راست و دروغ های روزی به نام کوروش / کوروش، پادشاهی عادل یا افسانه ای در دل تاریخ؟

هرچند امروز هفتم آبان را روز کوروش می نامند ولی درباره سندیت تاریخی چنین روزی و حتی درباره روایتهای نقل شده از زندگی کوروش تردیدهایی وجود دارد.

راست و دروغ های روزی به نام کوروش / کوروش، پادشاهی عادل یا افسانه ای در دل تاریخ؟

به گزارش خبر فوری ، در چند سال گذشته شاهد گردهمایی گسترده برخی از هموطنانمان در در هفتم آبان در محوطه پاسارگارد و در اطراف آرامگاه کوروش هستیم. این روند که سال به سال بر اهمیت و گستردگی آن افزوده می شود می تواند به عنوان یکی از اتفاقات فرهنگی مثبت تلقی شود. به عبارت دیگر این تجمع را می توان گردهمایی بزرگی از ایران دوستان دانست که بر سنت نیاکان خود احترام می‌گذارند و بر خصلت های نیکو ایرانی ارج می نهند. با این وصف نکاتی چند در این باره گفتنی است.

روزی که در تاریخ ثبت نشده!

نخست ریشه یابی چنین روزی به عنوان روز کوروش است. برخی بر این اعتقادند که در چنین روزی کوروش بینانگذار سلسله هخامنشی به بابل وارد شد. گرچه ثبت چنین رویدادی در هیچ یک از منابع تاریخی وجود ندارد و اساسا نمی توان زمانی دقیق برای ورود کوروش در نظر گرفت و یا اگر براساس برخی منابع و مدارک تاریخی ذکری از ورود کوروش به بابل به میان آمده است قطعا آن روز، هفتم آبان نیست. گرچه براساس رویدادنامه نبونعید کورش روز سوم ماه بابلی وارد شهر بابل شده است که حال باید بررسی دقیقی درباره این روایت و تطبیق آن با روز هفتم آبان صورت گیرد. با این وصف بنا به روایتی سابقه نام گذاری این روز به نام کوروش به سال 84 باز می گردد که بحث آبگیری سد سیوند مطرح شد و برخی از پژوهشگران اقدام به راه اندازی کمیته به نام نجات پاسارگارد کردند تا با این کار از آبگیری سد سیوند جلوگیری کنند. به گمان این آنان،‌ آبگیری این سد باعث از بین رفتن آثار تاریخی مربوط به مسیر منتهی به تخت جمشید و پاسارگارد می شد. از این رو به پیشنهاد دکتر ورجاوند برای مقابله با چنین روندی روز هفتم آبان به نام کوروش بزرگ نامیده شد. همین مساله زمینه شد برای حضور آرام برخی از دوستداران ایران در محوطه آرامگاه کوروش تا ضمن حمایت از آثار نیاکان خود دوستی و همراهی خود را با تمدن ایرانی نشان دهند اما بعدها برخی از فرصت طلبان سلطنت خواه که همواره در پی موج سواری از اتفاقات و رویدادهای داخل کشور هستند به منظور موج سواری از رخدادهای ملی وارد میدان شدند و با براه انداختن کارناوال های مختلف از هیچ اقدامی برای تبدیل اجتماعات آرام مردمی به کانون های بحرانی و مزاحمت ساز خودداری نمی کنند از این قضیه سوء استفاده کردند و در قالب انتشار فایل های تصویری و صوتی متعدد که در آن عده ای با حضور در بین تجمع کنندگان به عقده گشایی‌های نژادی و سیاسی خود می پردازند و سخن از جدایی ملت‌ها و مذهب‌ها در ایران می گویند سعی در القای این مطلب کردند که گویی گردهمایان این مجمع انسانی عمدتا شامل مخالفان جمهوری اسلامی و منتقدان اسلام هستند.

این رویه البته در مناسبت‌هایی دیگری مثل چهارشنبه سوری هم رخ می‌نماید و در حالی که این مراسم ساده در سالهای نه چندان دور به آرامی برگزار می شد و چند سالی است که عده ای از جوانان بی مبالات با انواع و اقسام وسایل انفجاری به اقدامات خطرناکی دست می زنند و از این رو نیروی انتظامی و صدا و سیما بارها عواقب چنین حرکاتی را بسیار خطرآفرین برای سلامت افراد توصیف کرده اند همین عده سودجو و فرصت طلب با مقاصد سیاسی در بوق و کرنا کرده اند که حکومت با اصل شادی در بین مردم مخالف است. حتی از سوی این جریان مرتب این تذکر داده می شد که به هشدارهای ایمنی به هیچ وجه توجه نکنید و تا می‌توانید بر سرو صدای انفجارات و دامنه اقدامات مخرب بیفزایید.

بداقبال آن عده از هموطنان هستند که بدون توجه به سوءاستفاده‌های این فرصت طلبان در چنین دامی گرفتار می آیند و هم مراسمی این چنین را به چالش می کشند و هم خود دچار تبعات قضایی می شوند و حتی این امکان و فرصت را برای برگزاری چنین گردهمایی‌های آرامی بواسطه بروز چند حادثه امنیتی و سیاسی از بین می‌برند.

حرف و حدیثها درباره اینکه کوروش که بود

نکته دوم اینکه تردیدی نیست که با توجه به مدارک و منابع موجود و تبلیغاتی که بویژه از روزگار پهلوی اول و دوم به این سو در داخل و خارج مطرح شد کوروش به عنوان بینانگذار سلسله هخامنشی از چهره‌های سرشناس تاریخ ایران محسوب می‌شود و شاید کمتر زمامدار صاحب تاج و تخی است که از چینی اعتباری در بین مردم ایران برخوردار باشد. بسیاری از ایرانیان کوروش را شاهی دادگر می دانند که هنگام غلبه بر دشمن و دستیابی به سرزمین دیگران احترام ادیان را نگاه داشت و با نگاشتن فرمانی بر استوانه‌ای به عنوان بینانگذار حقوق بشر در جهان مطرح شد. البته در این باره هم حرف و حدیث‌های بسیاری مطرح است عده ای هم در وجود تاریخی کوروش و هم در فهم درست استوانه مورد نظر هم شک و تردیدهایی داشته و دارند. برخلاف برخی از پژوهشگران که محتوای این استوانه را جزو افتخارات ایرانیان در پایبندی به حقوق همنوعان خود می دانند گروهی دیگر برآنند که چنین برداشتی ناشی از ترجمه‌های محرف و مغلوطی است که از این استوانه ارائه شده و این فرمان چیزی جز فتح نامه یک فرمانروا متجاوز بعد از کشورگشایی نمی‌دانند. گرچه به نظر می رسد چنین راویان چنین روایتی از کوروش عمدتا ناراضیانی باشند که تحت تاثیر جو ناسیونالیستی برگرفته از دوران پهلوی که عمدتا بر آموزه های باستان گرایانه تکیه داشت و آریامحوری را سرلوحه اقدامات فرهنگی خود قرار داده بود به تفابل با آن پرداختند.

نگاه دینی به کوروش

در حوزه دینی هم نظرات پیرامون کوروش متفاوت است. در کنار تعاریف و تفاسیر برخی از بزرگان دینی از جمله علامه طباطبایی که کوروش را همان ذوالقرنین اشاره شده در قرآن کریم می دانند، روایت های دیگری از برخی دیگر از عالمان دینی است که او را شاهی ظالم و بیداگر می‌‌پندارند. با این وصف نکته اینجا است که کوروش چهره ای شهیر در بین ایرانیان است که به باور‌ آنها در روزگار خود عدل و داد گسترد و باعث عظمت ایران شد. طبعا بحث و بررسی پیرامون عملکرد و اقدامات کوروش به عنوان یک شخصیت تاریخی همواره باز است و پژوهشگران می توانند با مراجعه به منابع و مدارک تاریخی درباره اقدامات مثبت و منفی او پژوهش های لازم را انجام دهند اما نکته اینجا است که هدف اصلی ایرانیان از بزرگداشت کوروش این است که براساس شهرتی که او دارد، هموطنان ما می خواهند به عنوان اولین پاسداران همنوع خواهی و بشر دوستی در جهان خود را معرفی کنند. در روزگاری که همواره ایران مورد اتهام برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای قرار دارد طبعا یادآوری چنین اوصافی برای ایرانیان می تواند به عنوان یک پدیده مبارک تلقی شود.

گرچه باید به این نکته هم توجه داشت که عنایت حکومت پهلوی به تبار باستانی ایرانیان و تاکید بر آریا محوری عمدتا ناشی از توجه آنان به تسلسل خاندان‌های شاهی در ایران است که از 2500 سال پیش آغاز شده بود و تا زمان پهلوی دوم ادامه داشت. بسیاری از ایرانیان به تبار گذشته و افتخارات پیشنیان خود می بالند اما این نکته هم قابل تامل است که در سایه تاریخ سازی روشنفکران دوره پهلوی حسب ظاهر، تاریخ ایران از زمان ورود آریایی‌ها و استقرار نظام شاهنشاهی در کشورمان رسمیت دارد. این در حالی است تاریخ برای این سرزمین سابقه ای نه 2500 ساله که بیش از 5 هزار ساله در نظر گرفته است و به صراحت منابع و مدارک موجود تمدن‌های پیش از ورود آریاییان به ایران نیز مایه مباهات است. وجود تمدن‌هایی مثل شهر سوخته در سیستان، عیلام در خوزستان، جیرفت در کرمان، تپه حصار در دامغان، تپه سیلک در کاشان، اورارتو در آذربایجان، تپه گیان در نهاوند، تمدن کاسی‌ها در لرستان حاکی از این گذشته مششع است که البته چیزی از این روشنی و تابناکی در روایت روشنفکران آریا محور دیده نمی‌شود.

می شود عاشق فرهنگ ایران بود و از دستاوردهای قبل و بعد از اسلام این سرزمین دفاع کرد و به وجود فرهنگی مشترک در بین فارسی زبانان امروز جهان بالید اما در عین حال نژاد پرست نبود و با تاکید و تکیه بر نام آورانی مثل کوروش، بر اختلافات قومی، زبان، نژاد و ملیتی دامن نزد. از سویی دیگر اگر محصول عملکرد فرهنگی کوروش را دفاع از آزادی بیان و آزادی دین و مسلک بدانیم چگونه است که برخی بدون توجه به این رهیافت‌های گذشتگان این گونه تخم دشمنی با سایر ادیان الهی را می کارند و شعارهای ساختارشکنانه سرمی‌دهند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 62
  • ایران
    3

    زنده باد یاد کوروش کبیر زنده باایران وایرانی نام کوروش درطول تاریخ دردل تمام ایرانیان وطن پرست بوده وهست

  • بهنام
    4

    کاملا معلومه که ایرانی اصیل نیستی،واقعا شرم بر شما

  • الهه طهماسب
    4

    حالم از شما و نگاه ضد ایرانی و ضد ملی تون بهم میخوره امیدوارم یادتون بیاد که ایرانی هستید و انسان بشید از کانالتون خارج میشم

    نظرات شما -
    • منوچهر
      0

      الهه خانم نیازی به ناراحتی نیست شما میتونی یه تست ژنتیک بدی تا همه چیز معلوم بشه الان دیگه دنیای علم و ژنتیکه نه دنیای خیالات و خیالبافی

  • یوسف شهباززاده
    3

    با نوشته شما مخالفم و منطقی نمی دانم به نظر من از هویت تاریخی ایران و ایرانی باید حمایت شود و نباید سنگ اسلام رو اینقدر به سینه بزنید

  • حسن جعفری زاده
    2

    درود بر کوروش کبیر

    نظرات شما -
    • صادق
      0

      طاغوتی پالانی روز 7 آبان در چند دقیقه 50 تا کامنت فرستادی
      امیدوارم با کوروش خونخوار جنایتکار فاسد عیاش محشور شوی

  • بينام ونشان
    2

    مطمعن باشيد با اين تشكيكات بى پايه واساس هيچگاه نخواهيد توانست اردت مردم ايران وجهان را نسبت به كورش كبير كم كنيد البته اين حق شماست براى دفاع از خودتان به هر وسيله اي متوسل شويد

  • افشین زنگویی نیا
    1

    با کمال احترام نه شما و نه هیچ رسانه ی وابسته و خودفروخته ی دیگه ای هم نمیتونه راجب کوروش بزرگ شک و شبهه ای در دل مردم ایجاد کنه.

  • کامران
    2

    من فقط توصیه ام به نویسنده این مقاله این است که تحریف کردن تاریخ بنظر خودش درست است و آیا تمام مطالبی را که گفته صددرصد از صحت و سقم آن باخبر است.. بهتر است دوست عزیز کمی واقع بین باشیم.

  • فرزند کوروش
    2

    حتما باید تاریخ دقیق اعلام کنند خود نویسنده به تاریخ شناسنامش ایمان داره یک روز رو باید بلخره به اسم کوروش ثبت میکردن که اونم ۷ آبان بود حالا الکی میخواین مردمو منحرف کنین که چی

  • امير ستاري
    2

    شما كانال محترمي كه همچين مقاله اي مينويسي بايد به شما توضيح داد كه تمام دنيا عدالت كوروش قبول دارن بعد شما به عنوان يه ايراني واقعا بعيده كه مياي يه جوري اينو رد كني وواقعا جاي تاسف داره واميدوارم در سالروزهاي ديگه هم دنبال حقيقت وتاريخگردي انجام بدي

  • آرین
    4

    محمد بن عبدالله ؛ افسانه ، خرافات یا واقعیت ؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    متاسفم برای شما که به خاطر حفظ خودتون یا کمی پول تمدن ما رو زیر سوال می برید.مقاله ای که نه منبع مشخصی داره و نه سندی ارایه کرده و تنها زاده تراوشات ذهن نویسنده ای که بهش دستور دادن تا اون رو اماده کنه.در حالی که تمام دنیا کوروش کبیر رو به نیکی یاد میکنن عده ای که تنها به فکر دکان و دستگاه خیش هستند سعی در تشویش ذهن مردم ، ایجاد تردید و نابودی این تمدن و باقیمانده اعتبار ایران دارند.باشد که رستگار شوید.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      تمام دنیا ؟؟؟ بگویید اسراییل و یهودیان

  • ایرانی مسلمان
    0

    امان از تحجر امان از تعصب امان از سیاه نمایی!!!!!!!

  • داریوش آریایی
    1

    با دورود،دراین که کوروش کبیر شاهی دادگر صلحجو و عادل بوده شکی نیست زیرا این صفات را کسانی بیان میکنند که در دوره هخامنشیان زندگی میکردند و از نویسندگان کشورهایی بودند که دشمنان تاریخی ایران یعنی یونان و روم باستان بوده اند(هرودوت،گزنفن)که در واقع چنین صفاتی را از کوروش بزرگ اعتراف کرده اند و همانطور که نویسنده این متن فرمودند قبل از ورود آریاییها به کشور عزیزمان ایران تمدنهای دیگری مانند عیلام درخوزستان،شهر سوخته در سیستان،جیرفت در کرمان و...وجود داشته اما کورش کبیر بود که تمام ایران را متحد کرد و در برابر دشمنان ایستاد و حالا نام بردن از کوروش کبیر نه تنها بر اختلافات قومی،زبان،نژاد،ملیتی دامن نمیزند بلکه باعث متحد شدن مردم و یکپارچه ماندن تمام کشور عزیزمان ایران میشود.امیدوارم که اشتباه کرده باشم اما حس میکنم که دراینجا نویسنده با مهارت خاصی سعی در منفور نشان دادن کوروش کبیر و سنتهای ایرانیان دارد که جای تاسف دارد

    نظرات شما -
    • علی
      0

      البته این چنین نگاهی به تاریخ نظر شماست که از طرف آریایی سازان به شما القائ شده است ولی سندیت تاریخی ندارد . واقعیتهای باستان شناسی از نابودی تمدن ایرانی به دست کوروش و اخلاف حکایت می کند نه از اتحاد آنها . کتیبه بیستون سند جنایت علیه بشریت داریوش است و پوریم سند جنایت خشایار . ایرانیان هیچگاه تا قبل از رضاشاه کوروش را نمی شناختند ولی اسکندر را مدح کرده اند .

  • شایان
    0

    چرا نژاد پرست نباشیم؟! اروپا و امریکا و عرب نژاد پرست باشن ما که از کل دنیا قدیمی تریم نباشیم؟!

  • وئتادذلادذرلادذ
    2

    خیلی احمقه هرکی که اینو نوشته واقعا جای تاسفه که شما اینو گذاشتین

  • سجاد
    1

    میدونید جالبه شماها و امثال شما رسانه بر عکس اینکه مثل اسمتون در فکر روشنگری در هر موردی باشید بر عکس برای حفظ منافع خودتون حالا من میگم به ناچار زیر بار زور میرید که چه مطلبی رو بزارید و چه مطلبی رو نه اینکه مردم رو بی عقل و شعور فرض کنید خیلی بده من خودم با افتخار ایرانی مسلمان هستم نه به اجبار کسی اما اینکه بخواید تاریخ و فرهنگ غنی کشور خودتونو که دنیا در حسرتشه رو زیر سوال ببرید برا حفظ بعضی چیزا برا من قابل درک نیست شما دارید کسی رو زیر سوال میبرید که دنیا بهش افتخار میکنه و اکثر مردمی که به یادبود اون بزرگوار جمع میشن به احترام اون بزرگوار هستن نه جانی و ضد انقلاب و نژاد پرست.عوضش امثال مختار که تاریخ ازش بعنوان یه جانی و ادم کُش یاد میکنه یه ادم بزرگ جلوه میدید.چیزهایی از روز عاشورا و اتفاقاتش به زبان میاد که انگار تمام اون منطقه دوربین گذاشته بودن و تمام جزئیات رو پوشش داده بودن که انقد دقیق مداحان و بقیه به خورد ملت میدن هیچوقت شکی در حقانیت اماما نبوده اما شماها اگه در فکر روشنگری هستید به این چیزا بپردازید و جلوی جعل تاریخ رو بگیرید هرچند اگه شاید منم اینچنین منبع عظیم درآمدی از این رسانه داشتم شاید خبرهای کذب بزرگتری مینوشتم امیدوارم لااقل منصف باشید و نظرمو مثل خیلی سایتها بلاک یا جزئی ازشو نشر ندید ممنون

  • امین
    1

    چند گرفتی بابت نوشتن این مقاله؟ دوست دارم بدونم قیمت قلمت و قیمت انسانیتت چنده؟

  • داريوش
    1

    اگر غير از اين مينوشتى شک ميکردم

  • محمد
    0

    سلام برشما یک نکته ای که اینجا باید گفت این هستش که کوروش یه سری طرفداران افراطی و تندرو داره که به فحاشی علیه دین و امامان معصوم میپردازن و این یکی از دلایلی هستش که بنده 7 ابان به مقبرش نمیرم بهتره مهربان باشیم و به عقاید همدیگر احترام بذاریم

  • صادق آذر
    0

    دراینکه کوروش پادشاهی مقتدر وخوب برای ایران زمین بوده شکی نیست ولی چیزی باعث تاسف است اینکه از روز گرامیداشت اوبه عنوان ابزاری برای حمله به اسلام ومسلمانی استفاده شود....مانباید درزمین دشمن بازی کنیم وامثال چنین یادبودهای تاریخی را وسیله ای برای ایجاداختلاف قرار دهیم که درغیراینصورت یاد کوروش وامثال او درنظرتمام ایرانیان گرامی نخواهد بود

  • ایران
    2

    شما که راس میگین!! لابد فردوسی و حافظ و سعدی هم احتمالا طبق تحقیق شما احتمال داره توسط سلنطنت طلبا یا اسرائیل یا آمریکا ... بوجود آمده باشن . برید یه خورده از تاجیکستان یاد بگیرین. الان دیگه مثل 20-30 سال پیش نیست که اینجوری بخواین عقاید خودتون رو تحمیل جامعه کنین . ماشالا براحتی از فضای مجازی میشه الان کلی اطلاعات بدست آورد. پس لطفا ازین مقاله های داستانی و تخیلی خودتون دست بردارین.با تشکر

  • مهدی محمدی
    0

    بااین مقاله باتوجه به اینکه کانالتون خیلی مخاطب داره بسیارمتاسف گردیدم کوروش همیشه دریادوخاطرهرایرانی اصیلی میمونه وخواهدموند واقعا متاسفم براتون که درکمرنگ کردن هویت ایرانی این مطلب روبه رشته تحریر درآوردید!!!!!!!!

  • کیان
    0

    درود بر ادمیت...درود بر عدالت...درود بر میهن پرستی...درود بر کوروش کبیر...درود بر نادر شاه افشار که بر خلاف تعاریف نادرست از بهترین شاهان ایران بود...درود بر ایران و ایرانی...درود بر کهن ترین تمدن و تاریخ بشریت...تاریخ سرزمینم در ذهن و در قلبم هک شده وچیزی نیست که با تعاریف و مقاله های اینچنینی خدشه ای به آن وارد شود...من کیان هستم یک ایرانی...یک اریایی...درود به همه ایرانیان

  • شاهم کوروش
    0

    درود بیکران بر مردی که باعث افتخار ایران و ایرانی شد.آقای نویسنده زیاد انتظاری از شما و خیلی های دیگر که در این زمینه خود را صاحب نظر میدانند نمیرود و مردم با اصالت ایران.بازهم تأکید میکنم بااصالت.میدانند کوروش کیست و چیزی از تعصب و افتخار و شکوه و ارادتی که نسبت به ایشان دارند کم نمیشود و اگر متوجه شده باشی که قطعأ با این نوع نوشته نشده ایی هر سال بر تعداد افرادی که این روز مقدس را گرامی میدارند و خواهند داشت بیشتر میشود قرار نیست حتمأ ۷آبان روزی باشد که کوروش در آن روز به طور یقین وارد بابل شده باشد همینکه این روز را مختص به بزرگ مردی که انسانیت و شرافت و عدالت را به تمام جهانیان آموخت کافیست.چه میشه کردکه همین شماها هستین که اصالت خودتان را زیر سوال میبرین و با تمام مستنداتی که در مورد کوروش و تمدن هخامنشی موجوده باز هم بخاطر منفعتی که میبرین به راحتی همه چیز و اثالت ایرانی را زیر سوال میبرین.تأسف باره.درود بر کوروش.درود بر داریوش.درود بر سرزمینم ایران.

  • رقىه-ح
    0

    کشورهای دیکه جعل سند میکنن و تاریخ کشورهای دیگه رو میدزدن که براخودشون تاریخ بسازن اونوقت شما تاریخ خودتان را انمار میکنین وای به حاله کشور ما !!!!!!!!!!من خودم ترک زبانم اما ایرانیم وبه کوروش کبیر افتخار میکنم

  • س.ت
    0

    متاسفم برای شما. متاسفم برای این همه بغضتان لعنت خدا بر همه زبانهایی که برای سیاست خط شک و تردید روی تمدن ایران و اسم و رسم اریایی میکشن. کدوم پژوهشگران به دادگری کوروش شک کردن؟ کدوم کتیبه و دست نوشته ادعای شمارو ثابت میکنه؟ چرا اینهمه بی غیرت شدید که برای مطامع سیاسی حاضرید تمام تاریخ رو به تردید و شک بکشید که چی؟ که چرا مردم هفت ابان میرن پاسارگاد. شما بگو کی برن؟ هفت آبان دروغ. شما بگو مردم کدوم روز برن؟ شما مشکلت با هفت آبان نیست. مشکلت با اونجا رفتنه! آدمیزاد!

  • نيلا
    1

    متاسفم واستون،امريكا و كشورهاي اروپايي ارزوشون هست يك دهم اين تاريخ رو داشته باشن،حالا ما كه داريم هم نميدونم واسه چي همه سعي دارن انكارش كنن،همون بي هويتي حقمونه و دوس ندارين كسي تو دنيا همچين گذشته ي خوبي رو از ما بدونن فقط ميتونم بگم متاسفم

  • کوروش
    1

    ﺷﻌﺮﯼ ﺍﺯ ﺑﺎﻧﻮ ﺳﯿﻤﯿﻦ ﺑﻬﺒﻬﺎﻧﯽ ﺑه ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﺣﺬﻑ ﻧﺎﻡ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺳﯽ ﺗﺎﺭﯾﺦ : ﻫﺮﮔﺰﻧﺨﻮﺍﺏ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺍﺭﺍ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺳﺎﺭﺍ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺎﺑﺎ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﺎﺭﻭﻥ ﺯ ﭼﺸﻤﻪ ﺧﺸﮑﯿﺪ، ﺍﻟﺒﺮﺯ ﻟﺐ ﻓﺮﻭ ﺑﺴﺖ ﺣﺘﺎ ﺩﻝ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ، ﺁﺗﺶ ﻓﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺩﯾﻮ ﺳﯿﺎﻩ ﺩﺭﺑﻨﺪ، ﺁﺳﺎﻥ ﺭﻫﯿﺪ ﻭ ﺑﮕﺮﯾﺨﺖ ﺭﺳﺘﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﯿﺎﻫﻮ، ﮔﺮﺯ ﮔﺮﺍﻥ ﻧﺪﺍﺭ ﺭﻭﺯ ﻭﺩﺍﻉ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ، ﺯﺍﯾﻨﺪﻩ ﺭﻭﺩ ﺧﺸﮑﯿﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺩﻝ ﺳﭙﺎﻫﺎﻥ، ﻧﻘﺶ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺮ ﻧﺎﻡ ﭘﺎﺭﺱ ﺩﺭﯾﺎ، ﻧﺎﻣﯽ ﺩﮔﺮ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ ﮔﻮﯾﯽ ﮐﻪ ﺁﺭﺵ ﻣﺎ، ﺗﯿﺮ ﻭ ﮐﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺩﺭﯾﺎﯼ ﻣﺎﺯﻧﯽ ﻫﺎ، ﺑﺮ ﮐﺎﻡ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺷﺪ ﻧﺎﺩﺭ ﺯ ﺧﺎﮎ ﺑﺮﺧﯿﺰ، ﻣﯿﻬﻦ ﺟﻮﺍﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻮﺁﻥ ﺣﮑﯿﻢ ﺗﻮﺳﯽ، ﺷﻬﻨﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺳﺮﺍﯾﺪ ﺷﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻋﺮ ﻣﺎ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﯿﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺨﻮﺍﺏ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﺍﯼ ﻣﻬﺮﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﺑﯽ ﻧﺎﻡ ﺗﻮ،ﻭﻃﻦ ﻧﯿﺰ ﻧﺎﻡ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ۷ ابان روز جهانی کورش بزرگ گرامی باد

  • احسان
    0

    اصلا فرض بر این باشه کوروش آدمی ظالم و بدی بوده، اینکه یه ایرانی ازش بد بگه جای شرم داره، مغول ها با وجود اینکه چنگیز خان یکی از خون خوار ترین آدم های جهان بود بهش افتخار میکنن، حالا چرا یه ایرانی تلاش میکنه بعد های منفی و دروغین کوروش رو که بیشتر دشمنای ایران و تاریخ ایران باور دارن رو به ما نشون بده؟ چرا یه مقاله درباره خدمات کوروش نمیدین؟ چرا درباره زندگی نامه کوروش نمیگین؟؟ ننگ بر شما، از کانالتون هم خارج میشم.(لطفا آزادی بیان رو از کوروش یاد بگیرید و نظر/کامنت من رو پخش کنید).

  • اریایی
    2

    تنها افتخار ما نژادمان است کوروش لیاقت پرستش است و او را می پرستیم

  • صابر
    0

    هیچ ترسی نیست و هیچ موقع این روز فراموش نمی شود. چون گناهی نیست... بلکه تاریخ ایران زمین است و ما هم ایرانی هستیم...................... 7 ابان روز کوروش کبیر مبارک........ پدر تمام پارس زبانان جهان ........ امروز به همه نشون داده شد این روز غیر قابل فراموشی هست

  • ایرانیان
    0

    یه سوال از نویسنده این سطور دارم شما که میگین طرفداران کوروش از زمانی که 7 مهر روز کوروش نامگذاری شده به نفاق و دشمنی و خشونت دامن میزنن؛ سوالم اینه که طرفداران کوروش از اولین روزی که پاسارگاد جمع شدن تا به حال چند نفر انسان ایرانی رو زدن، زخمی کردن، زندانی کردن، شکنجه کردن، و یا کشتن،.... و مخالفینشون چند نفر رو؟!!!

  • زهرا هوش اوری
    0

    اولا چرا نگوییم ما ایرانی هستیم ..از نظر شما چه چیز غلطی دارد .!!!!!!!!! حرف بدی هم که کورش نمی ند از نظر انسانیت ......ازادی ..فکر واندیشه .....چرا بگوییم عرب هستیم .اگر این را بگویم شما حتما راضی می شوید کاری به کسی ندارید .......دوم اینکه .دوما چرا دین را به ملیت ربط می دهید ..همان طور عربها قبلاز 1400 سال پیش خود را عرب می دانستند الن هم عرب می دانندچرا ما باید خودمان را عرب بدانیم به جای ایرانی ............. اگر این طور باشد مسیح در اورشلیم یا فلسطین الان بدنیا امده ..تمام مسیحیان دنیا باید بگویند ما اسرائیلی هستیم ...یک کم فکر کنید بعد مقاله بنویسید

  • علی
    0

    کوروش کبیر چه اسمی بزرگ که همه دنیا از آن یاد می کنن الا در ایران کوروش دنیا را فتح کرد کاری به ادیان نداشت منو شما در کشور به یکدیگر رحم نمی کنیم بعد میگویم منشور حقوق بشر را کورش کبیر نوشته عزیزم شما فرهنگ داخلی را به درستی انجام بده اگر کوروش را قبول داری فقط انجام بده

  • حسین
    0

    سلام،دوستان احترام به عقاید شرط شعور شماهاست،من میگم کورش بزرگ بوده و هست ولی نباید به ادیان یا بزرگان ادیان دیگر توهین کرد،هر کس باید از اصالتش دفاع کنه در برابر معاند ولی دفاع نه تخریب(بد دفاع کردن برابر است با تخریب ناخواسته). درود بر انسانیت و انسانها و پیامبرانی که باری رستگاری انسانها رنجها تحمل کردند و درود بر انهایی که رهروان واقعی انانند.

  • ر محسن پور
    0

    بهتره نویسنده به فرهنگ غنی عرب های بدوی افتخار کنه نکنه قرآن و تفسیری که علامه طباطبایی در مورد ذواقرنین داده اند نیز منکر و خود را چند سرو گردن از علما بالاتر می دانند عرب پرستی و فرهنگ جاهلیت آن شده دکان کاسبی برای مشتی کاسب مسلک

  • مهرزاد
    0

    لعنت بر تحجر..خزعبلات شما حقیقت داره و افسانه نیست..کوروشی که تمام دنیا بر حقانیت و عدالتش مهر تایید زدن دروغه..حتی بزرگانی چون علامه طباطبایی در تفسیر المیزانشن نزدیکترین شخص به ذوالقرنین کوروش دانسته.. شما دنبال نابودی تاریخ هستید تا چرندیات خودتان زیر سوال نره.. بدبخت ملتی که تاریخ خود را نداند و تیره بخت تر از آن ملتی است که علاقمند به دانستن تاریخ خود نباشد و شوربخت تر از همه ملتی است که تاریخ خود را به سخره می گیرد..کوروش ذوالقرنین..

    نظرات شما -
    • نادر
      0

      اتفاقا مشکل اینجاست که اکثر مردم ایران، اطلاعی از تاریخ سایر سرزمین ها ندارن و اینجوری بهشون القا شده که ایران درخشان ترین تاریخ دنیا رو داره و هیچ بنایی بهتر از تخت جمشید نیست، کافیه بری به معماری های باستانی سایر نقاط دنیا رو مطالعه کنی و اونوقت متوجه میشی که تخت جمشید در مقابل اون بناها چیزی نیست. در ضمن بنای باستانی نشانه تمدن نیست، بلکه میتونه نشانه برده داری و استفاده شاهان از برده ها و اسرا باشه. تمدن یعنی اینکه مردم اون سرزمین دانش بالایی داشته باشن، برای مثال اگر تاریخ بین النهرین (عراق امروزی ) رو بخونین اونوقت تمدن واقعی رو میشناسید. اختراع خط، کشاورزی مدرن، حساب و ریاضیات و ... ، اینها نشونه تمدنه. ولی کشورهای دیگه انقدر تاریخشون رو تو بوق و کرنا نمیکنن و گرنه الان شاهد این بودیم که تو عراق، فضای مجازی پر باشه از حمورابی و اولین کتبیه قانون بشریت و از این جور چیزا، تازه یه عده دروغگو هم پیدا میشد که میگفتن که کتیبه قانون حمورابی رو سردر سازمان ملل آویزون کردن (متاسفانه این دروغ در مورد منشور کوروش در ایران گفته شده و خیلیها هم باورش کردن)

  • مهدی الهی
    2

    داداچ اشتب نوشتی تنها پادشاه دادگر و عادلی که دنیا تا به امروز به خودش دیده کوروش کبیر بوده و بعد از ان هم نخواهد امد درود بر پادشاه پارس

  • بهرام شجاعی
    0

    بنده هیچ نقدی درمورد مطالب و نظرات شما دوستان نمیکنم ولی چند تا سوال از چرا کوروش دارم اول اینکه چرا بجای فحاشی از اقدامات کوروش برای پاسخگویی استفاده نمی کنید دوم ما پادشاهان زیادی تو کشور داریم که خدمت زیادی به کشور کردن چرا فقط اسم کوروش به زبان میارید سوم سجده به مقبره کوروش چه معنایی داره چهارم اعتقاد به دین اسلام وقران چه تناقضی با دوسداشتن بدون تعصب و بدون توهین به ائمه که با تخریب عربا قصد توهین به امامان و پیامبران میباشد وجود دارد پنجم اگر به ملیت و تاریخ خود میبالید چرا همدیگر رو برای استفاده از اجناس ایرانی به تمسخر میگیرید پنجم با وجود احترام زیاد هخامنشیان به مقام وحجاب زن چرا در کشور ما مدرن بودن ،روشنفکر بودن وبا کلاس بودن را به معنای نداشتن حجاب میدانید ششم چه کسی با اطمینان میتونه بگه آریایی اصیله با وجود جنگ های متعدد به ایران هیچ ضمانتی برای اصالت آریایی وجود نداره اینها چند تا از هزاران سوالی هست که نیاز به پاسخ واقعی ومعقولانه داره.

    نظرات شما -
    • احسان
      2

      کمبود آگاهی من رو بپذیرد، من فقط نظر خودم و در حد دانش خودم پاسخ شما را میدهم، اگرچه احساس میکنم خودتون جواب این سوال ها رو میدانید. سوال۱: من تقریبا تمام نظر ها رو خوندم و ندیدم کسی ناسزا و فحش بگه، حالا ممکن یکم لحن ها تند بود، در ضمن چرا مردم در نظر ها باید درباره خدمات کوروش بگن؟ چرا سایت خبر فوری نمیگه؟ سوال۲: اگه گوش ها تونو باز کنید میبینید که درباره باقی شاهان ایران مظلب زیاد گفته میشه ولی چرا مردم بیشتر از کوروش مگن در این مقاله جواب این سوال شما نهفته است. سوال۳:نادانی و جهالت در همه چیز وجود دارد، پیشنهاد من این است که این مبحث رو باز نکنید چون در دین این جور مسائل خیلی بیشتر تا میهن پرستی، برای خودتون میگم چون به نفع دین نیست. سوال۴:دقیقا دوست داشتن تاریخ ایران چه مشکلی داره که انقد مذهبیون(بعضیا) نسبت به کوروش حساس هستن؟ سوال۵: شما بر چه اساس این قضیه رو به کل مردم ایران مخصوصا دوست داران ایران و تاریخ ایران ربط میدی؟ کم هم نیست کسایی که جنس ایرانی میخرن و با همه خوبی و نقاط ضعفه اش کنار میان. چرا این رو نمیبینید؟ فرش خونتون ساخت چینه؟ مبلمان خونتون ساخت ایران نی؟ حالا چون مردم از بعضی چیز ها مثل خودرو سازس گلایه دارن میشه دلیل بر وطن فروشیشون؟ نباید به تاریخشون افتخار کنن چون مثلا ماشین ها یا بهتر بگم ارابه های مرگ تولید داخل رو نمیخرن؟ اگرچه مردم ما از خودرو سازی ایران حمایت نکردن، چون جز سود جویی بعضیا چیز ندیدن نا امید شدن. دوباره سوال ۵!:در زمان هخامنشیان به نجابت و شخصیت زن اهمیت میدادن، یادم نمیاد جایی خونده باشم که بگن هخامنشیان زنان خود را تا خرتناق تو لباس میکردن که مبادا مردانشون چشم چرانی نکنن. یادم نمیاد تحت عنوان که زن پاک و لطیف است ، حقوق زن رو پایمال کنن. سوال۶: اگر شما معنی لغت ایران رو میدانستید این سوال رو نمیکردید، معنی ایران یعنی سرزمین آریایی ها که از شاهنامه فردوسی گرفته شده، حالا هرکه در این سرزمین بدنیا بیاد آریایی حساب میشه، ولی از نظر ژنتیکی، درست است آریایی خالص کم داریم و شاید هم نداریم ولی بدون شک اگر تست dna گرفته شود درصدی از ژن همه ما آریایی است، حتی اگر ۱ درصد هم ژن آریایی باشد، یک آریایی حساب میشی، در حالی که میدانیم خیلی بیشتر از ۱ درصد است، در ضمن تقریباً ۶۲ درصد مردم ایران پارس هستند که اگر ژن این افراد رو بگیرید مطمئنا بیشتر از ۵۰ درصد(حدس خودم) ژن آریایی هست. ببخشید که اطلاعاتم کم بود، اگه مشکلی در حرف های من میبینید خوشحال میشم بهم بگید.(امیدوارم خبر فوری پاسخ من رو انتشار بده)

  • دیجی علی
    1

    واقعا برای خودم و هموطنهام متاسفم که تاریخ اعراب رو درست میدونن درحالی که خیلی از علما اتفاقاتی رو که خیلیا توی مراسمها به خورد مردم میدن رو بی پایه واساس میدونن..کلی هزینه میشه تا تاریخ اعراب به صورت فیلم دربیاد ولی حتی از حرف زدن در مورد تاریخ غنی ایران جلوگیری میشه .به نظر شماها تاریخ ایران 35 ساله هستش و قبلش طبق کتاب تاریخهای مزخرفی که دوران درس به خورد ماها دادن فقط بی کفایتی پادشاهان بوده وبس ..دلی مردم هشیارن و میدانند که تاریخ ایران غنی و پرا ز پادشاهان بزرگی چون کورش وداریوش و....بوده و افتخار به آریایی بودنمان میکنیم ..اگر میتوانستید حتی اسم ایران رو هم عوض میکردید و اسم عربی روش میگذاشتید

  • سیروس
    2

    اگر تنها گناه من دوست داشتن کوروش هست این گناهی است که هرگز از آن توبه نخواهم کرد.. اگر دوست داشتن اسطوره های خاک میهنم دلیل بر نژادپرست بودنم هست باشه من نژادپرستم! و درود بر هر آنکه شایسته درود است..

  • S
    2

    اینجا که گفته تاریخ ما پنج هزار ساله است طبق سند متین .ولی چرا انقدر اصرار دارید حاکمان قبلی این سر زمین که همه نه ولی انسان های درستکاری هم بین شون بوده رو سر کوب کنید . بنظرم همه مردم میدونن که ایران تمدن چن هزار ساله داره. ولی اینجا بحث ما کوروش کبیره که پادشاه دادگری بوده . سر افکندگی ما اینه که تاریخی که عرب ها به سرزمین مون به نام اسلام حمله کردن الان سالنامه ماست اینجاست که نویسنده باید به خودش بیاد که ۲۵۰۰ سال بازم بهتره تا ۱۳۹۶ سال و این نهایت بد بختیه. زنده باد ایران

  • دیجی علی
    2

    در تایید حرف کاربرS باید بگم بله اگر تاریخ ما 2500 بود کسی مثل ترامپ جرات نمیکرد خلیج پارس را خلیج عربی بگه ولی وقتی تاریخمون عربیچه انتظاری میشه داشت از این بیگانه ها؟...در ضمن همین چند روز پیش بود که برای اثبات نام خلیج پارس دست به دامان کتیبه های به جا مانده از دوران کورش کبیر شده بودند اما حالا کتیبه ها و منشور حقوق بشررو مزخرف میدونن واقعا جای خجالت داره.

  • سامان
    2

    شمافقط یک مشت عرب پرستید که دوست دارید تاریخ ایران وایرانی بودن ایرانی ها رو جعل کنید

  • سامان
    1

    لطفاً جواب بدید که چرا می خواهید تاریخ مزخرف 1400ساله ی عربی روجایگزین تاریخ اصیل 7000ساله کنید؟

  • سامان
    0

    من دیگه باشماعرب تبارهایی که فقط بخاطرزندگیتون تو ایران ایرانی محسوب می‌شود کاری ندارم وازکانالتون خارج می شم

  • علیرضا
    0

    درود بی کران به عزیزان، از موش بگیر تا عقاب از گوسفند بگیر تا شیر ولا انسان...تا انسان همه جوز «ذات هستی» هستیم ،پس هم دیگه رو مسخره نکنید. حیوانات برای بقاء زندگی باید گوشت یک دیگر رو میل کنند نوش جانشان

  • شاپور حسین زاده
    0

    جمشید پادشاه پیشدادی یا هما کیانیان قبل ازماد برایران حکومت میکردن یعنی ایرانیان اصیل بومیان قبل از اریایی هستند

  • باران شوقی
    0

    لطفا همدیگرو مسخره نکنید به هم احترام بگذارید همدیگرو دوست داشته باشیدالان همه ماایرانی هستیم اکثریت مسلمانیم حتی اگر دینه دیگری هم بین ما وجود داشته باشه بازم ایرانی هستندباید هم دوست داشته باشیم وبه هم احترام بزاریم

    نظرات شما -
    • پسر پاسارگاد
      0

      ایرانی هایی که به پادشاهان خودشون احترام نمیزارن دارن بی احترامی می کنند حرف های این سایت از فحش هم بدتره حالا کی به شما گفته ما ایرانی هستیم ؟

  • پارسا
    0

    کوروش‌پادشاهی‌است‌

  • پسر پاسارگاد
    0

    نام نیک رفتگان ضایع مکن تا بماند نام نیکت پایدار

  • نادر
    1

    ما که نفهمیدیم وقتی اعتبار میخواهیم دست به دامن آخوندا همین طباطبایی میشیم و تاریخ هرودوت یونانی که همه می دونن ما کشور ایران و روم که یونان و بقیه کشورها شامل میشد جنگیدیم نباید اصلا به حرفش گوش داد یا به تاریخ تازی اعراب طبری و بلعمی که ما که میگیم اعراب بد هستن نباید اسناد مون از سخن اونا باشه . واقعا از کجا باید یافت این حقیقت رو ؟ ی عده هم اونقدر بزرگ کردن که اگه بگی اینجا ایراد داره میخوان آدم رو تیکه تیکه کنن والا .

  • Parsa
    0

    شما میگید اگر کوروش وجود داشت چرا شاهنامه فردوسی حرفی از کوروش در اشعارش نزده ولی من میگم چرا داخل شاهنامه فردوسی شعر ( چو بخت عرب بر عجم..) را حذف کردند و میگن اینجور اشعاری وجود نداشته چرا هر کاری می‌خوان با تاریخ میکنن

  • ایرانیان
    1

    بابا جون ما دوست داریم با حضرت کوروش تو جهنم بریم ولی با تندروهای مذهبی به بهشتشون نریم . توروخدا دست از سر مردم فلک زده ایران بردارین . باباجون ۹۰درصدمردم ایران شماها رو نمیخوان. ولمون کنین توروخدا ... برین فلسطینی ها ولبنانی ها وسوریه ای های عزیزتون رو به بهشت دورغی تون هدایت کنین .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها