عوامل بروز «سینوزیت» و راه‌های درمان آن

یک متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به هشت سینوس موجود در چهار قسمت صورت، گفت: التهاب مخاط سینوس‌ها که «سینوزیت» نامیده می‌شود به چند دلیل عمده و دو شکل مزمن و حاد به وجود می‌آید که درمان‌های خاصی را می طلبد.

عوامل بروز «سینوزیت» و راه‌های درمان آن

به گزارش خبر فوری به نقل از سلامت آنلاین، دکتر نادر صاکی با بیان این‌که چهار سینوس در سمت چپ صورت و چهار سینوس در سمت راست آن قرار دارد، افزود: این سینوس‌ها که به صورت دو تایی هستند، در قسمت‌های بینی، زیر چشم، پیشانی و درعمق سر قرار گرفته‌اند.

وی توضیح داد: گاهی به دنبال سرماخوردگی، سینوس‌ها دچار التهاب حاد شده که معمولا با گرفتگی بینی و خلط همراه است و به دلیل بسته شدن مسیر سینوس، بیمار درد ناحیه پیشانی یا صورت خواهد داشت که اغلب با درمان سرماخوردگی این علائم نیز برطرف خواهد شد.

این متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن اظهار داشت: چنانچه التهاب سینوس‌ها شش هفته طول بکشد و درمان نشود، تبدیل به سینوزیت مزمن می شود که علت آن یا به دنبال درمان نشدن التهاب زمان سرماخوردگی است و یا به دلیل حساسیت یا قارچ، منافذ سینوس بسته می‌شود که تغییرات بویایی در فرد و افزایش خلط بینی و حلق نیز از جمله عوارض آن است.

به گفته وی، گاهی ممکن است به دلیل التهاب در یک قسمت از سینوس‌ها بیمار درد منطقه‌ای داشته باشد که به دنبال آن گرفتگی بینی هم اتفاق می‌افتد، اما در سینوزیت مزمن درد به عنوان علامت اول نیست.

صاکی عنوان کرد: درمان سینوزیت اگر با محلول شستشودهنده آب و نمک (سرم‌های شستشو) حاصل نشود، با استفاده از روش‌های نوین جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس انجام خواهد شد که در این روش به وسیله لنز مخصوص این دستگاه درون بینی قابل مشاهده خواهد بود و پزشک با باز کردن سینوس‌ها، در صورت وجود ترشحات قارچی که معمولا به شکل لجن در این ناحیه تجمع یافته‌اند تخلیه صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین با روش مذکور چنانچه ضایعات گوشتی یا پلیپ وجود داشته باشد، برداشته خواهند شد، پس از آن با درمان‌های پیشگیری از نظر عود قارچ و پلیپ شانس بهبودی بیمار بالا خواهد رفت. علاوه بر آن گاهی در کنار این روش در نقاط غیر قابل دسترسی و بر طرف کردن ضایعات پلیپی از لیزر هم استفاده می‌شود.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی و جراح سر و گردن استفاده از رادیولوژی نیز می‌تواند در زمینه تشخیص مرحله بیماری به پزشک کمک کننده باشد.

وی با بیان این که بی توجهی به آلرژی و حساسیت می‌تواند عواقبی فراتر از آن داشته باشد و باید آن را جدی گرفت، اظهار کرد: واژه سینوس در کنار حساسیت دیده می‌شود، اکثر افرادی که سینوزیت دارند لازم است مسئله آلرژی در آنان بررسی شود. برطرف کردن التهابات سینوس در پیشگیری از عفونت‌های ریه اهمیت دارد و گاهی آسم بیمار موجب تخلیه سینوس می‌شود.

صاکی افزود: پیگیری زمینه آلرژی می‌تواند از مشکلات دیگر جلوگیری کند، بنابراین کنجکاوی در زمینه علت حساسیت‌ها می‌تواند عامل به وجود آورنده را حبس کند، آلرژی نسبت به پشم، پر و مدفوع پرندگان و حیوانات، استفاده از مواد آرایشی، شستشو با مواد شوینده در فضاهای بسته و بدون استفاده از ماسک عواملی هستند که علاوه بر ایجاد آلرژی می‌تواند شدت آن را نیز افزایش دهد.

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، حساسیت‌های فصلی و تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند در افرادی که مستعد هستند زمینه آلرژی را فراهم کند، علاوه بر آن آلودگی هوا نیز ممکن است زمینه ایجاد التهاب موضعی را فراهم کرده و سینوس‌ها را مسدود کند.

وی به افرادی که در هوای سرد به ویژه در زمستان با موتور تردد می‌کنند توصیه کرد: از آنجایی که کوران باد و هوای سرد برای افراد، به ویژه کسانی که مستعد آلرژی و سینوزیت هستند مضرر است، چنین افرادی باید از شیشه‌های بادگیر موتور و کلاه ایمنی و هدبند استفاده کنند.

وی در پاسخ به این‌که آیا وراثت هم در سینوزسیت نقش دارد یا خیر، تصریح کرد: اگر بحث آلرژِی در والدین ثابت شده باشد ۲۵ الی ۶۵ درصد احتمال این‌که فرزندان هم به آن مبتلا شوند وجود خواهد داشت.

صاکی گفت: برای پیشگیری از سینوزیت باید درمان زمینه‌ای انجام شود. به این معنی که افرادی که مستعد هستند باید با مراقبت‎های ویژه به کاهش علائم آن کمک کنند که در این زمینه دو هوایی شدن، عرق بادی شدن، استفاده از محرک‌های غذایی تند، ترش و بوهای تند و تیز مواردی است که باید تا جایی که ممکن است از آن دوری کنند .همچنین بخور اکالیپتوس و بخور آب گرم کمک می‌کند که تهویه سینسوس بهتر صورت گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که همه سردردها سینوسی نیستند، عنوان کرد: کسی که سردرد دارد اول باید علت سردرد را مشخص کند. تنها پنج درصد از سردردها به سینوس مرتبط است، مابقی آن به فشار خون، افسردگی، مشکلات بینایی، سردرد اضطرابی و میگرن مرتبط است.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها