درس های اربعین برای امروز ایران / گپی با زائرانی که در پیاده روی حسینی شرکت داشتند

پیاده روی اربعین تمام شد اما حس و حال آن و تاثیری که بر بیش از دو میلیون زائر ایرانی گذاشته، هنوز ادامه دارد. باور ندارید؟ سری به مناطق زلزله زده کرمانشاه بزنید.

درس های اربعین برای امروز ایران / گپی با زائرانی که در پیاده روی حسینی شرکت داشتند

در روایات امده بعد از ظهود وضعیت به گونه ای است که افراد دست شان رادر جیب برادرشان می کنند و مقدار پول مورد نیازشان را برمی دارند و ان فرد خوشحال است که نیاز برادرش به وسیله او برطرف شده؛ زائران اربعین اذعان دارند که حال و احوال این پیاده روی شمه ای از احوالات ظهور است.

همه می خواهند گوی سبقت را در نیکی از یکدیگر بربایند. مصرند که زائران را مهمان خانه های خود کنند. در یکی موکب ها در حوالی عمود ۷۲۰ نشسته ایم و شرکت کنندگان از این پیاده روی می گویند.

ام میثم از اهالی نجف به خبرنگار اعزامی خبر فوری می گوید: ما در طول سال پول هایمان را جمع می کنیم تا در ایام اربعین به زائران اباعبدالله خدمت کوچکی بکنیم. زهرا شرکت کننده ایرانی است که در امریکا زندگی می کند.برایمان می گوید جالب است که هرکس از هر چه در چنته دارد فرو گذار نمی کند. یکی اب تصفیه می دهد . دیگری خرمای ارده ای ان یکی قهوه و نسکافه و دیگری شربت خاکشیر حتی دستمال مرطوب و عطر. از م.م دانشجو که همراه کاروان پیاده است می پرسم چرا در این پیاده روی آمده ای ؟

می گوید آمده ام احساس همدردی ام را با زینب کبری اعلام کنم. و ادامه می دهد: این بزرگترین کارناول پیاده روی دنیاست که شیعه رو به دنیا معرفی می کند . او عقیده دارد ما در معرفی غدیر کم گذاشتیم برای همین هست که خیلی ها از ان ابراز بی اطلاعی می کنند.

حال وقتی چنین پیاده روی ارامی با این حجم جمعیت از مرقد امام علی به سوی مرقد امام حسین برگزار می شود برای همه این سوال پیش می اید که چه خبر است؟ ای کاش رسانه ها در نشان دادن ابعاد این عظمت کوتاهی نکنند.

اوا در همین راستا ادامه می دهد باور کنین اهمیت و عظمت این پیاده روی خیلی بیشتر از فی المثل راهپیمایی بیست و دو بهمن است رسانه ها در نشان دادن ابعاد این عظمت کوتاهی نکنند. از او می پرسم از امکانات این پیاده روی راضی هستی؟ می گوید اینقدر اینجا همه خیر هستند که واقعا نمی شود گفت کم و کاستی وجود دارد.

اما یک نکته ی جالب در خیر رسانی فرهنگ مردسالارانه است و توضیح می دهد: تقریبا همه نوع داروی ضروری و غیر ضروری در داروخانه ها ی بین راهی و هلال احمر وجود دارد اما شما مثلا قرص ال .دی و نیز اچ.دی و امثال ان که خانمها نیاز دارند دوران قاعدگی شان به تا خیر بیفتد و زیارتشان خدشه دار نشود را در هیچ کدام از این مراکز درمانی بین راهی نمی بینید یا همه مدل امکانات مثل باند زخم و غیره دارند اما نوار بهداشتی برای خانمها ارایه نمی دهند

لیلا نیز می گوید در بعضی خیمه ها چاقو ناخن گیر و کلی وسایل مورد نیاز ارائه می شد اما موچین موجود نبود از مرندیز می پرسم پیاده روی اربعین را چگونه یافتی ؟ او برایمان می گوید از همه ی ملیت ها یک هفته دور هم می اییم و به برادرانه به فریاد هل من ناصر ینصرنی امام حسین لبیک می گوییم اما می گوید کاش وضعیت وای فا مثل سال های پیش بود امسال امکانات وای فا خیلی ضعیف بود

عباسی از خرمشهر برایمان می گوید کاش امسال شهرداری تهران هم مثل سال های پیش همکاری می کرد. آخر نظافت این مسیر طولانی با این همه زائر احتیاج به گمک شهرداری تهران دارد که این کمک به سلامت شهروندان خودمان نیز کمک می کند. ناصری در ادامه کمی بحث را به مسائل سیاسی روز ایران ربط می دهد: اگر شهرداری تهران کمک می کرد این شائبه پیش نمی امد که اصلاح طلبان در برنامه های مذهبی کم رنگ ظاهر می شوند

کبری از بجنورد خاطره ای از متکدیان نقل می کند : خیلی جالب است بعضی از متکدیان صدای ضبط کرده در بلندگو پخش می کردند و تقاضای کمک می کردند و حتی کمترین زحمت را به خود نمی دادند.

سحر باردار است و به پیاده روی اربعین امده است. از او می پرسم نمی ترسی برای خودت یا جنینت مشکلی پیش بیاید؟ لبخند می زند و با اعتماد به نفس می گوید وقتی در این راه قدم گذاشتم خودمان را به امام حسین سپردم و الان حتی یک درصد احتمال خطر نمی دهم چون به اقای کریمی خودمان را سپرده ام

از جمع شان جدا می شوم با خود می گویم کاش این مسابقه ی نیکی کردن را در همه ی روزهای سال تمرین کنیم...

این روزها وقتی می شنوم که موکب های حسینی در خدمت زلزله زدگان غرب ایران قرار گرفته، خوشحال می شوم که آن حال و هوای اربعین انگار دارد به کمک هموطنانمان می آید. تداوم این حس و حال خوب، ایرانی دیگر می سازد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها