ورود مجلس به موضوع حذف کنکور

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در گذشته سوء مدیریت‌هایی وجود داشت که وضعیت فرهنگیان در شرایط کنونی است و در مجلس یازدهم به دنبال آن هستیم که نظارت را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

ورود مجلس به موضوع حذف کنکور

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع سیاست‌گذاری در آموزش و پرورش با اشاره به جمعیت تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش مهمی از تکالیف آموزش و پرورش را در قالب سندتحول بنیادین تدوین کرده و وزارتخانه موظف به اجرای آن است. همچنین شورای عالی آموزش و پرورش و مجلس از دیگر نهاد‌های سیاست‌گذار در این عرصه محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: طی ۲-۳ سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان مجلس به بودجه آموزش و پرورش از محل‌های دیگر افزوده است. همچنین مجلس شورای اسلامی به موضوع رتبه بندی وارد شد و اخیرا هم ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بودجه آموزش و پرورش اختصاص داد علاوه بر آن به موضوع استخدام در آموزش و پرورش هم ورود می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: مجلس به دنبال آن است تا وزارت آموزش و پرورش وظایفش را با توجه به سیاست‌های بالادستی به درستی انجام دهد و در گذشته سوء مدیریت‌هایی وجود داشته است که وضعیت فرهنگیان در شرایط کنونی است و در مجلس یازدهم به دنبال آن هستیم که نظارت را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

منادی ادامه داد: با وجود پنج برابر شدن حقوق فرهنگیان، اما باز هم این قشر در جایگاه اجتماعی درستی از حیث معیشت قرار ندارد. در همین شرایط مجلس از اهرم‌های نظارتی خود همچون سوال و استیضاح استفاده خواهد کرد. همچنین در مورد رتبه بندی آموزش و پرورش اعتبار خوبی در نظر گرفت، اما اساس کار رتبه بندی مورد توجه قرار نگرفت.

او با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش تاثیر گذاری لازم را دارد افزود: تا سال ۱۴۰۱، ۳۲۰ هزار معلم از آموزش و پرورش خارج می‌شوند و اگر مصوبه استخدامی مجلس درباره نیرو‌های نهضتی و حق التدریس نبود معلوم نبود که این کمبود چطور جبران می‌شد.

شورای عالی آموزش و پرورش را باید تقویت کنیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از شروع به کار کمیسیون آموزش ۳۰ قانون مهم را استخراج کردیم که برای هرکدام یک نماینده و برای هردستگاه یک نفر را از کمیسیون مامور و مسئول کردیم. بر همین اساس شورای عالی آموزش و پرورش را هم باید تقویت کنیم و یک نفر را برای این کار در نظر گرفتیم هرچند که دونفر عضو ناظر از مجلس در شورای عالی داریم که بیشتر تشریفاتی هستند.

تلاش مجلس برای استخدام ۸ هزار دبیر پرورشی و روانشناسی
منادی با اشاره به اینکه اراده مجلس انقلابی است که با دولت در یک سال مانده تعامل کند، تاکید کرد: تلاش داریم تا برای استخدام ۸ هزار دبیر پرورشی و روانشناسی سازمان امور استخدامی مجوز دهد. همچنین وقت آن است که بررسی کنیم چرا معلمان ناراضی اند؟ چرا نسل جدید به سمت کنکور سوق پیدا می‌کند و مواردی دیگر از این قبیل را بررسی کنیم.

به دنبال حذف کنکور هستیم
او ادامه داد: به دنبال حذف کنکور هستیم و باید دید گردش مالی ۸ هزار میلیارد تومانی و پشت پرده آن چیست، کیفیت در آموزش و پرورش افت پیدا کرده است. باید در افزایش کیفیت معلمان دقت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: همه ورودی‌های آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان عبور کنند. در اساسنامه ماده ۲۸ دانشگاه آمده است که هر کس مدرک دانشگاه‌های دیگر را دارد در آزمون استخدامی شرکت کرده و بعد از پذیرش، دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان بگذارند و سپس وارد آموزش و پرورش شود.

منادی با اشاره به حذف معاونت پرورشی در برهه‌ای از زمان، گفت: پرورش یک کفه آموزش و پرورش است و باید معلم فیزیکی تربیت کنیم که به مباحث پرورشی بپردازد در واقع دانش آموزی که به سمت حیات طیبه برود نیاز داریم نه آنکه سکولار باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    دیگر الان که سهمیه هایتان لو رفته . و معلوم چندین سال تمام صندلی دانشگاهها در رشته های اول را چه کسانی یا خریدن یا با سهمیه وارد شدن و حق چقدر جوان که نه سهمیه داشتن نه پول ولی علم داشتن ضایع شد و حقوقشان پایمال.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها