نحوه شناسایی افراد معتاد به شیشه

اینقدر هم سخت نیست که افراد معتاد به ماده مخدر شیشه را بتوان شناسایی کرد. درخانواده های امروزی معنی محافظت صرفا نگهداری فرزند از خطرات طبیعی ناشی از بزرگ شدن نیست. فرزندان دیگر از پیله خانواده رهایی پیدا کرده اند و این رهایی مراقبتی برگرفته از حس مادرانه و پدرانه را می‌طلبد.

نحوه شناسایی افراد معتاد به شیشه

یکی از خطراتی که نسل جدید را تهدید میکند مواد اعتیادآور مخدر و محرک است. خانواده ها سعی دارند از فرزندان خود در برابر این بلای خانمان سوز محافظت کنند، بلایی که نه تنها جسم بلکه روح آنها را نیزاحاطه می کند.

زمانی که حرف از مواد اعتیادآور به میان می آید تنها مواد مخدر و تصویری از یک فرد خسته و به اصطلاح خمار به ذهنمان می رسد که خواب را بر هر کاری ترجیح می دهد در صورتی که خبری از محرک هایی که باعث فعالیت بیشتر سلول های بدن و تحرک مصنوعی مغز می شوند، نیست. چه بسا با تبلیغات نادرست، عاملان فروش این محرک ها (شیشه ، ماریجوانا و ....) را در زمره مواد اعتیاد آور قرار نمیدهیم.

این همان خطری است که از سال ها پیش حتی دانشجویان و دانش آموزان بی خبر را نیز درگیر خود کرده است.

یکی از خطرناک ترین مواد محرک شیشه است. برخلاف مخدر سنتی که باعث احساس آرامش و رخوت کوتاه مدت بود ، شیشه موجب افزایش انرژی و تحرک و حس لذت کاذب می شود و یکی از دلایل گرایش افراد به آن نیز همین است.

کودکی که قربانی پدر شیشه ای شد، جوان 18ساله به علت مصرف شیشه جان خود را ازدست داد، افزایش جنایت شیشه و...نمونه ‌ای ازتیترهای صفحات حوادث است، موضوعاتی که خبر از فاجعه ‌ای بزرگ میدهند. جنایت‌هایی که کانون خانواده ها رامورد هدف قرارداده اند. اینجاست که فرقی نمی کند پدرباشی یا مادر یا عضوی از یک خانواده، نگران خواهی شد و به دنبال راهی برای تشخیص وپیشگیری خواهی رفت.

برای بررسی علایم هشدار دهنده اعتیاد و پیشگیری از وقوع جنایت از3 منظر به آن نگاه میکنیم:

*وضعیت جسمی
فردی که شیشه مصرف کرده، چهره ای خیره با ابروهایی های بالارفته، دندان های او شروع به فاسد شدن می کنند، شیشه دهان را خشک و حالت تهوع در پی دارد، همچنین مصرف شیشه اشتها را کم و باعث چرپی سوزی فراوان می شود.

*هشدار های خلقی
بستگی به این که مصرف کننده به چه میزان مستعد بروز اختلالات روانی باشد آثار خلقی متفاوتی را در او ایجاد میکند حال اگر فرد زمینه روانی آن را دارا باشد حتی با یکبار مصرف شیشه دچار حالات روان پریشی خواهد شد به مانند شک مداوم، دو قطبی شدن، توهمات عجیب و تاکید بر واقعی بودن آن و...

فرد شیشه ای از رفتار اطرافیان برداشت های نادرستی دارد و هر حرکتی برای او معنادار می شود. او از نگاه ها و یا گفته های عادی دو نفر برداشت نادرست دارد و همواره احساس می کند دیگران با حرف ها و یا نگاه هایشان او را متهم می کنند. علاوه بر این فرد شیشه ای دچار توهماتی می شود که ممکن است تحت تأثیر آن بدون آنکه صدا، شی یا فرد خاصی در محیط باشد آن را احساس کند و بر درستی احساس و تصور خود نیز مصر است.

*علائم رفتاری
یکی از اولین علامت های که میتوان به مصرف شیشه مشکوک شد نامنظم شدن خواب است فرد مصرف کننده قادر است تا مدتی طولانی نخوابد و بعد از آن در صدد جبران آن برآید وساعت ها خواب باشد، هرچه دفعات مصرف بیشتر باشد امکان بروز واکنش های ناخواسته شدید روانی ازجمله پرخواشگری، سوظن وسوء برداشت (یکی از زمینه های اصلی جنایت ها)، افسردگی، بی تدبیری دربرخورد با مشکلات و... افزایش می یابد. این تغییر رفتار به طور کامل مشهود است و به راحتی میتوان رفتارهای غیر طبیعی را تشخیص داد.

آلرژی و حساسیت فرد شیشه ای به دریچه کولر

فرد شیشه ای تصور می کند که افرادی همواره در تعقیبش هستند و رفتارهای او را تحت نظر دارند. او نسبت به وسایل الکترونیک مانند تلویزیون، پریز برق، کامپیوتر و یا حتی دریچه کولر حساس است و فکر می کنند این وسایل برای ضبط رفتار و گفته های او در خانه قرار داده شده است، بنابراین گاه به سمت این وسایل حمله ور شده و آن ها را خرد می کند.

آنچه فرد شیشه ای به آن عمل می کند تنها یک تصور ذهنی نیست بلکه اعتقاد قلبی اوست و اگر کسی بخواهد او را از انجام اعمال نادرستش منصرف کند به شدت با وی برخورد خواهد کرد. بنابراین مهم ترین علت درگیری روان پریشان شیشه با خانواده هایشان نیز به همین موضوع معطوف می شود.

شیشه یکی از اعتیاد آورترین و پر مصرف ترین ماده ی روانگردان است که به اعتقاد کارشناسان یکبار مصرف آن تا 80 درصد احتمال استفاده مجدد آن را افزایش میدهد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • نسرین
    0

    سلام من وزندگی وجوانیم قربانی شیشه شد اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی خیلی خوبه واینکه خانواده های این افردادست ازتعصب کورکورانه نسبت به اینکه فرزندشان مبتلابه این موادخانماسوزشده بردارند و پذیرفتن واقعیت وکمک به رفع این بلای خانمانسوز

    نظرات شما -
    • رضا حسینی
      0

      الان پاک هستید ؟! تونستید ترک کنید ،یا با ازدواج با فروشنده بدتر شدید

  • احمدحاجی ثقفی
    0

    سلام خسته نباشیدتشکربابت برنامه ویاپیام های که می فرستیددرباره اعتیادوغیرازآن چیزهای دگرانشاالله که موفق باشیدوانشاالله روزی بشوددرایران هیچ موادمخدری وجودنداشته باشدوانشاالله آنهای که این موادمخدررامخصوصن شیشه راواردویامی سازندتاجوانان گله گلاب ماراازبین ببرندانشالله ریشه کندبشوندارادتمنداحمدحاجی ثقفی نزدیک 15سال پاکی به کمک اول خودم بعدخداوندچون خودم خاستم تاخداوندکمکم کردیاعلی مدد

  • امیدم
    0

    با سلام وخسته نباشید هرفردی یا هر کسی موادی مصرف کنه بهش میگن بیمار حالا فرد

  • آرزوخ
    0

    باسلام خدمت شما.من۳۷سالمه و۱۸سال ازبهترین روزای زندگیم روشیشه وموادمخدرهای دیگرازبین برد.همه زندگی وبچه هامم نابودشدندولی الان شکرخدایکسال وسه ماهه که پاک شدم واین پاکی رومدیون همسرعزیزم وپسرکوچولوی گلم هستم عشق به اوناوترس ازدست دادنشون باعث شدپاک بشم.ازخدامیخوام روزی‌برسه که همه وهمه پاک بشن ازموادمخدر

  • mahmoud
    0

    تشکراز زحمات مفید واموزندهتان.الهی همیشه موفق شادباشید.

  • جهت اطلاع
    0

    البته آگاه سازی و تنویر افکار خیلی خیلی خوبه ولی میدونید قدیما کسانی که رانتخواری میکردند و مال بیت المال و مردم رو به چپاول میبردند برای اینکه کسی متوجه کارهاشون نشه میگفتند اینا همه حرف و شایعه و تهمته یا به قولی اینا همش نواره بعدشم چون خودشون توی کشور نفوذ داشتن با از بین بردن دلایل و مدارک و مانع تراشی و غیره جلوی هرگونه کشف واقعیت رو میگرفتند پس حرفشون درست درمیومد شایعه و تهمت بود چون اثبات نشده بود ولی امروز اینقدر هم دیگه به خودشون زحمت نمیدن بخوان مدارک و دلایل کارهای کثیفشون رو از بین ببرن هروقت به هردلیلی گند کارشون دربیاد خیلی راحت افشاکننده ها رو انگ معتاد بودن به شیشه بهشون میچسبونن کارتمام میشه چون به لطف امثال شما قبلا توی ذهن همه این تخم رو کاشتن که به حرفاشون از روی توهمه حتی به توهماتشون اعتقاد قلبی دارن پس توجه به حرفاشون نکنید نتیجه میشه همین یه روز فلانی میگفت توی تامین اجتماعی اختلاس داره میشه توی بانک فلان توی اداره فلان رانتخواری میشه گفتن اینا معتاد به شیشه هستن اینا توهماتشونه گفتن ولی اینا خیلی مصرانه با دلیل و مدرک حرف میزنن گفتن نه این جماعت ایمان قلبی به توهماتشون پیدا کردند مدارکشونم بدرد نمیخوره اجازه ندادن کسی ببینه چی به چیه اما امروز جالبه که توهمات اون افراد امروز واقعیت محض شده شایدم دلیلش این بوده که اینقدر ایمان و اعتقاد قلبی اونا قوی شده که به توهماتشون واقعیت بخشیده نمیدونم فقط این پولا چی شده

  • احمد احمدی
    0

    این مخدر لعنتی راچطور ترک کنیم منظور وسوسه شیشه است لطفا به صورت شفاف توضیح دهید

  • امیر بیگی
    0

    دوست عزیز من سه سال درگیر مصرف مواد بودم ولی اینکه شما دارید میگید به نظرم جامعه اماریتون از بین کارتون خابا بوده شیشه ای داریم دندوناش سالم سالم صورت چاق که اصلا هیچ کی شک نداره بهش ولی متاسفانه اعتیاد شدید داره تنها علامت تشخیص از روی مردمک چشم اضطراب شخص وگرنه خیلیا لاغرم دندوناشونم خراب ولی شیشه رو ندیدن تا حالا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها