همه چیز در مورد حشیش و حشیشی‌ها

مطالعات نشان داده است بیش از 50 درصد کراکی‌ها ابتدا حشیش مصرف می کردند ؛ برخی افراد بدبین، پرخاشگر، کسانی که توان مقابله با واقعیت را ندارند و ... معمولا مصرف کنندگان حشیش هستند.

همه چیز در مورد حشیش و حشیشی‌ها

حشیش چیست؟

به گزارش خبر فوری ، حشیش صمغ چسبناک از بوته کانابیس است که معمولا به صورت تکه های جامد مکعبی شکل فروخته می شود و در رنگهای مختلف از قهوه ای کم رنگ تا سیاه دیده شده، در ساختمان ترکیبی اش به صورت انواع مختلف از خشک و سخت گرفته تا نرم و شکننده دیده می شود. معمولا آن را خرد و ریز کرده و در پیپ و یا سیگارهایی که با دست درست می کنند، می پیچند و با ماری جوانا یا توتون مصرف می کنند، حشیش به صورت خشت پخته می شود. نامهای خیابانی آن (Pot, Smoke, grass, Hash) می باشد، از نظر طبقه بندی فارماکولوژی، تضعیف کننده یا محرک سیستم اعصاب مرکزی است.

حشیش به فارسی دَری «چرس» ماده‌ای‌ست که از انگم گیاه شاه‌دانه به دست می‌آید. تفاوت حشیش با ماری‌جوآنا در این است که ماری‌جوانا از برگ و گل خشک شدهٔ گیاه شاه‌دانه حاصل می‌شود.

ترکیبات مؤثر در حشیش کمابیش همان ترکیبات سایر قسمت‌های گیاه شاهدانه با خلوص بالاتر است. برگ و جوانه این گیاه گراس نامیده می‌شود. روغنی که از صمغ شاهدانه تهیه می‌شود، خالص‌ترین حالت ماده توهم‌زای مصرفی است که از شاهدانه به دست می‌آید. تأثیر حشیش، ناشی از تتراهیدروکانابینول (THC) است که یک توهم‌زای طبیعی به شمار می‌رود.

بزرگ‌ترین مراکز تولید حشیش در جهان، کشورهای مراکش و پاراگوئه هستند و استرالیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا هم بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان حشیش و گراس را در خود جای داده‌اند.


آثار مصرف حشیش:

- تغییر در درک رنگ و صدا

- افزایش اشتها

- تند شدن ضربان قلب

- قرمزی چشمها

- اختلال حافظه، گیجی و بی توجهی به اطراف

- به هم خوردن تعادل حرکتی

- علایم روانی شدید مثل شنیدن صداهای غیر واقعی، صحبتهای نامربوط، رفتارهای غیر عادی، اضطراب و افسردگی

- اضطراب و افسردگی در عرض چند دقیقه شروع می شود و بسته به میزان مصرف چند ساعت طول می کشد. چنانچه حشیش خورده شود علائم دیرتر شروع می شود اما مدت طولانی تری می ماند.

اثرات کوتاه مدت:

باید دانست که اثرات حشیش با توجه به مقدار و نوع استفاده (کشیدن یا خوردن) متفاوت است. وضعیت جسمی و سلامت فرد از جمله وزن، اندازه، خلق و خوی فرد، درجه تحمل و ... فرق می کند.

اثرات کشیدن حشیش در عرض چند دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود و 2 تا 4 ساعت باقی می ماند. در صورت خوردن هضم آن به طور بطی و کند صورت می گیرد. لذا اثر آن به تدریج و طولانی تر می گردد، معمولا فرد پس از مصرف حشیش احساس آرامش و راحتی می کند، قوه درک و احساس او افزایش می یابد، رنگها به نظرش شفاف تر و روشن تر می آیند، صدها به نظر از فاصله دورتر به گوش می رسد.

به هر حال در ادراکات حسی به خصوص بینایی و شنوایی تحریف به وجود می آید، اشتها افزایش می یابد، مخصوصا در مورد غذاهای شیرین.

عوارض مصرف طولانی حشیش:

- بیماری های تنفسی مزمن و سرطان ریه

- نازایی در زن و عقیمی در مرد

- از بین رفتن سلولهای مغزی (پوک شدن مغز)

- تشنج

- اختلال روانی شدید و پایدار

- کم شدن علاقه و انگیزه برای زندگی، شغل و روابط اجتماعی و خانوادگی


آیا حشیش اعتیاد آور است؟

برخلاف عقیدة رایج بین مردم که فکر می‌کنند حشیش باعث اعتیاد نمی شود، "حشیش اعتیادآور است".

کسی که مدتی حشیش مصرف کند، به راحتی قادر به ترک مصرف آن نخواهد بود و در صورت مصرف نکردن دچار علایمی مثل اضطراب، بی قراری، بی خوابی، درد عضلانی، اسهال،‌ تهوع و استفراغ می‌شود.

از همه مهمتر اینکه ترک حشیش به علت فشار روانی شدید و احساس اشتیاق فراوان برای مصرف بسیار مشکل است و مصرف‌کنندگان باید بدانند که در صورت یکی دوبار مصرف کردن حشیش ممکن است به آن معتاد شوند.


مصرف پزشکی:

حشیش به عنوان مسکن و ماده رفع بی خوابی که ایجاد آرامش می کند و THC و دیگر مشتقات برای درمان برخی از بیماریها از جمله آسم و صرع می تواند مورد استفاده قرار گیرد، ولی در حال حاضر فقط در درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی تراپی در درمان سرطان، استفاده می شود.

مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که رشد طبیعی بک نوزاد به وسیله مصرف مرتب حشیش یا ماری جوانا به وسیله مادر، در دوران بارداری می تواند به طور جدی آسیب ببیند.

آزمایشات بر روی حیوانات نشان داد که نوزادان حیوانات آزمایشگاهی که در دوران بارداری تحت مصرف این ماده قرار گرفته بودند، دارای برخی از ناهنجاریها و رفتار غیر عادی بودند، در اثر مصرف مداوم وابستگی روانی و تحمل ایجاد می شود، نشانه های ترک شامل اضطراب، عصبانیت، از دست دادن اشتها و بی خواب و بد خوابی است.


روغن حشیش:

روغــــن غلیظ سبزه تیره یا قهوه ای مایـــــل به قرمز است که از تصفیه حشیش با یک ماده محلل ارگانیک بدست می آید و معمولا آن را به توتون داخــــل سیگار مالیده و به صورت دود کردنی مصرف می شود.

تی. اچ. سی. (T. H. C.)

یک ترکیب حلال در حشیش است و به طور خالص، یک ترکیب شیمیایی است. THC به ندرت در خیابان قابل دسترسی و خرید و فروش است و آنچه که به نام THC فروخته می شود، معمولا پی. سی. پی یا ال. اس. دی است.

THC مخفف (Tetra Hydro Cannabinol) یکی از عناصر فعال شاهدانه است. THC یک ماده قوی توهم زاست، و اثرات شیمیایی آن شباهتهایی به LSD دارد که عبارتند از تغییرات در رفتار، اختلال در حس زمان و حواس بینایی و شنوایی، از خود بی خود شدن. با این همه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد احتمالا این دو دارو از طریق مکانیسم های بیوشیمیایی مختلفی عمل می کنند و اثرات آنها روی عملکرد مغز متفاوت است.

چطور افرادی را که حشیش مصرف می کنند، بشناسیم

1- مصرف حشیش با اختلال روانی رابطه تنگاتنگ دارد و این رابطه در کسانی که وابستگان آنها دچار اختلال روانی هستند بسیار بیش تر است.

2- رفتارهای پرخاشگرانه از علایم ظاهری مصرف کنندگان حشیش است.

3- والدین گرامی آیا می دانید نوجوانان بین 15 تا 20 سال بیش ترین قربانیان حشیش هستند.

4- آیا می دانید بدلیل بدبینی های ناشی از مصرف حشیش فرد ممکن است تا آخر عمر مجرد باقی بماند؟

5- هوشیار باشید مصرف حشیش همیشه برای اولین بار در یک جمع دوستانه یا برای سرگرمی استفاده می شود.

6- در بین علل گرایش به مواد اعتیاد آور، همنشین بد از بالاترین درصد برخوردار است، پس در انتخاب همنشین فرزندان خود دقت کنید.

7- هرچه قدر اعتماد به نفس ما بیش تر باشد مقاومت در برابر پیشنهاد مصرف حشیش بیش تر خواهد بود.

8- پدر و مادر گرامی در ابتدای اعتیاد به حشیش، فرد وابستگی جسمی را تجربه نمی کند.

9- وابستگی روانی باعث می شود که فرد به راحتی نتواند از ادامه مصرف صرف نظر کند.

10- بیش از 50 درصد کسانی که در حال حاضر کراک مصرف می کنند، حشیش را در ابتدای راه تجربه کرده بودند.

11- معمولا کسانی که توان مقابله با واقعیت را ندارند به سمت حشیش می روند.

12- حشیش یک ماده توهم زا است و باعث می شود فرد به سمت جاده نیستی سرازیر گردد.

13- خنده های مکرر و دیوانه وار که البته بدون دلیل می باشد از علل مصرف حشیش است.

14- معاشرت با دوستان ناباب شرایط را برای گرایش به مصرف حشیش فراهم می کند.

15- والدین گرامی فرزندان خود را از مصرف و عواقب حشیش آگاه سازید.

16- پدر و مادر گرامی باور غلطی که باعث شده افراد به سمت حشیش گرایش پیدا کنند این است که حشیش اعتیاد ندارد.

17- بیاییم با پیدا کردن نقاط ضعف فرزندانمان از گرایش آنها به سمت حشیش جلوگیری کنیم.

18- کسانی که حشیش مصرف می کنند معمولا خود را بالاتر از دیگران می دانند این چیزی نیست جز هذیان بزرگ منشی که از عوارض مصرف حشیش است.


4 اشتباه رایج درباره حشیش‌

1- می‌گویند حشیش که اعتیاد نمی‌آورد!

آنهایی که حشیش می‌کشند.اغلب می‌گویند: «حشیش اعتیاد نمی‌آورد»، «من اصلا به حشیش معتاد نیستم» یا «همان‌قدر به حشیش اعتیاد دارم که به چای یا قهوه و نه بیشتر!»

اما نکته در اینجاست که وابستگی به حشیش اصلا وابستگی جسمی نیست، بلکه یک اعتیاد روحی و رفتاری شدید است و این یکی از مصیبت‌های بزرگ حشیش است که اغلب معتادانش هم خیال می‌کنند به آن معتاد نشده‌اند.

2- برخی معتادان تصور می‌کنند ترک اعتیاد به حشیش خیلی طول می‌کشد.

این‌طور نیست. اگر شما به مصرف روزانه حشیش اعتیاد پیدا کرده باشید و به طور ناگهانی آن را کنار بگذارید، برخی از این علائم در شما بروز پیدا خواهد کرد: بی‌خوابی، تهوع، اختلالات خواب، تعریق، خواب‌های پریشان و... اما تمام این علائم را اگر فقط بین 2 تا 4 روز تحمل کنید، می‌توانید برای همیشه با حشیش خداحافظی کنید.

3- بعضی‌ها خیال می‌کنند حشیش همان‌قدر خطرناک است که سیگار (و نه بیشتر!)

اگر از پزشکان بپرسید از بین حشیش و سیگار کدام یک بدتر است، می‌گویند هر دو. اما واقعیت این است که معمولا حشیشی‌ها دود را عمیق‌تر فرو می‌برند و آن را برای مدت بیشتری در ریه‌هایشان نگه ‌می‌دارند و آن دسته از سیگاری‌هایی که علاوه بر سیگار، حشیش هم می‌کشند؛ بسیار بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌گیرند.

البته خوشبختانه میزان ابتلا به سرطان‌های دستگاه تنفسی در آنهایی که تا قبل از 30 سالگی از حشیش (و سیگار) دست کشیده‌اند، به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

اما تفاوت‌های سیگار و حشیش به همین جا ختم نمی‌شود. حشیش به شدت توهم‌آور است و بر توانایی‌های مغزی هم تاثیرات واضح و نامطلوبی دارد، حافظه کوتاه‌مدت را مختل می‌کند و توان مغز را در فراگیری علوم و اطلاعات جدید کاهش می‌دهد.

و به عنوان نکته آخر هم بد نیست بدانید که درصد بسیار بالایی از حشیشی‌ها معمولا کارشان به هروئین کشیده می‌شود.

4- می‌گویند تحقیقات نشان داده که حشیش، مردان و زنان را عقیم می‌کند.

بیش از 40 سال است که برخی محققان از رابطه بین مصرف حشیش و عقیمی صحبت می‌کنند اما تا به امروز هیچ توجیه علمی برای این فرضیه ارائه نشده است.

البته آزمایشات نشان می‌دهد که ماده «تی‌اچ‌سی» موجود در حشیش می‌تواند منجر به افت هورمون «ال‌اچ» شود و این هورمون، همان عاملی است که باعث تخمک‌گذاری در زنان می‌شود و در ساخت اسپرم مردان نیز تاثیر دارد. به‌علاوه حشیش حداقل در حدفاصل 4 تا 5 ساعت پس از مصرف، توانایی‌های جنسی فرد مصرف‌کننده را بشدت کاهش می‌دهد.

چگونه کمک کنیم

مصرف حشیش امکان بروز یا تشدید حالات جنون را زیاد می کند و چنانچه چنین حالتی بروز کرد حتماً باید بیمار را به بخش روانپزشکی ارجاع داد. باید مصرف کننده را مطمئن کرد که علائم تحریک پذیری، کسالت و اختلال الگوی خواب پس از خروج دارو از بدن مرتفع خواهد شد. نیازی به تجویز دارو مگر به توصیه پزشک وجود ندارد. بدلیل آنکه حشیش در چربی حل می شود تا 4 هفته پس از مصرف در ادرار قابل تشخیص است. از جمله عوارض طولانی مدت مصرف حشیش وضعیتی است که فرد دچار بی انگیزگی، عدم تمایل برای شروع هر کاری، بی احساسی، بی انرژی بودن و چاق شدن می گردد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها