عجیب ترین ملاک های زیبایی در قرون وسطی / از گردن دراز تا تراشیدن مژه

ملاک های زیبایی در طول زمان تغییر بسیاری یافته است. شاید باور این نکته سخت باشد اما زمانی گردن دراز داشتن یا تراشیدن مژه و ابرو ملاک زیبایی زنان بوده باشد.

عجیب ترین ملاک های زیبایی در قرون وسطی / از گردن دراز تا تراشیدن مژه

شاید همه ی ما با دیدن عکسهای زنان زیباروی عصر قاجار متحیر شویم و از اینکه چگونه مردمی در وصف زیبایی این زنان شعر می سرودند به فکر فرو رویم. بنا به اعتقاد بسیاری، زیبایی نه امری مطلق بلکه نسبی است و در هر جامعه ای بنا به فرهنگ و سنت خودش متفاوت است. این ملاک های زیبایی در طول زمان متغیر بوده است و در هر دوره ای به شکلی ظهور کرده است.

در زیر به برخی از این ملاک ها اشاره می کنیم:

جمجمه دراز :

محققان و باستان شناسان در مصر و پرو جمجمه هایی پیدا کردند که به صورت غیر طبیعی دراز بوده اند. پس از بررسی آنها مشخص شد که این شیوه ای جهت تزئین و آرایش مردان و زنان باستانی بوده است. انسانهای اعصار گذشته برای زیباتر جلوه کردن طی عملیاتی که چگونگیش هنوز مشخص نیست، سرهای خود را دراز می کردند.

پای کوچک :

این رسم در چین بسیار رواج داشته است. زنان کفش های بسیار تنگ به پا می کردند تا پاهای کوچکتری داشته باشند. این رسم تا قرن 20 هم رواج داشت. اما دولت جریمه ای را برای این نوع آرایش اعمال کرد و سعی کرد آن را از بین ببرد چرا که بسیاری از مردم بر اثر این نوع آرایش فلج شدند.

دندانهای تیز همچون حیوانات وحشی :

در برخی از قبایل هندی و جنوب آسیا این رسم بسیار رواج داشت. مردان دندانهای خود را مانند حیوانات وحشی نیز می کردند. این باعث جذابیت بیشتر آنان نزد جنس مخالف می شد.

دراز کردن گردن :

این رسم هنوز هم در برخی قبایل جنوب و جنوب شرق آسیا رواج دارد. در این شیوه زنان در گردن خود حلقه هایی می انداختند و هر بار حلقه ای به آن می افزودند تا گردن خود را دراز تر کنند. در برخی موارد گردن یک زن دو یا سه برابر می شد. زنانی با گردن های بلندتر بسیار جذاب تر می شدند. این شیوه البته آسیبهایی هم به زنان وارد می کرد. در برخی موارد گردن یک زن آسیب می دید و دیگر قادر به حرکت دادن آن نبود.

خال کوبی صورت :

یکی از شیوه های مرسوم در قبیله مائوری نیوزلند. این رسم بیشتر بین مردان مرسوم بود

تراشیدن مژه و ابرو:

تراشیدن ابرو و مژه در زنان اروپایی عصر رنسانس بسیار رایج بود و از نشانه های زیبایی به شمار می آمد.

پوست سفید و یخ:

ملکه الیزابت اول بسیار از این شیوه استفاده می کرد. ترکیب سرکه و سرب در آن زمان برای سفید کردن پوست و برفی کردنش بسیار به کار می رفت. البته بعدها مشخص شد که این ترکیب بیشتر باعث زرد شدن چهره می شود.

خال گذاشتن:

در قرن هشتم بسیار رواج یافت . این خالها معانی بسیار ی هم داشتند. مثلا اگر روی گونه سمت راست خال وجود داشت یعنی زن مورد نظر ازدواج کرده است و اگر سمت چپ گونه بود یعنی زن بیوه بود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها