ردپای ژن خوب بین موزیسین‌ها/از کامکارها تا شجریان، ناظری و خسروی‌ها

موسیقی هم از آن دست هنرهایی است که ژنتیک در آن نقش مهمی دارد اگر به این جمله ایمان ندارید شاید نظر شما را تغییر دهد.

ردپای ژن خوب بین موزیسین‌ها/از کامکارها تا شجریان، ناظری و خسروی‌ها

به گزارش خبرنگار موسیقی خبر فوری ، حالا که پای هشتگ ژن خوب در کشور ما باز شده است و روابط فامیلی در تمام عرصه ها اعمم از عرصه های هنری برای اغلب ما مهم شده، بد نیست سری هم به روابط فامیلی به دنیای موسیقی بزنیم و بررسی کنیم که این زن خوب چه قدر در شهرت و محبوبیت خوانندگان و اهالی موسیقی موثر بوده است. البته در این گزارش تنها به روابط پدر و پسری اکتفا نکردیم و روابط برادری را هم جزو همین ژن خوب دانستیم.

خانواده‌ی بزرگی به نام کامکارها

شاید بزرگترین خانواده موسیقی در ایران، خانواده کامکارها باشد. گروهی که هسته اولیه آن را حسن(پدر)، ارژنگ(فرزند)، هوشنگ(فرزند)، بیژن(فرزند)، پشنگ(فرزند) و قشنگ (فرزند حسن و البته همسر سابق محمدرضا لطفی) کامکار تشکیل دادند. به اعضای این گروه رفته رفته اضافه شد. و هرکدام از این اعضا به مرور فرزندان خود را به عضویت گروه کامکارها درآوردند. این گروه اکنون شامل 14 نفر از اعضای خانواده کامکارهاست. در این گروه تنها دونفر وجود دارند که فامیل آنها کامکار نیست. مریم ابراهیم پور،خواننده گروه کامکارها که البته خیلی هم بی‌ارتباط به این خانواده نیست و همسر ارسلان کامکار یکی از پسران حسن کامکار است. نجمه تجدد هم دیگر خواننده کامکارهاست که همسر بیژن کامکار است. بد نیست بدانید که کامکارها در زمینه موسیقی کردی فعالیت می‌کنند و تاکنون کنسرت های موسیقی زیادی را در ایران و خارج از کشور برگزار کردند.

ناظری‌ها یا پورناظری‌ها؟

این روزها به واسطه نمایش سی، نام سهراب پورناظری بیش ازهر زمانی بر سر زبان‌ها افتاده است. نوازنده کمانچه‌ای که به واسطه همکاری زیادش با همایون شجریان و تغییر سبک موسیقایی او شهره شد البته علاقه سهراب پور ناظری به تغییر موسیقی همایون و تلفیقی کردن موسیقی او البته انتقادات زیادی را به این اهنگساز جوان هم وارد کرد. جالب است بدانید که سهراب پور ناظری برادر تهورس پور ناظری( نوازنده تار، سه تار و دف...) است. این دو برادر فرزندان کیخسرو پور ناظری هستند. پیشتر خانواده پور ناظری‌ها به واسطه تحولاتی که در گروه شمس پدید آوردند شهره شدند. تهمورس و سهراب در آلبوم «رنگ‌های تعالی» با استاد شجریان هم همکاری داشتند. البته همکاری مشترک سهراب و تهمورس با همایون در آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» بیش از هر وقتی این دو نوازنده را در میان عوام شهره کرد. جالب است عنوان کنیم که کیخسرو پور ناظری، پسرعمو شهرام ناظری است. شهرام ناظری خواننده موسیقی سنتی که در کرمانشاه متولد شده است به همراه پسر عمویش فعالیت‌های مشترک زیادی هم داشته است. شهرام ناظری اکنون دو فرزند فعال در زمینه موسیقی دارد که البته یکی از آنها شهرت بیشتری دارد. حافظ ناظری خواننده و نوازنده ساز حافظ، ( سازی که خودش ساخته است) و همکاری با پدرش و البته تحصیل کردن در کشور آمریکا یکی از چهره‌های مطرح موسیقی سنتی این روزهای ماست. برادر حافظ ناظری، سیاوش ناظری نوازنده دف است که البته به اندازه برادرش مطرح نشد.

شجریان پدر یا شجریان پسر؟

محمدرضا شجریان که اتفاقا روز گذشته هم تولد 77 سالگی او بود دو فرزند اهل موسیقی دارد که مانند خانواده ناظری یکی از آنها شهرت بیشتری در عالم موسیقی سنتی دارد. همایون شجریان و مژگان شجریان دو فرزند محمدرضا هستند که در اغلب کنسرت های پدر درکنار او ظاهر شدند. همایون شجریان این روزها به واسطه موسیقی فیلم رگ خواب و همکاریش با سهراب پور ناظری و نمایش سی بیش از همیشه مطرح شده است. جالب است بدانید که همایون حضور کمرنگتری در میان اهالی رسانه دارد. درست بر خلاف پسر شهرام ناظری یعنی حافظ.

نوازنده‌ای از جنس علیزاده

پسر حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده تار و سه تار هم از قافله نوازندگان دارای ژن خوب عقب نمانده است. صبا علیزاده که ابتدا موسیقی را با پیانو آغاز کرد و سپس به کمانچه و تنبک رسید. وی به گفته خودش مستقل از پدرش کار میکرده اما دیدن ساز در دستان پدرش در ترغیب شدن او به موسیقی تاثیر زیادی داشته است. حضور وی در آلبوم موسیقی تئاتر «غمونه فریدون» توانست او را به اندازه پدرش توانمند جلوه دهد.

از جنس موسیقی سنتی

ناصر فرهنگفر نوازنده برجسته تنبک و از اعضای پیشین گروه «شیدا» نیز فرزندی به نام آرش فرهنگفر دارد که او هم نوازنده تنبک است.

زندوکیلی‌های جوان

یکی دیگر از خوانندگانی که تونسته این روزها باوجود سنتی خواندن در میان جوانان طرفداران زیادی پیدا کند، علی زندوکیلی است. این خواننده که تیتراژ‌های زیادی هم خوانده است. این خواننده شیراز ی البته برادری به نام محمد دارد که مانند خودش مشهور نیست اما با او همکاری‌های زیادی داشته است.

جنوبی‌های فعال

در این میان بد نیست اشاره ای کنیم به خواننده موسیقی نواحی جنوب ایران. محمود جهان که بدنبال بیماری قلبی به تازگی هم مرحوم شده است. پسر محمودجهان این خواننده موسیقی نواحی جنوب، موسیقی پاپ می‌خواند. امید جهان البته این روزها هواداران زیادی پیدا کرده و غیر از موسیقی پاپ، قطعاتی به زبان جنوبی هم اجرا کرده است.

پاپ خوان های جوان

خوانندگان موسیقی پاپ هرچند که در لیست ژن های خوب حضور کمرنگتری دارند، اما دارای سه چهره شاخص هستند که احتمالا هر فردی آنها را بشناسد. احسان خواجه امیری، فرزند ایرج خواجه امیری دارای سابقه حضور چندین و چند ساله در عرصه موسیقی پاپ است. این خواننده تاکنون 8 آلبوم موسیقی منتشر کرده است که یکی از آنها «من و بابا» نام دارد که تجربه مشترک خودش و پدرش است. این خواننده که کارش را از اهنگسازی آغاز کرد مانند دیگر فرزند ایرج، الیکا خواجه امیری نوازنده پیانو نیز هست. حضور سیروان و زانیار خسروی نیز در این میان قابل بررسی است. زانیار و سیروان دو برادری هستند که تقریبا موسیقی را همزمان با هم شروع کردند. البته سیروان زودتر مجوز گرفت و غیر از خوانندگی آهنگسازی هم می‌کند. این دوبرادر اکنون جزو پر مخاطبترین خوانندگان هستند و کنسرت‌های پر جمعیتی برگزار می‌کنند.

ثمره سینما

بد نیست در این میان به خوانندگانی که پدران اهل سینما داشتند هم اشاره کنیم. مجید انتظامی و نادر مشایخی دو رهبر ارکستر و آهنگساز پسران به ترتیب عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی هستند.

فرهاد مدیری فرزند مهران مدیری هم مدتی است که در کسوت آهنگسازی مشغول است.

در این میان حضور فرزندان علیرضا شجاع نوری، در گروه دنگ شو را نباید فراموش کرد. رضا شایا و طاها پارسا دو بنیانگذار گروه دنگ شو با این اسامی مستعاری که برای خود انتخاب کردند چندی پیش در مصاحبه ای اعلام کردند که فرزندان بازیگر فیلم روز واقعه هستند.

ژن‌های حقیقتا خوب

در جمع بندی این گزارش و بنابر عقیده نگارنده این مطلب نمی توان حضور زن های خوب در موسیقی سنتی و علی الخصوص در خطه کردستان را نادیده گرفت. البته ذات موسیقی سنتی چنین رویکردی را می پسندد. موسیقی هم جزو هنرهایی است که هم به ممارست و تمرین نیاز دارد و هم به عقیده گروهی باید انگیزه ادامه دادن آن در افراد وجود داشته باشد که این مهم قطعا در میان اهالی موسیقی سنتی بیشتر محقق می شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهران
    0

    فقط سیروان خسروی.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها