خبرفوری از رونق بازار مداحان میلیونی گزارش می دهد

حقوقهای نجومی برخی مداحان؛ از شبی ۱۰ میلیون تا ۵۰۰ هزار تومان

خبرهای ضدونقیض زیادی درباره نرخ مداحی در گوشه و کنار شهر به گوش می رسد اگر تمایل دارید واقعیت ماجرا را بدانید گزارش زیر را تا انتها بخوانید.

حقوقهای نجومی برخی مداحان؛ از شبی ۱۰ میلیون تا ۵۰۰ هزار تومان


سوگل دانایی - احتمالا مربوط می شود به دوران صفویه، حضور مداحانی که در مراسم عزاداری های شیعیان وظیفه خواندن اشعاری در دستگاه های مختلف آواز پارسی را داشتند و می توانستند با کلامشان شور زیادی در مراسم ایجاد کنند. تاریخ نقل می کند که گاهی شاهان درباری به این مداحان که اغلب از شاعران درباری خود نیز بودند سکه هایی از زر و سیم اعطا می کردند و گاه با دعا و ثنا آن ها را روانه به خانه و کاشانه. این سنت مداحی و شعر خوانی تنها به ادوار تاریخ مربوط نمی شود و اینبار به تاریخ معاصر نیز رسیده است.

از نرخ های واقعی تا ساختگی


اینکه مداحی های امروزی تا چه حد توانسته شان دین را حفظ کند اصلا موضوع بحث گزارش ما نیست، موضوع گزارش ما امروز نرخ هایی است که مداحان برای یک شب مدیحه سرایی در نظر می گیرند. قیمت هایی که گاهی می تواند به اندازه پول یک اتومبیل آخرین سیستم باشد و گاهی به اندازه یک وسیله چند صد هزارتومانی. با گشت و گذار در اسامی مداحان و کسانی که حداقل چند بار صدای آنها شنیده شده است می توان حد و حدودی برای نرخ چند شب مداحی آنان بدست آورد. با توجه به ارتباطاتی که نگارنده گزارش داشت توانست با تنی چند از مداحان که ارتباط گرفتن با آنها سخت بود صحبت کند و به مقصود گزارش در بدست آوردن نرخ یک شب مداحی برسد.

فقط محرم

همانند هر صنف دیگری شهرت و محبوبیت مداحان هم تاثیر زیادی در نحوه قیمت گذاری آنها در ایام محرم دارد. البته مثال ایام محرم به این دلیل است که مداحان در این ده روز اولیه بیشترین میزان متقاضی را دارند. بعضی از مداحان هستند که از دوماه قبل از محرم برنامه مشخصی برای این روزهایشان دارند و عده ای دیگر حتی تا همین چند روز مانده به محرم نیز برنامه مشخصی برای این روزها نداشتند و با هر نرخی پذیرای هر هییتی بودند.

بانی خیریم


در طی تماس های مکرری که با تعدادی از مداحان داشتیم به این بهانه که بانی هییت هستیم و به دنبال یک مداح خبره متوجه شدیم که عده ای از مداحان جز در هیات خودشان و یا دوستان نزدیکشان حضور بهم نمی رسانند. این نشان دهنده این است که قرار نیست هر مداح اسم و رسم داری در لحظه در هر هیاتی حاضر شود.در طی تماس ها، با همین روش چند تن از مداحان اعلان کردند که به هیج وجه اهل گرفتن وجهی نیستند و قرار نیست که بانی هیات نیازهای دنیوی آنان را تامین کند. یکی از مداحان مشهور که البته بنابر رسالت رسانه ای نام او نباید فاش نشود گفت: من هرگز نمی گویم که شما {بانی هیات} چه نرخی باید برای یک دهه مداحی من در نظر بگیرید ما برای رضا خدا کار میکنیم و چشممان به پاکتی که شما در دستمان می گذارید نیست.

شبی ۱۰ میلیون

اما بودند مداحانی که از گوشه و کنار شنیدیم که نرخ بالایی برای یک شب مداحی دارند، افرادی که فقط در یک مکان خاص مداحی می کنند و البته فقط در یک روز خاص. وقتی با آنها وارد مذاکره شدیم با عذر پر بودن وقتشان مواجهه شدیم و با پیگیری بیشتر از اطرافیان تنها توانستیم به نرخ تقریبا مشخصی برای یک دهه مداحی برسیم. یکی از نزدیکان یک مداح مشهور که خودش در مسجدی مشغول به فعالیت است که این مداح درآن روضه می خواند اعلام کرد پاکتی که حاوی حق الزحمه است و در انتهای روضه خوانی به مداح داده می شوز شامل ۶۰ میلیون تومان پول نقد است. مبلغی که احتمالا هر بانی هیاتی از پس تامین آن بر نمی آید. این فرد که نخواست نامش فاش شود همچنین اعلام کرد در بین مداحان مشهور نرخ مداحی کمتر از شبی ۳ میلیون نمی توان پیدا کرد! یکی دیگر از نزدیکان به مداحی مشهوری دیگر که البته یک سالی می شود فعالیت نمی کند نیز اعلام کرد که این مداح برای یک دهه مداحی در شمال کشور ۱۰۰ میلیون در نظر گرفته بود.

شبی ۵۰۰هزارتومان


البته تماس های تلفنی ما فقط به همین جا ختم شد. حالا باید به سراغ مداحان غیر اسم و رسم دار می رفتیم و از آنها جویای نرخ برای یک شب مداحی می شدیم. یکی از همین مداحان غیر اسم و رسم دار به همین شیوه بالاخره نرخ مداحی خود را فاش کرد و گفت: من با شبی ۵۰۰ هم حاضر به مداحی هستم.

نوسان قیمتی


تا به اینجای کار احتمالا بتوان به یک نتیجه گیری کلی درباره نرخ مداحی بدست آورد. ابتدا اینکه شهرت می تواند در نرخ مداحی تاثیر زیادی داشته باشد. ثانیا بسیاری از مداحان را شما به عنوان یک بانی معمولی نمی توانید جذب کنید یکی به دلیل نرخ بالا و یکی به این دلیل که تعدادی از آنان فقط عادت به حشر و نشر در یک هییت و یا مسجد خاص دارند. در مصاحبه ای که روز گذشته با حاج داوود خورشیدی مداح بیت رهبری داشتیم البته به نتایج مهمی درباره نحوه قیمت گذاری مداحان داشتیم. طبق صحبت های این مداح گاهی بسیاری از بانیان هیات ها کار را خراب می کنند و نرخ های عجیب به مداحان می دهند.البته گفتنی است که همه مداحان شبیه هم رفتار نمی کنند و گاهی همین دستمزدها دستمایه ایجاد مدرسه و یا مسجد می شود. این گزارش صرفا برای ابهام زدایی درخصوص شایعاتی که این روزها برای دستمزد مداحان شنیده می شود نوشته شده است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • علیرضا
    0

    نباید مداح ها پول بگیرن. اگه واقعا برای امام حسین می خونن دیگه پول گرفتنشون چیه؟ اگه می خوان کار اقتصادی کنن باید برن آلبوم بدن بیرون.

  • مهدی
    0

    مداحم باید نون بخوره و خوب همه سالم کار نداره ولی این مبلغا حداقل میلیونیا درست نیست، مردم درست یا غلط پای امام حسین مینویسن اینکارارو.

  • ناشناس
    0

    واقعا تو هر صنف و دسته ای خوب و بد داره. اما صرف اینکه بگیم نباید پول بگیرن و یا باید همه جا مداحی کنن و یک جا نباشند, درست نیست. حق جو باشیم.این نوع قضاوت ها مثل این هست که یک عده با شروع محرم پیامرمیدن نذری ندین پولش رو فلان جا بدیدیا چقدر خرج نذری ها میشود و یا.... اما همین افراد زمانی که مردم خرج های کلان میکنن و مسافرت های اروپایی و... میروند, دم نمیزنند و خرج ها را حساب نمیکنند که اگر پول مسافرت رو به یک فقیر بدهند زندگی اش بهشت میشود. امان از جبهه گیری ها که دین هم از این جبهه گیری ها در امان نیست.... حق جو باشیم

    نظرات شما -
    • سعیده
      0

      پول بگیرن، اما خب هر کاری یه عددی داره. چرا بابت یک ساعت باید 10 میلیون بگیرن؟ مگه چی کار می کنن؟ تازه چه نظارتی هست که حرف های خرافه نزنن به مردم؟ اینا مگه چه تحصیلاتی دارن؟ طرف تا دکتری خونده پر استعداده باید بیکار باشه بعد اینها حقوق های چندده میلیونی بگیرن؟ این چه منطقیه؟

    • عباس
      0

      عزیز من اونایی که به قول شما مسافرت خارجه می رن از دید شماها مثلا کافر و بی دین هستن انتظاری نمیره ازشون اما شماها که مثلا به قول خودتون مسلمونید باید پول نذری رو بین فقیر فقرا تقسیم کنید و بریز و ب پاش نداشته باشین بعدش دیگه بدبخت بیچاره تو این مملکت کمتر میشن

  • حسن
    0

    #صله

  • رضا
    0

    مداح هاى قديمى هيچكدوم اهل پول نبودن چه خالصانه بودند نه براى اسم بود و نه رسم بلكه شيفته راه حسين بودن امروز دكان مداحى فاصله بين مردم و دين را بيشتر مى كند بايد چاره اى انديشيد

    نظرات شما -
    • فرهنگی
      0

      سبک شناس وباسواد بودند جناحی هم نبودند عربده هم نمی کشیدند

  • مصطفی
    0

    مداحی که شغل محسوب نمیشه. نباید پول بگیرن.

    نظرات شما -
    • مرتضی
      0

      ای بابا تازه طرح داده اند که مثلا معادل مدارک عالیه بهشون مدرک بدن مثلا دکتر مداح حاج مرادی.اینها خودشون شاغل هستند ایام محرم هم اگه برا امام حسینه یکی دو ساعت عزاداری کردن چه اشگال داره . اما اینا هدفشان جیب خودشونه.

    • کوروش
      0

      اگرمداح عقیده دارباشدوبرای امامان معصوم میخواند چراچشم به پاکت پول میدوزد؟.

  • مرتضی عطاران
    0

    دستگاه سیدالشهدا شده نون دونی معدودی بی مطالعه و سود جو برای کسب در آمد حسین حسین فقط لقلقه دهان آنها شده است وگرنه بویی از منش حسینی نبرده اند

  • علی
    0

    داود(ع)که همسرانی زیادداشت ویک امپراطوری رااداره میکردبرای خرجش آهنگری میکردولی اینابیشتراز داود(ع)ادعامیکنن که دارن به دین خدمت میکنند

  • فرهنگی
    0

    قدیما مداحان چه قدرباسواد خالص و با ابهت بودند الان!!!!!!!!!!!!!!

  • شیخ هادی هژیر از اصفهان
    0

    تعیین نرخبعضی از مداحان و سخنران ها یک کار غیر اخلاقی و دور از فرد دین دار است و خداوند روزی انسان را خواهد داد نزخ تعیین نکنید .

  • soureh
    0

    اینکه بدون سند و مدرک بگید یه نفر که نمیتونیم اسم ببریم گفته فلان و بهمان رو که هیچ آدم عاقلی باور نمیکنه، نمیشه که به راحتی تهمت زد به کسی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها