گزارش خبرفوری از کوفه؛

گذری از پس‌کوچه‌های سرد کوفه/کوفه؛ شهر هزار رنگ بی‌رمق+عکس

پس کوچه های کوفه به یاد شبهایی که علی(ع) برای ایتام و رفع نیاز آنها کوچه گردی می‌کرد، روزه سکوت گرفته است و انگار تمایلی به پویایی و سرزندگی ندارند.

گذری از پس‌کوچه‌های سرد کوفه/کوفه؛ شهر هزار رنگ بی‌رمق+عکس

گزارش خبرگزاری از کوفه؛ شهر کوفه از منظر اینکه محل زندگی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بوده برای شیعیان اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین وجود مسجد مقدس که یکی از مساجد مقدس چهارگانه مسلمین است نیز باعث افزایش اهمیت شهر کوفه شده است.


اما وقتی حرف از کوفه به میان می آید، مظلومیت مطلق حضرت علی علیه السلام و فرزندان پاکشان در درجه اول در ذهن هر مسلمان شکل می بندد، کوفه در طول تاریخ خود بارها پذیرای پیامبران و امامان شیعیان بوده است اما می توان گفت کارنامه کوفه در مورد وفا به عهد و پای‌بندی به پیمان ها چندان خوب نبوده است.
همه ما نقل قصه های شبگردی‌های امام علی علیه السلام در این شهر و کمکشان به ایتام را شنیده‌ایم و داستان عهدشکنی کوفیان را با حضرت امیر علیه السلام بارها و بارها شنیده ایم.
رفتار کوفیان در طول تاریخ با این خاندان پاک مناسب نبوده است و مهرهایی که پایه نامه دعوت از حضرت امام حسین علیه السلام زده شد، مهر تاییدی بر دو دلی مردم کوفه از حمایت از این خاندان است.


اما شهر کوفه مسجد مقدسی را در خود جای داده که گفته می‌شود اولین خشت‌های بنای آن را حضرت آدم علیه السلام قرار داده‌اند و حضرت نوح علیه السلام پس از سیل آن را مرمت کردند، همچنین در سال ۱۷ هجری قمری به پیشنهاد سلمان فارسی مجدداً بازسازی شد.
همانطور که این مسجد در طول تاریخ خود بارها و بارها محل خلافت خلفا و حضرت علی علیه السلام در احادیث نیز نوید داده شده، که این مسجد مرکز حکومت منجی بشریت حضرت مهدی عجل الله خواهد بود.
در مورد این مسجد که محل ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان علی علیه السلام بوده است، احادیث بسیاری وجود دارد این جمله این حدیث که در بعضی روایات از مسجد کوفه به عنوان «قصری از بهشت» یاد شده است. امام علی(ع) می‌فرماید: «چهار قصر از قصرهای بهشت در دنیا قرار دارد: مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد بیت‌المقدس و مسجد کوفه».
مشجد کوفه محل دفن افراد بزرگی چون در کنار مسجد کوفه مرقد میثم تمار، خانه امیرالمومنین، دارالعماره کوفه، مرقد مسلم بن عقیل، مرقد هانی بن عروة و مرقد مختار قراردارد. این مسجد دارای مقامات متعدد برای پیامبران بوده و در بسیاری از آنها اعمال روحانی مسجد انجام می‌گیرد.


اما از قداست مسجد کوفه که بگذریم به سردی و سکوت شهر کوفه می‌رسیم؛ عجیب نیست اگر در کوچه پس کوچه های کوفه قدم بزنید و یاد مظلومیت امام علی علیه السلام بیفتید، تمام پس کوچه های کوفه هنوز به یاد شبهایی که علی علیه السلام برای ایتام و رفع نیاز آنها کوچه گردی می‌کرد، روزه سکوت گرفته است. انگار این کوچه ها تمایلی به پویایی و سرزندگی ندارند.


در سراسر کوچه ها که قدم بزنید تنها حسی که به انسان القا می شود تنهایی و مظلومیت امیرالمومنین است، این کوچه ها آنچنان خلوت است و بوی حضور امام علی علیه سلام را می‌دهد که حس می کنید دقایقی پیش حضرت علی علیه السلام از این کوچه ها عبور کردند انگار حسی انسان را به دنبال خودش در کوچه های سرد و بی‌روح کوفه سرگردان میکند.
در ادامه گزارش تصویری خبر خوبی از پس کوچه های خود را مشاهده می کنید برای مشاهده این گزارش اختصاصی اینجا کلیک کنید.

32

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مرتضوی
    1

    کوفه شهر هزار رنگ و هزار چهره ای هست که ننگ کشتن فرزند رسول الله و ظلم بر اهل بیت مطهر ایشان دامن گیرشان شده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها