سکته در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ شدیدتر است

پژوهشگران آمریکایی در پژوهش جدید خود، مطرح کردند که سکته در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، با شدت بیشتری رخ می‌دهد.

سکته در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ شدیدتر است

پژوهشگران "انجمن قلب آمریکا" (AHA) در بررسی‌های خود دریافتند که "سکته‌ ایسکمیک حاد" (AIS) در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، شدیدتر است، پیامدهای منفی بدتری دارد و بیشتر به مرگ و میر منجر می‌شود.

پژوهشگران در این پروژه، داده‌های مربوط به بیمارانی که هم به کووید-۱۹ و هم به سکته ایسکمیک حاد مبتلا بودند، از ۲۸ مرکز درمانی واقع در ۱۶ کشور جمع‌آوری کردند و سپس به مقایسه آنها با داده‌های مربوط به بیمارانی پرداختند که فقط از سکته ایسکمیک حاد رنج می‌بردند و به کووید- ۱۹ مبتلا نبودند. هدف آنها این بود تا ویژگی‌های بالینی را در بیمارانی که به هر دو مشکل مبتلا هستند، مشخص کنند.

پژوهشگران، بیمارانی را که بین ۲۷ ژانویه تا ۱۹ مه سال جاری در بیمارستان بستری شده و هم به کووید-۱۹ و هم به سکته ایسکمیک حاد مبتلا بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنها این بیماران را از نظر عواملی مانند سن، جنسیت و عوامل دخیل در سکته، با بیمارانی که به این مشکلات مبتلا نبودند، مقایسه کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که شدت سکته در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بیشتر است. همچنین این بیماران بیشتر در معرض خطر ناتوانی ناشی از سکته قرار دارند. میزان مرگ ناشی از سکته ایسکمیک حاد نیز در این بیماران بیشتر است.

در مقاله این پژوهش آمده است: چندین توضیح برای رابطه میان کووید- ۱۹ و شدت سکته وجود دارد. نتایج مقایسه دو گروه بیمار، پیامدهای بد سکته را در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ نشان می‌دهد. پیامدهای منفی کووید- ۱۹ از جمله سندرم پریشانی تنفسی، آریتمی قلبی، آسیب حاد قلبی، آمبولی ریه، سندرم ترکیب سیتوکین می‌توانند به مرگ بیمار منجر شوند. ارتباط میان کووید- ۱۹ و سکته، نیاز فوری به پژوهش‌هایی را نشان می‌دهد که با هدف مشخص کردن مکانیسم‌های مربوط انجام می‌شوند.

این پژوهش، در مجله "Stroke" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    جدیدا متوجه شدن که این بیماری لخته خون میدهد که میتوانند موجب سکته چه مغزی چه قلبی و حتی ناراحتی ریه بیشتر شود. پس باید در درمان رقیق کننده خون استفاده شود که جلوگیری از لخته شود.و بیماری که دو هفته در مراقبتهای ویژه است چون بدون حرکت است خونش لخته میشود و این بیماری هم تشدید میکند.این موضوع را. باید دارو به میزان لازم تزریق شود.تا لخته ندهد و بیمار دچار سکته چه قلبی چه مغزی و...نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها