فقط قاتل مقصر نیست

قتل جوان مهابادی، اسیدپاشی جوان عاشق، تجاوز به عنف و قتل جوان روان­پریش، دزدی و قتل جوان معتاد و ده­‌ها خبر روزانه از ارتکاب به جرم جوانان این سرزمین نگران کننده است. پویایی و رشد هر جامعه‌­ای از فعالیت­‌ها و تفکر جوانان آن جامعه نشات می‌گیرد. بستر رشد فکری جوان در نظام آموزشی، خانه و نظام کاری فراهم می‌شود. در خانه و مدرسه رشد می‌کند با حقایق غلط و درست آشنا می­‌شود.

فقط قاتل مقصر نیست

به گزارش خبر فوری به نقل از گلونی ، فرهنگ نادرست خانواده باعث پرورش افکاری در این جوان می­‌شود و نظام کاری نابرابر هم باعث ایجاد عقده­‌هایی می‌شود. ناموس مقدس­‌ترین واژه زندگی او می‌شود. جوانی برای رهایی از ناامیدی و بلاتکلیفی راهی فرنگ می‌شود و مقاطع تحصیلی را یکی پس از دیگری بدون هدف پشت سر می‌گذارد.

جوان دیگری برای رهایی از همین ناامیدی در کوچه پس کوچه‌های شهر پرسه می‌زند عربده می‌کشد و رگ گردنش را کلفت می‌کند. در هر کدام از این عربده­‌ها اعتراض‌­ها نهفته است. اعتراض به عقدهای جمع شده اعتراض به بی­‌هدفی و اعتراض به نادیده شدن. ناموس‌­پرستی تنها کاریست که از دست این قشر برای دیده شدن برمی‌­آید. درگیر می­‌شود و چاقو می‌کشد و یک آن خود را کنار طناب دار می‌بیند.

در این داستان تلخ که سرنوشت برخی جوانان است شاید خود جوان کمترین نقش را داشته باشد. ضمیر ناخودآگاه هر فردی شخصیت بیرونی او را شکل می‌دهد. ضمیر ناخودآگاه این جوان متاثر از شرایط نامناسبی است که سنت و فرهنگ در هم گره خورده­‌اند و تعاریف غلط از زندگی فردی را برای جوان رقم زده‌­اند. این جوان از جامعه غمگین است از جامعه سرد اطرافش درس بی‌وجدانی می­‌آموزد و برای گرفتن حق خودش از زندگی به دل جامعه می‌زند و با ایجاد ناهنجاری خود را به عرصه نمایش می‌گذارد. سیاهی قلب، بی­وجدانی و خوی حیوانی در یک لحظه خود را نمایان می‌کند و باعث به هم ریخته شدن نظم یک جامعه می‌شود.

خون بی‌گناهی به خاطر بی­‌توجهی جامعه به برخی افراد ریخته می‌شود و در این بین تنها یک فرد بالای چوبه دار نظاره‌­گر چشم­‌های سرزنشگر دیگران است. خانواده، نظام آموزشی، نظام کار و نگاه‌­های سرزنشگررا چه کسی مجازات خواهد کرد؟

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها