خانه تاریخی امام جمعه کبابی نمی‌شود!

نیما پرن‌فر با بیان اینکه از سه ماه پیش منتظر تأیید طرح مرمت خانه امام جمعه توسط صندوق احیاست گفت: کاربری فرهنگی و پذیرایی، در شأن خانه خواهد بود قرار نیست این بنای تاریخی، کبابی شود.

خانه تاریخی امام جمعه کبابی نمی‌شود!

نیما پرن‌فر سرمایه‌گذار خانه تاریخی امام جمعه در محله ناصرخسروی تهران است شرکت او که در حوزه راه فعالیت دارد، پیش از این در خانه آقاجان نسب بابل نیز سرمایه‌گذاری کرده و اکنون این بنا را به عنوان مرکز خدماتی، پذیرایی و گردشگری به مرحله بهره‌برداری رسانده است سال ۹۷ نیز در مزایده صندوق احیای آثار تاریخی برای سرمایه‌گذاری در خانه تاریخی امام جمعه برنده شد تا به این بنا بعد از مرمت، کاربری فرهنگی و پذیرایی داده و به مدت ۱۲ سال از آن بهرهه‌برداری کند.

او در گفتگویی درباره این مزایده گفت: به دلیل مشکلاتی که در سازمان سابق میراث فرهنگی و وزارتخانه فعلی وجود داشت بهمن ماه سال ۹۸ این بنا را تحویل گرفتیم. یک ماهی طول کشید تا سرایدار و یگان حفاظت این بنا را تخلیه کرد. طرح مرمتی خود را به صندوق احیای آثار تاریخی به عنوان زیر مجموعه این وزارتخانه دادیم ولی هنوز پاسخی به ما نداده‌اند. اعلام کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مراکز دولتی هنوز موفق به بررسی فاز یک طرح نشده‌اند اگر این بررسی انجام شود فاز اول مرمت را آغاز می‌کنیم. در فاز اول، سردر، ورودی حیاط و سالن پایین مرمت می‌شود. سپس در فاز دوم سراغ غلام‌گردش‌ها می‌رویم و بعد از آن طرح مرمت تالار آئینه و تالار نقاشی نیز داده خواهد شد. مرمت این دو تالار طولانی و سخت است.

خانه تاریخی امام جمعه کبابی نمی‌شود!

او درباره کاربری فرهنگی خانه امام جمعه گفت: با یکی از مجموعه‌داران برای تغییر کاربری طبقه بالا صحبت کرده‌ایم قول داده اگر مرمت به خوبی پیش برود، مجموعه خود را برای مدت سه سال در خانه امام جمعه به نمایش بگذارند. این مجموعه شامل آثار تاریخی و مجسمه‌های متعلق به دوران قبل از اسلام است که خاص بوده و جایی هم به نمایش گذاشته نشده است پس می‌تواند این آثار، در کنار زیبایی‌های این خانه روایت‌گر تاریخ باشد. در واقع اینجا موزه موقت آثار تاریخی می‌شود.

وی توضیحی هم درباره کاربری پذیرایی این خانه داد و گفت: از آنجا که کاربری فرهنگی و پذیرایی برای این بنا در نظر گرفته شده، طبقه پایین و حیاط را به بخش پذیرایی اختصاص می‌دهیم. ولی تصور اینکه قرار است بخش پذیرایی خانه امام جمعه به کبابی تبدیل شود، اشتباه است بلکه می‌خواهیم کاربری تعریف کنیم که در شأن بنا باشد.

پرن‌فر گفت: از روز اول که صندوق احیا، کاربری فرهنگی و پذیرایی برای این بنا انتخاب کرد؛ هر دو بخش فرهنگی و پذیرایی را با هم دید ولی منتقدان تنها بخش پذیرایی این بنا را می‌دیدند. درحالی که صندوق احیا در زمان تعیین کاربری، اول کلمه فرهنگی و بعد پذیرایی را آورده است.

خانه تاریخی امام جمعه کبابی نمی‌شود!

این سرمایه‌گذار درباره اینکه آیا با کاربری فرهنگی و پذیرایی، هزینه‌های انجام شده در خانه برگشت داده می‌شود و به صرفه خواهد بود یا خیر گفت: رقم سرمایه‌گذاری حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است البته این برآورد متعلق به سال ۹۶ و ۹۷ بوده و از آن زمان به کار به تأخیر افتاده است باید برای جبران این تأخیر، زمان قرارداد را طولانی‌تر کنند تا بتوانیم افزایش هزینه‌ها را مدیریت کنیم. امیدواریم بازگشت سرمایه را داشته باشیم. سعی می‌کنیم یک مدل موفق ارائه کنیم تا روند مرمت و بهره‌برداری از این بناها رونق پیدا کند. برای این هدف اگر هزینه کنیم مشکلی نیست.

سرمایه‌گذار خانه تاریخی آقاجان نسب بابل درباره اینکه چقدر برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری لازم است در این خانه هزینه شود، گفت: حداقل هزینه‌ای که دیده شده بین ۷ تا ۸ میلیارد تومان است اما تا زمان بهره‌برداری هزینه‌ها زیادتر می‌شود تازه اگر با افزایش قیمت‌ها مواجه نشویم.

پرن‌فر زمان شروع مرمت خانه امام جمعه را پس از تاییدیه طرح توسط صندوق احیا دانست و توضیح داد: به محض اینکه تاییدیه طرح را بدهند و مجوز شهرداری را بگیریم، مرمت خانه را شروع می‌کنیم بخش خصوصی آخر ماه باید حقوق بدهد برخلاف بخش دولتی. هر روزی که این مدت زمان برای گرفتن مجوز طول بکشد ما بیشتر ضرر می‌کنیم این خانه طبق قرارداد ۱۲ سال در اختیار ماست دو سال مرمت و ده سال بهره برداری زمان می‌برد.

خانه تاریخی امام جمعه کبابی نمی‌شود!

پرن‌فر با اشاره به اینکه امکان بازدید عموم مردم از این بنای تاریخی وجود دارد افزود: بازدیدکنندگان باید در صفحه اینستاگرام خانه ثبت‌نام کنند چون بازدیدها محدود به روزهای فرد است و هزینه ۵ هزار تومانی نیز گرفته می‌شود ما می‌خواهیم مردم فرق قبل و بعد از مرمت را ببینند و با این خانه که سال‌ها درش بسته بوده، آشنا شوند. ضمن اینکه قدر جایی که برای دیدنش آمده‌اند را بدانند. زمانی که مرمت تالار آئینه و نقاشی را شروع کردیم، امکان بازدید به هنرمندان نیز داده می‌شود تا نوع مرمت و نحوه کار را از نزدیک ببینند. این بازدیدها محدود است اما برای عموم نیز مهیا خواهد بود که اگر علاقه دارند مراحل مرمت را از نزدیک ببینند.

وی با حضور گروه‌های فیلمبرداری در این بنای تاریخی چندان موافق نیست و افزود: حضور گروه‌های فیلمبرداری ممکن است به این بنا آسیب بزند. ضمن اینکه معمولاً بازدید مردم نیز در حین کار آنها متوقف می‌شود. ترجیح می‌دهم این خانه به روی مردم همیشه باز باشد تا اینکه برای مدت محدودی در اختیار گروه فیلمبرداری برای ساخت فیلم و سریال قرار گیرد.

این سرمایه‌گذار گفت: به عنوان فرد عادی معتقدم ضمن اینکه تمام بناها را می‌توان نفیس دانست، می‌توان گفت که هیچکدام نفیس نیستند. باید بتوان روشی پیدا کرد که از این بناها محافظت شود. چون اگر مرمت نشوند از بین خواهند رفت. آثار تاریخی روزبه روز خراب‌تر می‌شوند باید به هر دلیلی بتوان آنها را واگذار کرد چون به نفع بناست. شاید یک جایی را هم مثلاً شهرداری مرمت کرده و این مرمت چندان حرفه‌ای نبوده باشد اما از اینکه آن بنا به محل تجمع معتادان تبدیل شود بهتر است. بنابراین معتقدم باید بتوان سرمایه‌گذاران را برای مرمت و تغییر کاربری بناهای تاریخی تشویق کرد.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها