور افزایش یابد.

محسن بهرامی ارض اقدس درباره افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان طبق برنامه از اول آذر نهایتا تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. این درحالی است که رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: با توجه به اینکه نرخ جدید نان و وزن آن در استان تهران هنوز به نانوایان ابلاغ نشده، هرگونه افزایش قیمت نان در این هفته غیرقانونی خواهد بود.

درحال حاضر برخی افراد نان را به قیمت بالا می‌خرند به‌طوری که نرخ مصوب نان سنگک ۸۲۰ تومان است اما با افزوده شدن کنجد با قیمت کمتر از ۱۵۰۰ تومان عرضه نمی‌شود و نان بربری نیز با وجود نرخ۵۵۰ تومانی، در شهر تهران با قیمت کمتر از هزار تومان فروخته نمی‌شود.

مرتضوی، رییس انجمن آردسازان نیز اعلام کرده بود که در پی تغییر قیمت نان، وزن چانه‌های نان تغییر نمی‌کند.

تعیین دستوری قیمت‌ها

از لحاظ اقتصادی تعیین دستوری قیمت‌ها سیاست تداخل در بازار است که باعث می‌شود سازوکار بازار به هم بخورد و بازار از طریق عرضه و تقاضا به تعادل نرسد. از طرف دیگر تعیین قیمت از سوی دولت سیاست مناسبی به نظر نمی‌رسد زیرا تعیین دستوری قیمت‌ها از سوی دولتی خود که مدافع حقوق مصرف‌کنندگان است و مانع گران‌فروشی سایر افراد هست، چگونه توجیه می‌شود؟

نرخ‌هاي مطرح شده هنوز نهايي نشده است

قاسم زراعتكار‌ با اشاره به اينكه نرخ‌هاي مطرح شده هنوز نهايي نشده است، افزود: نرخ جديد نان سنتي در استان تهران از امروز(ابتداي آذر ماه) اجرايي نخواهد شد و به محض نهايي شدن، زمان اجراي آن به نانوايان سنتي اعلام و ابلاغ خواهد شد.

اتاق اصناف افزایش قیمت نان را رسما اعلام کرد

اما صبح امروز سایت اتاق اصناف ایران از افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان در تهران خبر داده و زمان این افزایش قیمت را اول آذرماه اعلام کرده است.

در همین راستا اتاق اصناف با صدور بخشنامه‌ای ضمن اعلام وزن قانونی چانه نان به نانوایی‌ها مجوز افزایش قیمت را داده است. در متن این ابلاغیه که از سوی رئیس اتاق اصناف کشور ابلاغ شده آمده است: از تاریخ اول آذرماه ۱۳۹۶ نرخ جدید نان حداکثر با افزایش ۱۵ درصد به قیمت فروش فعلی نان با اوزان مختلف به شرح جدول زیر اعلام می‌گردد.

قیمت جدید نان

پس از کش و قوس ها قیمت انواع نان برای فروش در نانوایی‌های تهران اعلام و ابلاغ شد که به شرح زیر است:

بر این اساس قیمت نان بربری از ۶۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان

نان تافتون سنتی از ۴۰۰ تومان به ۴۶۰ تومان

قیمت نان سنگک از ۸۰۰ تومان به ۹۲۰ تومان

نان لواش و تافتون گردان نیز از ۲۱۰ تومان به ۲۴۰ تومان افزایش یافته است.

وزن چانه خمیر نان بربری

۵۱۰ گرم

وزن چانه خمیر نان تافتون سنتی

۲۳۰ گرم

وزن چانه نان لواش تافتون گردان

۱۴۰ گرم

وزن چانه نان سنگک

۵۶۰ گرم

بدیهی است همراه با افزایش نرخ مصوب نان نظارت مستمر بر ارتقای کیفیت به منظور کاهش ضایعات نان و احترام به مطالبات مصرف‌کنندگان مورد انتظار می‌باشد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • نگین
    0

    از ماست که بر ماست اگه روزی برسد که نان رو دونه ای ده‌هزار تومان هم بشود مردم عین مسخ شده ها می خرند تا کجا باید پیش برویم صبر تا به کجا

  • محمد
    0

    بنام خدا از مسئولین محترم قیمت گذاری نان درخواست دارم نسبت به ارزان کردن نان اقدام کنند !!!..........................یا ارحم الراحمین ...ارحم

  • دوباره گرانی
    0

    دوباره غم نان دوباره گرانی نان دوباره توجیهات صدمن یه غازبرای گرانی نان؛علی برکت الله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها