همیشه مشکلات معیشتی به شکل افسردگی بروز نمی کند

یک مشاور روانشناس، گفت: همیشه مشکلات معیشتی و اقتصادی به شکل افسردگی بروز نمی کند، گاهی سختی ها باعث قوی شدن اندیشه ها و باورهای یک ملت می شود. 

همیشه مشکلات معیشتی به شکل افسردگی بروز نمی کند

محمد صابری نویسنده و مشاور روانشناسی گفت: اگرچه گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم دغدغه معیشت داشته باشند ولی با وجود همه کمبودها و چالش ها، رفتارهای اجتماعی ایرانیان نشان از خوشبینی آنها به آینده و افزایش امید به زندگی دارد.

وی تصریح کرد: جامعه خموده و بدبین به رویدادهای پیرامون خود بی تفاوت و کم توجه است، مشارکت اجتماعی کاهش می یابد و اعتماد به نفس شهروندان به شدت پایین است، درحالی که ایرانیان در مشارکت های عمومی به شدت فعال هستند و حتی در برخی موارد از مسئولان و صاحب منصبان کشوری نیز پیشی می گیرند.

صابری ادامه داد: مشارکت در تهیه بسته های معیشتی برای افراد نیازمند در ایام کرونا، نوع دوستی در زمان قرنطینه، حضور میلیونی و انتقام خواهی در جریان ترور شهید سلیمانی، مشارکت در انتخابات مجلس و رای دادن به چهره های انقلابی و همچنین ایجاد هزاران موسسه خیریه جدید در یکسال و نیم اخیر نشان می دهد که اندیشه و روان جامعه ایرانی بیش از گذشته خوشبین و امیدوار است.

وی با بیان اینکه خوشبینی ایرانیان را می توان در رفتارهای اقتصادی آنها مشاهده کرد، افزود: بر اساس آمار مسئولان سازمان بورس، از ابتدای سال تاکنون بیش از ده ها هزار نفر وارد بازار سرمایه شده اند و بازار بورس هر ماه یک رکورد جدید را در شاخص کل به ثبت می رساند، اگرچه برخی از روانشناس نماها در شبکه های ماهواره ای و حتی فضای مجازی تلاش می کنند، این عنصر قدرت را به عنوان ترس مردم در حفظ دارایی های خود نشان دهند، ولی واقعیت این است که اندیشه های خوشبین و امیدوار به آینده وارد ریسک های اقتصادی می شوند و این یک نشانه از پویایی ذهنی است.

این مشاور روانشناس اضافه کرد: اگر انگیزه های اجتماعی ایرانیان را در چندسال اخیر مورد واکاوی قرار دهیم درخواهیم یافت که باورهای مردم کشورمان به شکل فزآینده ای به سمت کمالگرایی سوق پیدا کرده که این نشانه بلوغ ذهنی یک ملت است. باور داشتن به تولید داخلی و بی نیاز دانستن خود به داشته های دیگر کشورها نشان دهنده اعتماد به نفس و خودباوری جامعه است که نمی توان از آن به سادگی گذشت.

صابری خاطر نشان کرد: همیشه مشکلات معیشتی و گرفتاری های اقتصادی به شکل افسردگی و رخوت بروز نمی کند گاهی سختی ها باعث قوی شدن اندیشه ها و باورهای یک ملت می شود. طی دو سال اخیر، کشور چندبار با زدن پهباد آمریکایی، موشکباران پایگاه عین السد و گرفتن کشتی انگلیسی، خود را در آستانه درگیری با ابرقدرت های دنیا قرار داد و در تمام این مدت جامعه ایرانی با اعتماد به نفس بالا و خوشبینی به آینده فعالیت های روزمره خود را سپری کرد که همه اینها نشان می دهد جامعه ایرانی از منظر ذهنی، پویا، عزتمند و خودباور است.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها